AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.929

M5 motorvärmare? Pris och råd.

Sida 1 av 2
Jahapp!

Har inte tyckt mig behöva en blockvärmare/motorvärmare innan, men nu denna vinter kommer jag att behöva en. Bilen kommer att stå ute hela tiden (ombyggnad garage) och jag har en stolpe.

Så var ska jag göra detta? Ska jag gå till BMW, eller ska jag låta nån annan göra det?
Vad kan det tänkas kosta? Jag behöver ingen kupé värmare, utan endast nåt som kan värma upp blocket lite innan man startar på morgonen. Eftersom jag måste åka bil varjedag oavsett hur kallt det är ute så behöver jag den. Vill inte att stackars gulle (läs M5) ska behöva få urinvägsinf.. humf! kallstarter i -20grader. :)

Tackar.

Jag frågar nu, eftersom jag vet att om man kan få det gjort för säg 300€ normalt och så går jag till BMW, där dessa "juppies" sitter och vrider sig så jääävla stolta, så säger de 1000€, så är jag tyvärr för stolt att gå ut, utan köper skiten istället!
-Jag vet, jag vet...

Länk

be
55
bemari5
M5 3.8 Individual -93
Hmm, i en "vanlig" bil kostar det ca 250-400€ att montera en motorvärmare inklusive jobb(300€ i min gamla E39 tds, inkl uttaget i kupeen monterat vid BMW). Vet inte vad det kostar till E39 M5 men det kan ju inte vara såååååå mycket dyrare för det står ju inte ///M på delarna... :)

MEN varför inte montera in en Webasto eller Eberspächer istället? Så behöver varken du eller M5:an frysa var än ni är...
kostar normalt CA 1500€ inkl montering
Bara ett förslag...
Vill inte ha eller behöver en bensinvärmare (webasto) eftersom jag har stolpe klarar jag mig bra med en elektrisk blockvärmare. Dessutom har väl en webasto bra mycket mera delar som ska in någonstans? Och priset är rätt saftigt, för nåt som endast behövs kanske 30nätter i året...

Länk

Så bemari du fick det gjort på BMW för 400€ eller under?

Länk

be
55
bemari5
M5 3.8 Individual -93
Jeps, det blev ca 300€ inklusive blockvärmare och uttaget inne ibilen färdigt monterat.
Kollade just på Defas och Calix sidor, ingen verkar ha blockvärmare till E39 M5, men man vet ju aldrig om det finns i alla fall men som sagt inte på deras listor på nätet. Sen finns det ju förstås "slangvärmare" som monteras på lämplig kylvattenslang, i många fall det enda alternativet då det ej finns passande blockvärmare.
Tusen tack för infon så här långt bemari!

Om nån på forumet har vidare info är jag med öronen öppna

Länk

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
jag har en DEFA 'slangvärmare' i min E34 M5t, ditsatt av en aukt BMW-verkstad, fungerar bra, kan med fördel användas redan vid temp från
+10 C nedåt -
Pe
77
Peter U
M5 2000
BMW Danderyd och Solna säljer inte slangvärmare och vill inte installera. Kollade med DEFA och de har något som heter DA41142X där X går från 0-3 och anger invändig diameter på slangen (pris ca 1000:-). Skall kompletteras med intagskabel DA460785 för 485:-.
Allt detta finns på www.autokatalogen.se . Klicka på: "Sök artiklar" och sedan "Produktkatalog", skriv in DA-numret i fältet "Sök artikelnummer".

Vilken invändig diameter skall man ha?
Var och på vilken slang skall man montera det?
Har någon gjort det på en M5 e39?
Funkar det bra?
Bra verkstad i Stockholm där man kan få det gjort?
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Calix har en cirkulationspump som man kan ansluta tilsammans med slangvärmare för att få bättre effekt. Det verkar inte vara något dumt alternativ.

Mvh
Ulf
Peter U --> DA 41141x är en slangvärmare som oftast monteras på nedre kylarslangen.
M.V.H.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
hm...det ska finnas en modell av plattvärmare som ska gå att montera med en liten motifiering. Hittade här på forumet tidigare, men inte just nu:)
Kompisens farsa har fått det monterat av Englunds här i Luleå. Kan höra med honom om det där imorgon...

ha de/benke-med e21 abstinens
Pe
77
Peter U
M5 2000
Har precis snackat med Larsson Bil o. Motorteknik i Huddinge som jag hittade några rader om mha sök funktionen. De har monterat en specialkonverterad värmare på flera 740i och tror att de kan göra samma grej på min M5:a för 7.500:-.
Fördelen med deras lösning är att de sätter en 2 kW värmare i montorns bakkant och värmen går då inte via kylaren (och kyls ner). Dessutom kan inte flödet hindras för kylningen av motorn. Nackdelen är att det fortfarande handlar om att kapa kylslangar och öka risk för läckage.

Vi är tacksamma för fler tips! benke-Plattvärmare låter intressant!
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Hittade bara det här inlägget

Länk

min gamla post om samma sak:

Länk

Du kan kanske ta och maila till "bigjim" på forumet

Jag har nyligen installerat en DEFA oljevärmare i tråget på min 750. Funkar fint såhär långt, men det har varit ca 10plusgrader sedan installationen så jag väntar på lite kyla innan jag vet om jag är slutgiltigt nöjd.

Mvh. /Kjell
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Kjell....vad hade Defa oljevärmaren för nummer?....är det 623?
Har en 750 E38 och har funderat vad jag ska instalera för värmare på den.

Mvh.JT

Japp, nr 623 är det. Den kröks försiktigt 90 grader, sedan passar den fint.
Oljevärmare har ju relativt låg effekt, tror denna är på 3-400 watt, men det känns som om den gör susen, och det är skönt att veta att man värmer på det som man verkligen vill få upp temperaturen på - oljan.
Jag har fått rådet att installera denna värmare här på forumetav Johan_S, som har kört med detta i ett par år med mycket gott resultat.

Mvh. /Kjell
Gnarchp bo
Hej, jag har en BMW 750 -95, jag har suttit och läst mycket här och undrar vem som kan installera dessa oljevärmare (DEFA 623). Har pratat med BMW i Sundsvall men de vet inget om det. Och vad kostar det material och arbetskostnad?

/ Fredrik
Jag har kollat med BMW och det finns ingen motorvärmare till M5 E39! Reservdelsnissen lät rätt överraskad själv.
Jag har också varit i kontakt med Calix och de säger följande om M5 E39:
"Vi har endast en rekommendation till M5 och det är S38 som ska ha en RE 208. Jag har ingen aning om den passar eller kommer att fungera på din bil. Du kan titta om det verkar vara samma eller liak dan motor med pluggar på samma plats t ex. Tyvärr kan jag inte säga mer än så då vi inte sett motorn. Det mest troliga är dock att en kontaktvärmare med namn RE 339 är den som har störst chans att passa."
Problemet med Calix och Defa är att de vill sälja ett kit som går att montera utan större ingrepp. Det finns stor chans att men kan få dit diverse doppvärmare men att måste kanske lätta på grenrören eller något annat som sitter ivägen vid montaget.
Som jag ser det finns det fyra alternativ som jag har rangordnat enligt hur effektiva de är (min rangordning):
1. Doppvärmare instucken i blocket via en frostplugg eller dylikt.
2. Slangvärmare på någon kylarslang.
3. Kontaktvärmare på blocket.
4. Oljevärmare (varför om man kör med syntetolja?).

Bosse
be
361
benke_berguv
I3s- 18
kollade med kompisen. Han minns inte riktigt, men det monterade plattvärmare här på Englunds i Luleå varav den ena plattan fick filas lite för att få plats, så det ska gå tydligen

Kontaktade BMW i Helsingfors och de har en dubbelblockvärmare passande till M5 E39. Den kostade ca 600€ monterad.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
borde vara den som de monterade här i Luleå med

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.