AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821

Utan servicebok?

Vad tycker ni. Ska jag köpa en BMW 328 utan servicebok? Den är riktigt fin och är ganska billig för att vara en 328 alltså! jag är ganska nöjd bara den inte är krockad och typ ha gått 40000mil. men frågan är törs jag? priset på den är 50000kr 95årsmodel import 2001.

'D'
nazze
service bok är ju inte så viktigt för mig i alla fall så kan du ngt om bilar så kolla på bilen o skicket i stället för att stirra sig blind på en service bok är det ngt fuffens så är ändå inte en servicebok en garanti
Je
11
Jens85
Funderar på att köpa en bmw 325 coupe med vanos
Jag tycker att du ska backa! att köpa en bil utan service bok är som att köpa grisen i säcken! du vet aldrig vad du kommer att få på köpet! jag skulle ens aldrig köpa en volvo 240 utan service bok..=)

parolof
har köpt bilar i över 25år utan servicebok, det går bra tro det eller ej;-)
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Jens85: det är nog en väldigt extrem bilsyn... vad grundar du det på?
har flera vänner som köpt bilar utan serviceböcker och inte haft minsta problem.

det viktigaste är ju skicket/intrycket och att betala för det man får.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan man köpa en bil som saknar servicebok (eller annan likvärdig dokumentation), men då bör man nog iskallt räkna med att bilen rullat betydligt längre än vad mätaren visar...40 000 mil är definitivt ingen omöjlighet för en tio år gammal bil! Sannolikheten för att den varit krockad är nog tyvär ganska hög - det brukar dock gå att kolla om man har "falkögon" och vet var man skall kolla!

En servicebok är i sig ingen garanti för miltalet, men är åtminstone en förutsättning för att man skall kunna ringa verkstäderna som påstås ha servat bilen och verifiera detta.

Det finns nästan alltid en (bra) anledning till att serviceboken har "försvunnit", men det är inte säkert att det är just den anledningen som säljaren hävdar... ;o)

50 000 för en direktimporterad två generationer gammal bil från 95 och utan miltalsdokumentation bör nog vara ännu billigare än 50´.

Mitt råd om man är tveksam = välj en annan bil, det finns nästan hur många fina bilar som helst "där ute" som har dokumenterat bra servicehistorik som därmed skapar rimlig förutsättning för minimalt problem med ägandet. (en begagnad bil krånglar förr eller senare, men varför välja sämsta förutsättningarna?)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Länk

Ett av många exempel på "fina" bilar som "råkar" sakna servicebok, men som "garanterat" inte gått längre än mätaren...ända tills någon lyckats gräva fram (för säljaren) pinsamma fakta! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
KAN du något om bilar så kolla skick på bilen..överallt..lyft den på lyft o kolla allt undertill...
känn o klämm på allt o kolla på eventuella kvitton...om bilen servats på verkstad finns det säkert inlaggt i firmans dator..
Kör den hårt o skoningslöst innan köp och lyssna(inte på stereon utan på bilen) efter oljud...
Bilda dig en uppfattning om bilen och om säljaren...står han o tjatar om att "bilen e en pärla" " bara gått så här lite" "körd av min fru i 2 år" mm mm så kan man ana vissa ugglor...men serviceboken i sig e INGEN garanti för en fin o bra bil då det FUSKAS på dom flesta MÄRKESVERKSTÄDER runt om i landet..
Skaffa som sagt mkt info om bilen hos förre ägaren mm mm ...ta regnummret o ring SBP dom hjälper till med förra ägaren o bes.prottokoll mm mm
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Varför chansa när utbudet är så stort?

Bilen: Länk
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Jag hade inte köpt de. Dels för att du vet ju inget om bilen. Visst du kan kolla själv och bilda dej en uppfattning om skick osv, men en importerad bil utan dokumentation, nej tack. Den kommer ju vara ganska svårsåld sen när de är dax jämfört med en med dokumentation.
Hade hellre lagt till ett par lakan och köpt en som man vet är skött som den ska. Tror de blir billigare i längden

Även om jag brukar nobba bilar utan servicebok, så är den ju 10 år och inte så fasligt dyr så jag tycker du kan slå till.
Men samtidigt så finns det ju alltid en anledning till att boken är borta.
Och en 328 har levt ett ansträngande liv...

Keep Your Distance!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Aldrig fel att ha boken men kan inte förså när man begär att den ska vara fullstämplad på en 10 år gammal bil när en service är SVINDYR att göra på en aukt. verkstad. Är skicket bra och motor, låda och drivpaket hörs och känns bra är det lungt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.