AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
813

Behöver man köra in nya Bmw bilar?

be
4
bertone
Bmw 325 E91
Är osäker på om jag borde ta det lugnt med min nya 325 E90, då säljaren inte nämnde
något om detta så undrar jag om det är någon som vet mer

Tacksam för svar
Hej och välkommen!

Det är normalt att inte överstiga 4500 varv första 200-300 milen och sedan långsamt öka varven.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
be
4
bertone
Bmw 325 E91
Tack för välkomnandet och svaret.
Har i ren glädje kört de första 15 milen i halvhögt tempo, är det någon fara om jag lugnar ner mig nu :)

T

ps. säljaren sa inte ett ljud om detta
Tyvärr tycker säljare iregel att informationen är oviktig.

Det finns hur många teorier kring inköring som helst, många tror att bilens kommande oljeförbrukning är helt beroende på hur bilen körs in.
Andra tycker att bilen skall köras in hårt då den påstås "må bättre" av detta.

Mitt tips till dig är att följa anvisningarna ovan samt undvika statiska varvtal och segdragningar på hög växel.

Länk
Jag kanske kan tillägga att majoriteten biltilverkare idag säger sig ha så små marginaler i produkten på motorerna och så hög kvalite på dem att någon inkörning inte är nödvändig.

Länk
be
4
bertone
Bmw 325 E91
Misstänkte att det fanns olika teorier om detta men jag kommer att följa det du skrev ovan så är man säker :)
Men det är en svår bil att inte gasa med, tack för att BMW behåller bakhjulsdrift :)
Inga demobilar, pressbilar mfl körs in varsamt. Och dom verkar fungera fint för det... Ingen vet varför vissa bilar drar mer olja än andra. Men måga är pigga på att spekulera. Dock så bör man följa tillverkarens rekommendationer då dessa är satta för att undvika allt för många garantirep skulle jag förmoda. ;)
be
4
bertone
Bmw 325 E91
Vill tacka för det fina välkomnandet, har kört alfa bertone i flera år på bana och ahft akfa som tjänstebil innan,
men som sagt det funkar inte riktigt :)

Men Bmw känns som en värdig efterträdare, verkligen kul bil !!!!!
Är det svårt att hitta en sjysst 2002 för bankörning?
Är vansinnigt frälst i 70 tals bilar

Tomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Slänger in en "bra att tänka på grej för nybilsköpare" ;)

Byt gärna olja+oljefilter innan 100mils körning...Helst bara efter 50mil för att få bort "skit från produktionen"...Skadar aldrig och JAG tycker detta en "grej" som alla nybilsköpare borde göra,trots att ingen tillverkare numera verkar föreslå detta.
Men det finns alltid "lite gör" i en "nygjord" motor som alltid är bra att få ut..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.