|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder så går bilen fruktansvärt dåligt. Svårstartad och vid gaspådrag händer ingenting. Vid gaspådrag låter motorn också underligt. Vipparmarna är bytta, kamrem, tändstift, olja,oljefilter likaså. Å lite annan tjafs. Men jag vet inte i vilken enda jag skall börja, det kan vara hundratals saker som kan vara orsaken. Gjorde ventiljustering efter vipparmsbytet och efter en stund gick den helt ok faktiskt. Blev riktigt pigg. Tills en dag, då jag tillslut fick igång bilen och körde iväg så började detta helvete. Kan det behöves göra en ny ventiljustering, har någon ventil krökts ? Bilen går ojämt och dör ibland utan direkt anledning oavsett varm eller kall. Jag vet inte vad jag skall göra. Om jag inte kan fixa det här så får jag väl skrota den. Behöver verkligen hjälp. | |
|
Kan va dålig tändspole.. hade de fenomenet med en 740 glt en gång... Min pärla :-)(på övertid :-( ) Länk |
|
| hm.. men bilen tänder inte på alla cylindrar så det är nog inte det som är felet ? :( | |
| Kan tilläggas att bilen startar "lättare" när den e kall. Vid varm ett helvete. | |
| mät motståndet i tändkablar.... | |
|
blev bilen så efter jobbet med motorn? |
|
|
Nej efter jobbet så gick det den bara bättre å bättre. Bilen kränger kraftigt vid tomgång(liksom gungar), går inte upp till högre varv vid kall gång utan är konstant mellan 800-1000 varv. Bilen var svårstartad både innan och efter jobbet med motorn. |
|
|
Har du kollat så lambdasonden fungerar? Minns en 325:a jag hade, jisses, ibland fick man nöta på startmotorn i evigheter innan den hoppade igång. Gick dåligt och så, bytte den och bilen vart helt bra. men som sagt, kan vara många olika saker. Att den stannar, kan det bero på tjuvluft kanske? Eller kass LMM i vissa fall. Kanske enklast att kolla upp felminnet, så man har nått att gå på i alla fall. |
|
|
Har inte kollat lambdan.. Men startproblemet känns som det får komma i andra hand. Men det kan vara så att dom båda felen är förknippade med varandra. Av någon anledning, glömde jag skriva att den inte går på alla cylindrar : / hur jag kunde missa det är en annan fråga. |
|
| Jag vet ett flertal e34:or som skurit när dem inte har rullat på alla cylindrar. Blir världens segrinnande smörja i den cylinder som inte går sen sprider det sig sen smäller det. | |
| :( | |
| Går det inte att testa koppla bort kontakten som sitter på luftburken, typ lmm eller vad den heter och testa bilen? | |
|
enklast är ju att försöka låna en lmm och prova,den bör gå på nödprogram om du tar bort kontakten,vissa bilar gör det i alla fall! |
|
| Nyfiken på att höra om du fick fart på bilen? | |
|
Jag har ej ännu hunnit testa, måset först byta höger-ytter styrled o göra en hjulinställning o lägga på sommardäck. Men sen ska det testas. Jag återkommer med resultatet, skrivit ut massa från haynes hur man mäter, så bara mäta. En sak jag också kom på är att jag aldrig bytt rotor och fördelarlock, ska ta loss och kolla hur det ser ut. |
|
|
hehe min ville absolut inte starta för nån vecka sen, å jag kunde inte komma på vad det va...tillslut så fick jag igång den och den verkade gå bra ända tills jag började varva den lite, då dog den på alla cylindrar ända tills jag släpte gasen, då lade den sig på tomgång som den ska. Jag provade å mätte en massa saker, men när jag tog bort fördelaren så såg jag vad som va fel...rotorn trillade ur när locket togs bort. Den va inte fastskruvad alls. Ett under att den gick alls. :) Nu går den bra igen, förutom att den tar lång tid på sig att starta när den är kall/ljummen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.