|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har efter en tids letande hittat en bil (735 -91) jag funderar på att köpa, men jag undrar vad man ska betala för en sådan som marknaden ser ut idag? Bilen i fråga är gråmet, med 32.000 mil bakom sig. Servad med s.bok fram till 19.000 sedan hemma servad? (Ingen sparad dokumentation efter 19.000mil) Importerad för några år sedan. Ytrost på sparklådan under förardörren samt några blåsor på bagageluckans nederkant. Annars ser karossen och lacken bra ut. Bra sommardäck på BBS fälg. Vinterhjul finns ej. Ingen stereo sitter i, bara en täckkåpa över stereouttaget. Inredningen är i bra skick med svart skinn. AC:n fungerar inte bara fläkten. Behöver kanske fyllas enligt ägaren. Motorn går mycket fint och automaten växlar normalt (vad jag kan märka) Inga oljeläckage undertill. Bilen är nybesiktigad ua. Vad tror ni, vad betingar en sådan vagn för värde? Leffo | |
|
Hej! Hade ju själv önskat att de var värda mer än det jag tror värdet ligger på idag :) Men skriv gärna mer om skick på motor(främst kanske kamaxelns nockar),oljans färg i automaten?,mjuka men ändå distinkta växlingar? BBS fälgar skriver du...Vilken storlek och vilken av BBS olika fälgar är det? Acc defekt stör ju ganska mycket på värdet s.a.s....Brukar sällan "bara vara" en "fyllning"...Brukar kunna bli dyrt om t.ex kondensorn rostat sönder.. Jag kan ju ge dig ett "ungefärligt" värde,men jag avstår tills du ger lite mer fakta angående det jag ville veta mera ingående om.. Mvhn Janne. |
|
|
Ok, Automatoljan kollade jag dessvärre inte när jag kikade på den. Det ska jag göra innan jag köper. Motoroljan så frisk ut, inte kolsvart utan lite brunaktig. Jag försökte lyssna efter onormalt tickande men jag tycker motorn gick fint. Lite kanske det tickar men det gör det väl om man står med örat 2 decimeter från ventilkåpan. Ingen blårök när man varvade upp motorn i P-läget. Hur kollar man kamaxelns nockar? Lådan växlade mjukt men tvekade inte utan bilen drog jämt och fint upp till c:a 120 km/h. Angående fälgarna så vet jag inte om det var original eller inte (kollade mest på däckens kondition) Fälgarna var av typen "jättemånga ekrar" tror det var 16". Har sett liknande på flera andra BMW-bilar inte bara på 7-serien. Mvh. Leffo |
|
|
Automatlådeoljan ska vara klarröd och inte lukta"bränd skunk"... Tag loss ventilkåpan och försök att se/känna på varenda nock om det har blivit spår eller "grader" på dessa...Om minsta lilla tendens till detta skett på någon nock(räcker med en) så är det bara att titta efter en annan bil..OM du nu inte vill ha lite pyssel i garaget :) Vilka fälgar som sitter på kan ju ha en hel del att göra med värdet på denna "gamla vagn"...T.ex BBS Split 17'', i lämplig bredd dessutom, ökar värdet från det "normala". Men är kamaxel'n "slut", så är värdet inte många spänn, ca 8-10' kanske, oavsett fälgar då.. Men om det mekaniska är ok och allt annat verkar vara i ordning(frånsett det du sagt) så bör värdet ca dubbleras från det jag skrev först.. Svårt det där med milen,men som sagt är bilen bra i övrigt och verkar "seriös" så är det mycket bil för pengarna för 20'. Det som gör saken(värderingen) "lite komplicerad" är att acc inte fungerar,det blir dyyyrt som sagt att fixa..Mest troligt då. Kontrollerat styrningen? Inga glapp eller så? Köparens marknad på dessa bilar nu...Och kommer nog att vara det för allt annat än bilar i "toppskick",vilket den du menar ju inte är,enligt din beskrivning iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Nej toppskick rör det sig inte om, däremot välvårdat bruksskick. Jasså kamaxeln är en svag punkt på 735? Bra att veta. Trodde kamaxelproblematiken bara gällde gamla E30 motorer. Brukar det vara glapp i styrningen också? Det var inget jag märkte när jag provkörde så det var väl inget akut då (hoppas jag) dessutom körde jag dit i min kombi som är väldigt fin och direkt i styrningen, följaktligen borde jag märkt om 735:an var glapp i jämförelse. Jag ska tillbaka och kika lite närmare på "objektet" i helgen. Finns det några andra snabba "knep" att fastställa skicket på kamaxeln utan att meka bort ventilkåpan (ägaren blir nog inte så glad då) ryker det om den är dålig? dålig tomgång etc.?? Jag kanske borde titta på flera 735:or innan jag slår till och köper första bästa? Men man blir ju så sugen när man väl kommer ut och provkör...! Man ska alltså betala runt 20000kr för ett friskt exemplar i bra bruksskick, har jag uppfattat saken rätt då? Leffo |
|
|
För ca 24-26tkr kunde jag för ett år sedan köpt en mycket väldokumenterad/utrustad 735iA-91, dom anmärkningar som fanns var, ett antal rostfläckar, men för ca5tkr i lackkostnad skulle bilen var i extremt bra skick för åldern, slitage på förarstolensskinn "sportstol" Byte av något lampglas/dimljusglas fram, kommer inte i håg vilket, i övrigt helt oklanderlig. Jag kände mig helt galen som inte köpte den, anledning jag kunde inte leva med automat, så det fick bli en till manuell 540 i stället, annars hade jag köpt den, för bättre köp är svårt att hitta. Mvh Stephan |
|
|
Jag tycker att du bör kontrollera kamaxel'n genom att plocka loss kåpan,finns inget bra sätt att säkert kunna fastställa detta annars..Sedan om säljaren inte går med på det,tja... Ojämn gång KAN vara ett sätt att få ett "hum" om skicket..Även högt knackande KAN vara ett annat som isf avslöjar en mycket sliten kam(finns såklart andra def. i motorn som låter som "knackande" t.ex lager..). Kamaxel'n är ett problem på dessa motorer om man inte bytt oljan+filtret i tid(eller olja med tvivelaktig kvalité) eller har slarvat med att kolla upp "banjobultarna" som håller oljesmörjningsröret.. Men återigen>>>Kamaxelns skick kontrolleras på bästa sätt med ventilkåpan borttagen + att argusögonen + fingrarna med tillhörande naglar tas fram:) Vad en bil "ska" vara värd beror på så många olika saker,såsom lusten att sälja,bilens verkliga skick,efterfrågan på "marknaden" osv.. Men jag anser att den "bör" vara värd "i krokarna" kring 20'...Osett och utan att veta det "verkliga skicket"...En begagnad bil bör man kontrollera med lupp innan man kan säga mera säkert vad den är värd. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.