|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Visst kan du koppla samman båda plus och båda minus och sedan ansluta på det bryggade steget. Får du inte in kablarna så kan du alltid lägga samman dom utanför med lämplig skarv och dra ett par korta kablar in till stegets klämmor, du får ju minst förlust/max effekt om du har båda kablarna fram till steget istf en, fast det är väl iofs bara korta kablar osv. FP |
|
|
okej...tackar för tipset :) ska testa det imorrn då jag kommit hem efter en liten tur på landet..hehe :P BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
Ulke |
taget från MDS.se.. 2x120 W (2 ohm RMS: 2x180 W) eller 1x360 WRMS bryggkopplat OBS! Detta innebär att steget är 2ohm stabilt i STEREO och det innebär i sin tur 4ohm i mono..... ALLTSÅ paralellkoppla ej basarna och kör dem bryggat på steget, det klarar det inte av.... mvh >Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
| Varför klarar steget inte av det? | |
Ulke |
Steget får problem med strömmatningen vid låga impedanser beroende dels på konstruktionen av stegets nätdel dels beroende på valet av transistortyp. Steget klarar helt enkelt inte att leverera så pass mycket ström/stabilitet som krävs för att driva så pass lågimpedanta laster. När steget sedan saknar uppbackning från strömmatningsdelen så resulterar det i skadliga förhållanden för stegets komponenter osv. Jag tror att Folke kan ge den sista teoretiska förklaringen på detta fenomen, då jag mot bakgrund av tidigare tekniska/teoretiska ordväxlingar anser honom synnerligen kapabel till detta..... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Jag tycker förklaringen ovan duger bra, i bryggat läge skall högtalaren inte understiga 4 ohm. Bättre att köra steget 2-kanaligt på varsitt element och koppla ingångarna i mono osv. Vet vi nåt om högtalarna, 4 el. 8 Ohm? Man glömmer ofta att impedanskurvan aldrig är rak, den dippar och peakar rätt rejält, i synnerhet runt resonansfrekvenser och portavstämningar, ett 2-Ohmssystem kan mycket väl gå under 1 Ohm eller över 5 Ohm vid vissa frekvenser osv. FP |
|
|
jag har ingen aning om vad det är för Ohm på högtalarna tyvärr... BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
Ulke |
Tobbe I de flesta fall av mds färdiga lådor 4ohm singelspole på basarna....... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.