|
|
|
|---|---|
|
Min 520-90 jag fyllde på vatten och glykol för ca 2 och en halv vecka sedan då det endast var lite grand kvar så jag fyllde upp till max. Nu idag kollar jag igen och då är det lika lite vatten igen, gick en rysning längs ryggen på mej och jag tror nu direkt att topplocks packningen gått !!!! Nu har jag fyllt på precis igen till max och ska se om den har tagit något vatten när jag kört lite. Ska jag oroa mej för det värsta nu ?? | |
|
Hej.. droppar det vatten under bilen? kan va så enkelt att de bara e en slang som läcker lite. syns de inget under bilen kan de va att de läcker vid grenröret när bilen är igång så vattnet förångas där = blir ingen pöl under.. hade de på min gamla 325:a vattnet försvann höll på bli tókig innan ja hittade läckan... men har du otur som jag :-/ med min 520i, så kan de va: trasig topplockspackning, spricka i topp, spricka i block, skev topp: alltid lika kul.... Men som sagt KOLLA så du inte har vitt klägg i oljan eller vattnet!! då e de nått av ovansagda saker...... Min pärla :-)(på övertid :-( ) Länk |
|
| Lämna bilen för provtryckning, spar tid och pengar :) | |
| e oljan grå e det t-packningen. kan vara vattenpumpen, även termostathuset kan läcka! har du bytt termostat nyligen så brukar den läcka, är av plast och den brukar slå sig. | |
|
Nej oljan är fin, jag kollade vattnet igår kväll och nivån är bra nu. jag har kört en ca 7 mil nu sedan jag då fick fylla på igen..... och vatten nivån är oförändrad. Troligtvis så var det väl ohså en hel del vatten i motorn med då innan jag fyllde på. Eller vad tror ni ? |
|
|
Jag hade samma problem som du förut, läste här att det kan vara kylarlocket som läckte, drog åt det hårdare och läckaget försvann. Kan vara att du hade samma problem. |
|
|
tempen gick till rött och började lysa och då stängde jag av bilen så att den skulle kallna lite så jag höll på så 3-4 gg tills jag kom fram till mekanikern, felet var vattenpumpen, så nu är tempen normal och allt verkar i sin ordning förutom dom 3 första timmarna så kom det vitt rök från avgassytemet, men efter det så blev det helt normalt, och oljan såg fin ut. Men frågan är nu har jag sett att kylarvattnet är lite oljigt-vitt så där? Plus att tomgången spökar lite? Hur vet man om topplockspackningen har gått? Jag tycker iallfall att den går perfekt. Tacksam för svar BMW its a ride not a car |
|
|
Om topp packningen läcker brukar det ibland bubbla i vätskebehållaren om du öppnar kylarlocket och har motorn igång, avgaserna tränger in kylvattnet och skapar småbubblor. mvh |
|
Vantage |
Vitröker bilen mer än normalt så är topp-packningen brusten. Om det ska bubbla i Expansions-kärlet så ska läckan/sprickan gå ut mot förbrännings rummet eller en avgas kanal,alltså det behöver inte bubbla i expansions kärlet beroende på vart sprickan/läckan befinner sej !! Men kommer det onormalt mycket rök ( vit ) ur avgas systemet så befarar jag att packningen sagt sitt ( I bästa fall ). Och då läcker det ut mot en avgas port eller liknande. Om oljan färgas grå ( eller mjölk färgad ) så har du en läcka mellan vatten/Olje kanal eller motsvarande. Har spräckt några i mitt liv och svurit varje gång för det är ett skit att hålla på med. Vantage |
| men nu kommer det normal vit rök som på andra bilar så här års nät det är minus grader. Men när ger motorn upp då? för den går himla fint.. till och med bättre efter att jag bytt vattenpump..=) | |
Vantage |
Om det vitröker efter ett packnings-haveri eller spricka i toppen så märker du genast att du kör ett " Ång-Lok " det är den bästa beskrivningen. Idag verkar det vara Plus-grader i hela landet så titta när bilen är genom varm för då märker du den stora skillnaden. Håll koll på oljan så den inte missfärgas. Om inget av ovanstående inträffar så är det bara att tuta och köra. Vantage |
|
men liten rök kommer väl det alltid, menar du när det är ett jätterök bakom bilen konstant "moln bakom" för det finns väl en gräns hur mycket rök det ska komma ut?? BMW its a ride not a car |
|
Vantage |
Du märker skillnaden direkt om det ryker onormalt mycket, och det gör det om det kommer vatten med avgaserna. Tycker du att det är som förut så är det ingen fara. Man blir lite "hispig" när man letar fel, men jag lovar att du inte tar miste på om det skulle vara så att vatten kommer med avgaserna. Finns ingen bil som ryker så förbannat när det kommer vattenånga ur avgas systemet , inte ens om det är minus 30 grader och bilen är kall i normala fall. Det blir helt vitt bakom bilen när du kör då. Men var observant med oljan så det inte läcker in i motor`n. Om det är en liten läcka ut i en avgasport så lär den bli större ganska fort i så fall och då ser du skillnaden direkt. Kolla tempen så att den inte börjar "fladdra" upp och ner, för då går det tryck ut i kyl-kanalerna. Detta kan observeras i expansions-kärlet med när bilen står på tom-gång. Det bildas bubblor etc. Troligtvis har du redan åtgärdat felet ( Vattenpumpen ). Lycka Till. Vantage |
|
Men är BMW känsligare än andra bilar eller körs BMW hårdare än andra bilar? Om motorn inte kokar eller tokvarvas när den är kall ska det väl inte bli några topptrubbel? 073-731 51 04 |
|
|
jag har kört nu i en vecka sen jag bytte v-pumpen och jag tycker det kommer lite rök, (vitt) men inga stora mängder med rök, oljan ser fin ut och tempen står spikrakt i mitten och så funkar värmen igen. Men puttrandet från avgasystemet är inte densamma som den var innan och det kan komma nån liten droppe vatten? Men jag kör tills han lägger ner=) än så länge funkar den fint fint. Tack för svaren BMW its a ride not a car |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.