|
|
|
|---|---|
|
Har en 530dA-02 193 hk-varianten. Finns det någon vänlig själ som kan upplysa om vad som skiljer den mot 218 hk-varianten? Pump,spridare,turbo,mjukvara...? Söker även andra effekthöjande tipps,vid sidan om boxar givetvis. Dubbelturbo som Alpina kanske? jörgen | |
|
Hej och välkommen till forumet. Var har du hittat en 530d -02 som har 218hk? ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
micke: det har han inte påstått 03 kom den iallafall med högre bränsletryck etc finns att köpa dubbelturbo kittet på bmw för 14100kr i luleå |
|
|
Pratade med BMW både i Luleå och Göteborg, dom har ingen som helst info om något dubbelturbokitt. Har du någon ytterligare info blir du veckans Helgon;) jörgen |
|
|
dom säljer dubbelturbo aggregatet för 14100kr, det var det jag mena inget komplett färdigt kitt att bara bult on funderade själv på det till min men slopade sen iden efter snack med diesel expertis så länge din befintliga turbo klarar att ladda tillräckligt med luft är det onödigt, det är ju trots allt mer bränsle som ska in (större pump el tryck,spridare) har du kollat vad laddtrycket är i en 530d? |
|
|
Vet inte turbotrycket, men har hört att trycket generelt sett är ganska maxat på alla moderna turbodieslar oavsett bilfabrikat, med dom sedvanliga marginalerna för soppakvalitet mm (typiskt ca 1.2-1,4 bar om jag minns rätt). Vad boxarna gör är då enbart att öka bränslemängden, inte höja laddtrycket som på bensinarna. Vill du höja bränsletrycket är det till att byta pump, med tillhörande spridarbyte OCH byte av styrboxen, med allt som det innebär av transponderproblem mm. Detta är så jag uppfattat det iallafall. Försökte liknande med min Audi. Kom inte längre där än till box och "förfinade" powerplus-spridare, som iochförsig gjorde en betydlig skillnad... jörgen |
|
| tur då att man kör med mekanisk pump och turbo | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.