AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
901

733 som inte startar

_r
72
_robban_
e39 528 -98
jag blev nyligen ägare till en 733 från 83. i inte allt för fint skick! men han som hade den tidigare säger att den har gått fint men nu är det en säkring som går hela tiden och han trodde det var till starten! men nu håller den men bilen startar inte ändå! motorn går runt på startmotorn och den får soppa! men vill inte hoppa igång?? och om jag inte får fart på den åker den te skroten!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Finns det gnista?

Skrota inte, det finns säkert någon på forumet som kan ge dig skrotningspremien för den istället.

//Magnus

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är bara att börja ett systematiskt felsökningsarbete! Följande underlag kan hjälpa dig i detta arbete (jag antar att det är en L-jetronic):
Länk
Länk
Länk

Per L
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
nu blir jag sugen på bilen!bor du i skåne!!kolla först om du har gnista,kolla sen om du har soppa till spridarna,annars kan det vara vad som helst,du har nog motronic med locket bak på den,hade en likadan bil för många år sen,ibland ville den inte,men sen rätt vad det var så startade den!sålde den en dag när den gick bra,ett problem på dom tidiga motronicbilarna var att boxen inte pallade värmen,har för mig att tändmodul och styrenhet satt allt i ett på den tiden,pallade inte för värmen!

_r
72
_robban_
e39 528 -98
jasså?? men de e en riktig rosthög! vad innebär mototronic?? men den hostar till när man tvångsmatar den med startgas men sen dör den?? jag har soppa fram spridarna och så?? det är väl ingen startspärr med kodadnyckel och sånt på en sån gammal bil??

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...733i-83:a?

Den modellen det året hette vad jag vet "735i" om den såldes som ny i Sverige vill säga(bl.a.annan front också än de tidigare).

Har du gamla fronten på din?

733.an slutade säljas i Sverige 1982,du kanske har en "tysk" 7:a,där en dylik fanns 1983 också?

Mvh Janne.

_r
72
_robban_
e39 528 -98
jo de e den gamla fronten! men de kanske är en 82 eller så är det en import! jag vet inte säkert! men det sitter 733 emblem så de är en 733 iallafall!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Motronic>>>Tändning och bränsleinsprutning sköts med digital motorelektronik som kontinuerligt styr tändvinkel och bränsletillförsel efter belastning på motorn..

Mvh Janne.
_r
72
_robban_
e39 528 -98
okej! nej det tror jag det inte är! det är iallafall vanlig fördelare och sånt på den! men det kanske det är på dom också?? jag har bara ägt bilen i en vecka så jag har inte kollat upp allt sånt!

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det enklaste sättet att skilja en L-jetronic från en motronic är:

L-jetronic har en vanlig fördelare som sticker upp framför motorn. Man knäpper av fördelarlocket med två fjädrar (som man gjort sedan urminnes tider) och lyfter av locket uppåt. Till fördelaren går vacuumslangar som reglerar förtändningen. Tändningen kunde vara antingen med brytarspetsar (som på den gamla goda tiden) som tex på 3.0Si -76 eller transistoriserad (utan brytarspetsar) som tex på 528i -77. I transistorfallet fanns en separta elektronikbox för detta.

Motronic har ett stort fördelarlock (säg 10-15 cm i diameter och ca 4 cm högt) fastskruvat direkt i topplockets framände (egentligen i övre kamkedjekåpan) med som jag tror tre skruvar. Innanför finns en "jättestor" rotor och ingen vacuumförtändning (den sköts av motorelektroniken). Motronicen har inte heller en separat elektronikbox för tändningen.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.