AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.930

M5 motorvärmare? Pris och råd.

Sida 2 av 2
Sitter det överhuvud taget frostpluggar i M5 E39:ans motorblock?
Tvivlar på det. Synd att BMW själva inte verkar bry sig om att ta fram något när det är på detta vis.
Kontaktvärmare och oljevärmare i all ära... de suger i jämförelse med blockvärmare som monteras i ett frostpluggshål.
M.V.H.
An
8
Anna P
M5-05 e60
M5-01 e39
Hej!
Montera inte slangvärmare på M5 e39, bilen blir nästan omöjlig att få igång.
De olika givarna verkar få motstridiga uppgifter.
Vi använder värmeelementen från tex.540 e39, från DEFA.
Den högra passar utan modifiering inklusive fäste.
Den vänstra måste man fila ur ca.4mm för en avtappningsplugg, fästet passar inte heller så man måste göra ett nytt. Jag valde att skruva fast det i det gängade hålet. (m8) snett nedåt bakåt.
Ingångs kabeln monterade jag bredvid dimljuset på vänster sida.
Har även monterat kupe uttag.
Har en sprillans Webasto på 5,2KW som passar till M5. Hade tänkt den till min Alpina B10, men det blev avställning istället.
Nypris över 15' Gör ett kap för 10'
Både tidur och fjärrkontroll har den.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Instämmer i att slangvärmare kan göra bilen svårstartad, eftersom motorn tror att den är varmare än den är. Ett knep som fungerar på min 740 E38 är att slå på tändningen och vänta en minut innan man startar. Man ser på temp.nålen att den sjunker relativt hastigt under denna tid. Jag gissar att det beror på att självcirkulation i kylvätskan gör att givarna ger en mer realistisk uppfattning om motortemperaturen.

Om jag har kört värmaren länge kan temp.mätaren efter någon minuts körning få totalt frispel och slå i botten i högra delen av skalan. Rättar till sig efter ytterligare någon minuts körning, eller (temporärt) om man slår av tändningen och slår på den igen.

Det borde inte vara alltför svårt att koppla givaren så att man med en knapp inifrån kupén kan tala om för motorn att den är kall, ungefär som på den gamla goda tiden med manuell choke. En bättre lösning är förstås att ha en cirkulationspump som går parallellt med motorvärmaren.
Anna P,
Jag har monterat värmarna och det var ju iofs lite besvärlig på vänster sida men det gick. Jag läste att du har dragit in sladd i kupén. Var gick du in i med den sladden? Det verkar ju finnas plats under kupé-filtrena på båda sidorna. Du har kanske hittat ett färdigt hål som jag inte har sett än. Jag gillar inte att göra nya hål om det går att undvika.
Bosse
An
8
Anna P
M5-05 e60
M5-01 e39
Hej Geetee!
Jag har skickat dej ett mail.
Mvh.Anna.
mi
25
mino
M5 -99
525i -92
2002ti -69
Hej Anna P och Geetee,
jag håller just på att inhandla en M5 e39 utan motorvärmare.
Är mycket intresserad av hur ni monterat motorvärmaren och kupeuttaget.
Har ni någon beskrivning eller bilder på det?
/Micke
någon som har defas beteckningar på kontaktvärmarna som passar till m5 e39?

Tacksam för svar

//Mats
An
8
Anna P
M5-05 e60
M5-01 e39
Hej!
Använd 540:s blockvärmare.
Mvh.Anna
försökte söka på defas sida men dom verkar inte ha någon info om vare sig 540 eller m5 skulle vara bra med beteckningar på värmarna

MVH
/Mats
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
tusen tack!! nu är dom beställda. Nån som har tips inför monteringen av värmarna? Är det bängligt som f-n eller klarar man det på ett par timmar med bilen på lyften?
Förresten Anna P, Var gick du in med kabeln till kupen?

MVH
/Mats
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Här finns lite bilder på indragning i kupén
Länk

Ang. montering så går det ganska bra i gds-hall på en lyft, lite trångt och bökigt på ena sidan, den andra tar inte många minuter.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
1000tack
//M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.