AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Byte av länkarmar- eller bara bussningar? (E36)

ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Hade pärlan inne på inspII idag och tydligen så har bussningarna vid vänster framlänksarm gett upp. Det var tydligt glapp på ca 1,5cm vid bussningen som sitter precis vid däcket Länk nr 19 och nr8. På verkstaden ville de byta både länkarmen och bussningen. Blir jag blåst på materialkostnad och extra arbete om jag låter de byta mer än bussningarna?

Verkar som om det kan vara besvärligt att byta bara bussningarna utifrån vad jag läst här. Vill bara kolla så jag inte blir blåst av överambitiösa mekare. De verkar inte ha järnkoll på just BMWs . Ska de passa på att byta nåt annat när de ändå är igång (3år sen spindellederna byttes senast tex...)?
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Ska räcka att bara byta 19, och varför inte 5 när du ändå är på gång. Ingen orsak att byte hela länkarmen om det inte är nåt fel på den.
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Är alla överens om det? Det lät på killarna i verkstan som om de hade försökt det nån gång tidigare och att det innebar extremt mycket extraarbete. Själv vill jag bara få glappet fixat så billigt som möjligt (nej, jag tror kan inte göra det själv)
räcker med att byta leden (det är spindelleden som du syftar på), det går att byta bara den och det rekommenderas! är onödigt att byta hela länkarmen om den inte är sned eller på annat sätt defekt! ang. verkstadens snack om merarbete så är det inte så mycket mer arbete! i båda fallen måste man ta loss länkarmen från bilen, skall man byta leden så måste den pressas ut och den nya pressas in innan man monterar tillbaka armen på bilen...handlar väl om ca 10-15 minuters extrajobb per sida om ens det...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.