AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.005

Min första Forkörning

Ge
639
George.K
330ci - 02
Nåja, nångång måste vara den första, men det tar emot att jag åkte fast i mammas A-Klass, och inte i min kära bmw...

Körde 71km/h på 50väg, så jag antar väl att jag ska skatta mig lycklig för att få behålla kortet..??

Till råga på allt så hade jag inte på mig bältet heller...så total summa blev 1900 kr, surt sa räven!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tråkigt när sånt händer, fast personligen så tycker jag att mans ka hålla hastighetsbegränsningarna på 30 o 50 sträckor (om det nu inte är ute i skogen eller nått).

sen så ska du köra över 30km/h (avrundast alltid neråt till närmsta heltal, så du skall alltså som minst kört i 31km/h för att bli av med kortet) för att bli av med kortet på en 50 sträcka. om du nu inte gör dej skylldig till vårslöshet eller liknande.

bara att betala o se glad ut, om du nu skrevpå, annars är det bara att vänta.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
1900;-? Fick du rabatt eller? Kostar inte bältet 600;-?

ÖVERSKRIDANDE AV HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHET
KOD GÄRNING BELOPP
150 Hastighetsöverträdelse på väg eller i terräng

- på plats med högsta tillåtna hastighet 50km/tim eller lägre
- med fordon/fordonskombination som får föras med högsta hastighet av 10/20/30/ 40/50 km/tim

A Överträdelse från 1 km/tim tom 10 km/tim 1000:-
B Överträdelse från 11 km/tim tom 15 km/tim 1200:-
C Överträdelse från 16 km/tim tom 20 km/tim 1400:-
D Överträdelse från 21 km/tim tom 25 km/tim 1600:-
E Överträdelse från 26 km/tim tom 30 km/tim 1800:-
F Överträdelse från 31 km/tim tom 35 km/tim 2000:-
G Överträdelse från 36 km/tim tom 40 km/tim 2000:-
Anm: vid högre hastighet, rapport till åklagare
170 Hastighetsöverträdelse på väg eller i terräng i övriga fall

A Överträdelse från 1 km/tim tom 10 km/tim 800:-
B Överträdelse från 11 km/tim tom 15 km/tim 1000:-
C Överträdelse från 16 km/tim tom 20 km/tim 1200:-
D Överträdelse från 21 km/tim tom 25 km/tim 1400:-
E Överträdelse från 26 km/tim tom 30 km/tim 1600:-
F Överträdelse från 31 km/tim tom 35 km/tim 1800:-
G Överträdelse från 36 km/tim tom 40 km/tim 2000:-
H Överträdelse från 41 km/tim tom 50 km/tim 2000:-
Anm: vid högre hastighet, rapport till åklagare
Ge
639
George.K
330ci - 02
Nää, jag skrev på direkt.
Grejen va att jag hade lite bråttom, nu va det ju inte så att det låg nån skola i närheten eller så, så jag sa till polisen att jag tar det.
Dom verkade nöjda, och jag va inte lika nöjd =)
Men jag erkände

M5-Power tydligen så fick jag 300 kr rabatt för att boten va så stor, så han drog av halva priset på bältet.
Ett litet ljus i mörkret där...
M5-Power: Om man åker fast för flera förseelser på samma gång får man "mängdrabatt", ja. Har för mig att man bara betalar 50% för den näst dyraste.

/Micke
Ci
531
CiM
325ciM-04
heheheh

mängd rabatt. skam man skratta eller gråta? poliserna borde kanske utrustas
men en bärbar kassa aparat också, så att man får en kvitto. hehehehehehhe
Om man blir tagen (inte kör!!) för 179,5 km/h i en 525tds så tar de körkortet av en i fem månader, och om man inte skriver på de fina papprena polisen försöker lura på en så får man en massa brev i brevlådan och tillslut blir det rättegång.

Iom att man inte riskerar fängelse eller är minderårig så tilldelas man ingen advokat, utan får glatt själv ringa en advokat som kontaktar ditt försäkringbolag som har 20% av hans kostnad i rättsskyddet.
Det är en kostnad på knappt 3000:-

Om man även haft körkortet mindre än två år så kan man se fram emot att ta om det (om man nu inte kliver segrande ur rättegången), och då kostar det 180:- för teori, 850:- för uppkörning (tror jag?), en vissa hyra för bilen, 130:- för plastkortet.

Det är mycket på vinst eller förlust just nu...
Antingen kostar det 5-6000:- + att man får sitta av den fem månader långa spärrtiden, eller så får man köra från tingsrätten.
Det är upp till hur vass advokaten är, men med vädret, vägens krökning samt en rastplats så får man hoppas att det går.

Hör utav mig när "min kompis" varit i rätten... =)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
Eller så kan man betala o gå därifrån med ett smile och inse att man faktiskt körde för fort, och faktiskt inte hade på sig bältet =))
Ac
383
Acous
e21 318i -82
mängdrabatt, hahahaha, helt sjukt
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Visst kan det vara lätt att råka ligga i 70 på 50-väg, det är du säkert inte ensam om, men att köra bil utan bälte är ren idioti. Ingen bortförklaring hjälper.

Att köra snabbare än tillåtet utan bilbälte är ingen bra kombination.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Det här med rabatt känner jag igen. För en fem, sex år sedan innan jag hade körkort skjutsade jag min kusin på hans moppe. Vi blev tagna och jag fick 300+300 i böter för skjutsning och för att jag inte hade hjälm.

Slutnotan blev 450:- för jag fick förstagångsrabatt.
Blev hur förvånad som helst och frågade om han skojade med mig.
Han bara skrattade och sa nej, så är det.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Ge
639
George.K
330ci - 02
Måste erkänna Hobbe, kände mig verkligen lite "låg" efter att han påpekat bältet.

Men jag hade lite bråttom, om det räckre som ursäkt.
Grejen är att man ska inte glömma det, riktigt uselt, och man känner sig usel när polisen väl påpekar det, Trust me!

Nåja, en nyttig läxa ialla fall
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
George K,

Riktigt lågt är att bli stoppad i en A-klass :)
Man ska ju passa på att se bra ut när man väl blir stoppad, och det gör man bäst i sin BMW ;)
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Välkommen till klubben. Jag blev t o m av med körkortet i mammas Skoda Felicia 1,3l. *sucka* 2500:- och 2 månader utan kort.
Men det är väl sånt som händer.
Jag hade dock bälte på mig. ;-)

MVH Morgan.
Vet inte om jag har haft tur?men har aldrig fått böter.åker nästan alltid för fort.
parolof
har också haft tur/skicklighet, en bot på 26år, peppar peppar...........
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
mvs: Samma här, men det är kanske en tidsfråga!? :)

Det är ju nästan aldrig kontroller och när det är kontroll så syns dom tydligt långt innan (om man är uppmärksam) eller så står dom på andra sidan vägen.

Jo, jag har blivit stoppad av länskrim en gång men då klarade jag mig på charmen:P Förstod inte varför en röd Primera kombi förföljde mig hela tiden... Jag var nära att köra ifrån stackarna. :)

Jag kan passa på att ge ett varningens finger för att åka i bussfilen E18 mot hjulstakorset. När dom har kontroll står en ensam polis på en klippa 5-600 meter före de andra poliserna och rapporterar vilka som kommer. Den polisen är onekligen lätt att missa!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ge
639
George.K
330ci - 02
Grabbar, ni som inte har fått bot, eller bara fått en och har haft körkort väldigt länge, AKTA ER!!

Helt seriöst, det va så sjukt, för den veckan det va däckrazzia så åkte min mamma dit på bältet, och jag bara garva "haha, det där kommerjag aldrig råka ut för"...
Kan ju säga att mamma va måttligt nöjd när jag kom med boten i handen...

Hobbe, helt ärligt, det tog verkligen emot att åka dit i A-Klassen =))
BMW_M3
grabbar klicka po sok inlegg o skriv sen 180 snuten bakom mig. so kan ni lesa historien om vad som hende mej heheh.. ursekta stavniongen men er i london just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.