|
|
|
|---|---|
|
Vart man än har läst osv. ang BMW 328 E36 så är juh blocket väldigt känsligt för överladd, max 0.6 bar eller t.o.m. mindre, men idag läste jag lite på DTM Power, såg en kille med en 328 som har ca. 470 hk med överladd, motorn är helt "Stock" förutom kompsänkningsplatta, citerar: "8.5 compression via head gasket other than that all stock" Nån som kan förklara hur detta kan vara möjligt, här är även länken till tråden: Länk Finns även en video på dyno test och när han kör lite på hemsida www.icsperformance.com gå in under media så hittar ni en E36 328 med 470 hk eller nått. | |
|
Alla USA block är stål. Så där har du svaret=) |
|
| Fan också, jag som fick lite hopp där.... | |
| vaddå fick 328 en annan spis i USA? vad heter den då? inte m52b28 iaf? | |
|
Bmw-andreas:Stål???Inte gjutjärn då som jag har för mig att det brukar vara?Eller är det bara olika namn på samma sak???? |
|
|
Dawwe: Gjut JÄRN är det inte, för det man kallar för järn är inte speciellt starkt plus att det rostar hysteriskt ;-) . Det är väll så att legeringen i blocken är så pass fin att det är nära rostfritstål för motorblock och grenrör rostar inte så hårt. nån får rätta mig om jag har fel, men det är rätt vad jag vet ;-) 520i Turbo laddar 0,7bar |
|
|
Brukar vara gjut gärn. Skulle bli för dyrt att tillverka i rent stål tror jag. Sen finns du ju även alu block. Mvh Jojje |
|
|
Det är gjutjärn och inget annat! (och visst rostar det som fan, när väl färgen är borta.) Har själv ett M42 bloch som jag har knackat bort tjocka lager med rost på! Det är bara att titta på det utvändigt för att se om det är gjutet eller ej. Ser blocket bearbetat ut? Nej. Skulle som sagt bli lite väl dyrt att billetfräsa fram ett helt block.. ;) |
|
|
varför är 328:a blocken olika i USA och europa??? :-/ Min pärla :-)(på övertid :-( ) Länk |
|
| köp en racerbil direkt istället för att trimma! | |
| Men alltså, passar det USA blocket rakt av på våra europamodeller, för isåfall kan man juh lätt läsa det problemet med alublock, bara hitta ett begagnat där och få hit det :D, kan det vara så lätt? | |
| Bara att köpa ett M50B25 block. | |
| 328 fram till 96 har gjutjärnsblock, så det finns att få tag på. From -96 så är det alublock som gäller. | |
| Det konstiga är att jag har gjutjärnsblock i min 523 -98 | |
| RG: Du menar alltså att allt från -96 och neråt har gjutgärnsblock, även europamodeller då eller?? | |
| Har ett 325 m50 gjutjärnsblock stående om ngn e intresserad. | |
| 328 har väl haft helalumotor sen den kom 95 . jag har -96 och den har helalu. heter motorn M52B28 så är det alu. så det skulle vara kul att få beteckningen på en sån där USA-motor. rätta mig om jag har fel! | |
|
Den heter M52B28 i USA också, det heter den oavsett om den har alu eller järn i blocket, US motorn har alla delar utom block och kolvar gemensamma med alumotorerna. Förekommer tydligen i andra länder också, bla. England tror jag. Beror tydligen på att BMW inte vågade lita på Nikasilen på marknader med lite mer svavel i bensinen. Kanske slängde de också in järnblock i en del bilar när det var trassel i produktionen av Nikasilblocken eller så. Tittar man i ETK eller Mahlekatalogen så finns det olika kolvar till M52, beroende på gråjärn eller Alu med Nikasilcoating i blocket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.