AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
16.274

Register på chassinummer i tyskland?

Sida 1 av 2
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag var tillsammans med en god vän på provkörning av en bil i Gbg-regionen i veckan. Bilen var importerad från Tyskland och var därefter billigare än jämnförbara svensksålda.

Allt lät bra fram till jag proppsade på att jag ville se chassinumret på bilen. Då blev försäljaren helt stimsig och började plötsligt kallsvettas. Jag fann numret vilket stämde med vägverkets uppgifter.

För att bli säker på ett bra köp vill man dock ha uppgifter från Tysland om bilens historia. Finns det något sådant register i Tyskland där man med hjälp av chassinumret kan se någon form av historia???

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hehe låter som du nappade på ett kadaver....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du går till en BMW-åf med chassinr så kan dom göra en kontroll mot databasen för garantireperationer. Du får de tre senaste med datum och miltal vilka du kan jämföra mot stämplarna i serviceboken. Vidare är ett tips att ringa en eller flera av de verkstäder som stämplat i serviceboken och verifiera att bilen verkligen har varit där och att det angivna miltalet stämmer.

___
//Ulf
Det räcker med ett svenskt reg.nummer för o kunna kolla vilket chassienummer en bil har. Skriv in reg.numret på denna sida Länk så får du fram chassienummer och lite annan nyttig information.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
= ingen anledning för säljaren att bli svettig alltså. Du kunde kollat numret utan o fråga honom alltså.

2,
295
2,8 power
Ja, att jämföra regnumer med chassinummer i Sverige är inga problem, men jag vill veta hur historian är i Tyskland. Regnumret hjälper mig ingenting i Tyskland då endast chassinumret är den gemensamma nämnaren med den tyskal regnumret.

Kan man få reda på vilket regnummer bilen hade i Tyskland på något sätt?
I så fall kan man kanske slå i någon Tysk databas om dess historia....???

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det har ingen möjlighet att via chassinr söka på de tyska regnumren (kan vara flera om bilen haft flera ägare). Som jag skrev ovan så kan BMW hjälpa dig att kolla en del av bilens historia. Denna kontroll hjälper till att verifiera bilens miltal och att serviceboken är äkta. En stor del av fuskade bilar upptäcks på detta sätt Länk Länk
Sedan kan du via Vägverket/Bilprovningen få en kopia av bilens tyska brief. På detta så finns alla tidigare ägare och regnr angivna och med lite tur så kan du lokalisera dessa ägare och ringa till dom.

___
//Ulf
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Rolex:
Jag tror du missuppfattade hans fråga.
Han tror att ägaren blev kallsvettig för att han begärde chassinumrt på bilen. Och med hjälp av chassinumret kan man kolla upp en del historik, och det var DET som kanske gjorde ägaren svettig om han hade något att dälja vad gäller bilens historik , inte chassinumret i sig självt..
2,
295
2,8 power
Precis! Att chassinumret är rätt tror jag faktiskt utan det är vad jag kan få fram via detta nummer som jag tror han blir litte svettig för...

/Bo-Erik
Länk
2,
295
2,8 power
Man kan alltså ringa vägverket å få reda på via svenska regnummet/chassinummer vilka tyskaägare som finns på bilen?

Då borde man ju lika lätt få reda på dess tyska regnummer. Hur kan det då komma sig att du "Programmer" skriver att man INTE kan få tag på tyska regnumret??

Jag får inte ihop det om du förstår...

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du kan begära ut bilens brief från den besiktningsstation som registreringsbesiktigade bilen. Där står en del information. Om bilen varit avställd, hur många ägare som varit på bilen och vad dom heter (om inte bilens brief tappats bort någon gång och ersatts för då tror jag inte det står).
2,
295
2,8 power
Aha, kanon!!

Var bilen registreringsbesiktigades får man givetvis reda på via vägverket förstår jag. Kan man elektroniskt ta reda på det eller måste man ringa?? Det är som bekant svårt att nå fram till vägverket via telefon...

/Bo-Erik
Länk
Scheckheft
Hej
2,8 power: det märks att du varken läst Importguiden eller sökt på forumet efter svar på dina frågor.
1. Programmer har rätt: tyska regestreringsskylten följer med den tyske ägaren och inte bilen. Tvärtemot förhållanden i Sverige. Enda möjligheten att komma i kontakt med den tyske ägaren är via Fahrzeugbriefet. Sedan får man kolla på nätet t ex "Das Telefonbuch" och leta rätt på ägarnas tfn nummer.
2. Det finns ett centralt bilregister i Tyskland som dock inte är tillgängligt för allmänheten. Detta har jag skrivit om i ett flertal inlägg.

Mitt tips: läs genom Importguiden och sök i forumet för att få en bild av hur man forska i en importsbil historia. Ställ resterande frågor i denna tråd.

Lycka till

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
2,
295
2,8 power
Ja, man får väll be ursäkt då. Skall men än gång läsa igenom guiden och aldrig fråga om något som varken kan stå i guiden eller tagits upp i detta forumet förrut!

Sorry än en gång!

/Bo-Erik
Länk
2,8 power OCH Highway Star:
Ni båda har missuppfattat mig. Jag trodde inte alls att säljaren blev kallsvettig för att den eventuelle köparen skulle kolla upp chassienumret mot Tyskland eller liknande.
Han blev nog snarare inte kallsvettig överhuvudtaget eftersom vilken åsna som helst kan ordna fram chassienumret UTAN att fråga. Räcker ju med att kolla reg.nr mot bilregistret så får man fram chassienummer på 2sekunder.
Om inte annat så kunde köparen lyft på huven o skrivit ner det, eftersom det finns instansat där, + på lite olika andra ställen.

Att ni tror att en säljare skulle bli nervig för att ngn skulle fråga efter chassienummer är lika löjligt som att han skulle lipa för att ngn fråga efter reg.nr. Och reg.nr står ju för f-n på bilen.....

FÖRSTÅR NI NU VAD JAG MENAR???

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och chassinr står väl på regskylten om inte detta ändrats nyligen...

Mycket möjligt att säljaren blev kallsvettig eftersom han förstod att han hade att göra med en köpare som tänkte kolla upp bilen. Det är ju tyvärr många som inte gör det...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

2,8 power: Det jag skrev var att tyska vägverket inte har den service som vi har där privatpersonen kan beställa en fax med de senaste ägarna på bilen.

Finns ingen anledning att bli irriterad då folk hänvisar dig till importguiden. Johan som har skrivit den har mycket erfarenhet av import och den innehåller i stort all information man behöver.

Sen tycker jag att en seriös person som importerar en bil tar en kopia av briefet innan han regbesiktigar bilen så att den dagen bilen ska säljas så kan detta visas upp och köparen har då själv möjlighet att leta upp och kontakta föregående tyska ägare.

___
//Ulf
2,
295
2,8 power
Visst står chassinumret på regnumret. Det fattar väll jag oxå! Jag ville bara gör mig säker på att rätt regnummer står fastsatt på rätt bil. Det kan ju endast kollas via se chassinumret på bilen. Sedan förväntade jag mig inte en sådan reaktion från säljaren - det var det jag inte blir klok på ser ni....

Och sedan förstår jag att det står allt från himmel till jord i importguiden, men finner inte "Scheckheft" attityd till mina frågor. Man kan ju utrycka sig annorlunda än att be en fara och flyga för att man inte har hundra koll innehållet i importguiden!!!

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Rolex:
Regnr är för i helvete inte lika mycket värt som ett chassinummer. Du har ju fortfarande inte fattat vad det handlar om, till skillnad från "Programmer" som fattat vad det handlar om. När köparen frågade efter chassinummer så indikerar det på att köpare vill kontrollera upp bilen gentemot importland. Det kan han ju för f_n inte göra mot den svenska registreringsplåten. Denna indikation gjorde troligtvis så att säljaren av bilen blev kallsvettig för att bilen säkerligen har tveksam historia i ursprungslandet.

Har man något att dölja så kan du ge dig F_N på att man som säljare av exempelvis en bil blir rejält NERVÖS om köparen vill ha chassinumret så att han kan kolla upp bilen vidare. Den informationen som finns om bilen då kanske skiljer sig vitt mot vad den information som säljaren anger gör. Förstår du nu vad jag/vi menar eller måste jag förklara ännu mera detaljerat ?
2,
295
2,8 power
Precis "Highway Star", du har fattat vad jag menar!!!

/Bo-Erik
Länk
Highway Star + 2,8 power:

Om säljaren av en bil är så trög att han ej fattar att man kan få reda på chassienummer med hjälp av reg.nr så förstår jag inte hur det står till i huvudet på den människan. Han bör ju också förstå att en köpare på något sätt vill kolla upp bilen innan ev. köp. Men ni verkar ju vara på samma "nivå" som säljaren i detta fallet...

SLUTDISKUTERAT FÖR MIG I DENNA TRÅD!!!!!!!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.