AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.620

Koppla slutsteg, men hur?

Sida 1 av 2
Tjena...

Vill inte låta amatör mässig...

men jag behöver lite hjälp med att köpa rätta kablar till slutsteget o baslådan,

prylarna som jag har är ett Crunch steg på 1600w 2-kanal,
och basen är MDS Dubbla 12" "jubileum lådan" med neon o grejjer,,,basarna klarar av 800w vardera

jag har en j**vligt tjock plus kabel, och en likadan jord kabel, lågnivå sladden är den vanliga med remoten, sen kommer det som jag måste ha hjälp med....vad ska jag använda för högtalar kablar från steg till basarna?? med tanke på det kraftiga steget???

och i vilken ordning ska jag koppla ,,,så inte säkringar börja poppa ...

Mykket tacksam för svar...
Skall du dra kablar kors och tvärs i bilen köp inte för grova blir så jobbigt att få plats med kabeln då.
Jag hade nog nöjt mig med 2.5 kvadrats kabel i det fallet.

Men om du skall driva en baslåda med ditt steg och bara skall ha kabel i skuffen där det ä enkelt att dra kabeln, så köp det grövsta som får plats i antingen stegets eller lådans kontaktdon.

Biltemas kabel fungrar alldeles utmärkt då den tillverkas av en firma som gör kabel till en rad andra butiker där samma kabel säljs med annat tryck på till ett helt annat pris.

Koppla högtalarkabel, lågninvå osv. först sen pluspol och allra sist kopplar du minuspolen.

/Fredrik
Jag skulle rekommendera pluskabeln (säkringen) allra sist. Steget kan ju jordas via sitt hölje och även via lågnivåkabelns skärm, och vips så brinner lite kopparbanor i steget eller huvudenheten om det börjar dra lite ström efter inkopplingen.

FP
M3
88
M3_odbro
M3-95 Limo 276
320-84
Mata med så mycket plus kabel du kan bak till skuffen!! Där använder du ett kopplings block/konding för att få till mindre som passar i steget!
Ang högtalar kablar dls har fina kablar i olika storlekar men det behövs inte så grova till högtalarna! Som Fredrik M säger typ 2.5 är nästan en standrad för högtalar kablar!

Själv när jag bygger så brukar jag ta en 25a till plus å minus till kondingen!
Högtalarkablar tar man dom snyggaste man hittar!

Köp nu ingen budget lågnivå kabel om detta ska vara ett seriöst bygge! tex biltema eller liknande!
Utan satsa på dls eller system one eller liknande!!

MVH David

Länk
Glömde skriva att jag brukar stoppa i säkringarna allra sist, så då blir det egentligen kopplat i den följd som folke är inne på.

/Fredrik
Lite intressant det här. Man förordar grova kablar på matningssidan men inte på belastningssidan. Skulle inmatad effekt bara leva kvar inne i steget då och inte bli till "nyttig" effekt i högtalarna? Lite ironiskt sagt såklart men i många sammanhang är man petig med 2 ohmsstabila steg osv och effekter i kW-klassen men tydligen är det viktigare hur kablarna ser ut än vad de håller för area?

FP
Visst är det bra med grova kablar till högtalarna, men i en bil finns det ju platsaspekten att ta hänsyn till. Hemma kör jag med biamping och då dubba 4 kvadrats högtalarkablar.

Men en sådan kabel brottar man inte helt enkelt ned i en bil. Behövs mer eller mindre att man rensar bilen på inredning först. Och det är långt ifrån alla beredda att göra.

Märk väl att jag bara förordar 2.5 kvadrats kabel om kabeln skall dras i bilen. Om kabeln skall gå mellan steg och låda som båda finns i samma utrymme, tex. bagage utrymmet. Så tycker jag att så grov kabel som steg och lådkontakter sväljer skall användas.

Tyvärr missar många tillverkare på denna punkt och använder kontaktdon som inte klarar grövre än 2.5 kvadrats kabel.

/Fredrik
Hälge
folke: Hur mkt ström kan man räkna med att en 100A generator ska leverera? Har själv en splitt ny sådan bamse generator, men vid kontrollmätning så visar tångamperemätaren endast på 35A. Är detta urusla results vad man kan räkna med?
(Räcker knappt till bilens egen A-drift & allra minst till flera slutsteg?)

Jag har kontrollmätt vid generatorns utgående pluskabel, med motorvarv på 1500-2500rpm.
Inget konstigt med det tror jag, det du mätt är laddströmmen en stund efter start tillsammans med bilens förbrukning just för stunden. Ta och stanna motorn och kör med t.ex fläkt, lyse och bakruta en stund, starta sedan med belastningarna fortfarande igång och mät direkt. Förutsätter att du mäter direkt på generatorkabeln, inte på batterikabeln? Den kommer att leverera sin nominella ström när belastningarna kräver så, men då måste batteriet även vara lite urladdat, annars hjälper detta till att mata belastningarna.

FP
min tråd börjar bli lite poppos..jippi...'

tack föralla hjälp..

ska börja riva på månda nästa vecka.... längtar....

jag är 1000% på att jag kommer bränna några säkringar innan jag får dit det =)
Vad menas med att säta säkringen "allra sist" vart sätter ni den då?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
känns lite onödigt att koppla med herrejösseskabel mellan steget och högtalaren (basen) när det bara sitter sytråd mellan väggen på lådan och fram till elementet (iaf i färdigbyggda lådor). Jag anser att det räcker gott och väl med en 2.5 kvadrat om du inte har högtalare i kW klassen. Däremot behöver steget ström dels för att mycket går till värme i steget, dels för att inte få onödigt spänningsfall som det ofta kan bli med stora steg och batteriet fram (för de som har det), plus att det lättare kan hålla en korrektare signal ut.

Diesel-räsern
/Rickard
Well, all effekt (ström) går i serie, i princip från strömkällans pluspol, via DC/DC omvandlare, slutsteg, ut i högtalarkabeln, genom talspolen, tillbaka hela vägen och till strömkällans minuspol osv. Visst varierar strömmen lite beroende på om spänningen höjs/sänks osv för en viss given effekt, visst försvinner en del i värme på vägen men i princip skall spänningsfallet hållas minimalt och all effekt helst komma till nytta i motorn, dvs talspolen. Sen kan man väl alltid göra avsteg om det rör sig om helt korta kabelstycken osv, men frågan är var det är "långa" kablar i en bils begränsade utrymmen?

FP
hej!
lånar denna tråd lite...
det är så att för ca 2 månader sen så köpte jag en baslåda (2x12) begagnad och ett nytt MDS slutsteg (GP3)... nu till frågan..
hur ska jag göra för att bryggkoppla steget? jag har två kablar som kommer från högtalarna, men jag tänkte koppla båda på en kanal? går det? :S
tacksam för svar...!

BMW CS Nr:06086
Länk
Tobbe.

Hur mycket effekt har du i steget?
jag hade paralellkopplat basarna tex i lådan och ha en kabel ut, det går åt mindre effekt då.
Kolla om du kan brygga steget, det är inte alla steg man kan brygga men oftast.
Ta + från lådan till + på tex vänster kanal sedan tar du - från lådan till höger kanal på steget den kör då mono en kanal och mer effekt.
Glömde skriva att kan man bryggkoppla det så är det oftast ett sträck ritad från ena kanalen på steget till den andra, då vet du att det är lugnt.
Ulke
Kolla även så att steget klarar 2ohm i monodrift, det är jag högst osäker till, utan att ha kollat specarna för ditt steg.....I annat fall kommer steget som bäst att vara oförmöget att återge basregistret med någon kraft och stabilitet och i sämsta fall gå sönder....

mvh Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
taget från MDS.se.. 2x120 W (2 ohm RMS: 2x180 W) eller 1x360 WRMS bryggkopplat

då jag köpte lådan begagnad så vill jag helst inte öppna den... som det är nu så har jag två kablar från lådan...och steget är 2-kanaligt, så jag kör alltså en på höger och en på vänster om man säger så..

Länk
basarna är 2x12 MDS Fanatic av lite äldre modell

Länk
Varför inte öppna den , är den begad så gör det ju ingenting.

menar du ett par kablar eller 2 par?
för har du 2 par så kommer ena basen spela vänster och den andra högre och det låter inte så bra.

paralellkoppla dom å kör mono..
jag har en kabel från vardera högtalare...

varför jag inte vill öppna den..jo, det är för att alla skruvhål och sånt är spacklat på den och då orkar jag inte hålla på att jävlas med det..

som det är nu så tycker jag att det låter bra, men jag skulle gärna vilja bryggkoppla steget! så jag kan inte pula in 2 kablar på + och 2 på - och kör så eller?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.