AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.105

750 E32 VS E38.

Som rubriken lyder.
Vilken är att föredra?
En sen E32 eller tidig E38:a?
Det skiljer ju inte så våldsamt i pris tycker jag.
Är utan jobb för närvarande så bil köp får vänta.
Detta är bara för att jag är nyfiken.
Men det SKA bli en 750.
Helst en IAL.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej KristianE

De två är av rätt olika karaktär. E38:an är självklart en modernare bil med allt vad det innebär av högre driftsäkerhet etc. När det gäller åkupplevelsen tycker jag dock personligen att en fräsch E32:a är en väl så trevlig bil.
Jag vill påstå att med en likvärdig köpesumma får du en bättre bil om du håller dig till E32:an eftersom den är lite äldre. Skulle personligen avhålla mig från E38:orna i lägsta prisklassen.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Jag har själv varit i valet och kvalet. Jag valde e32 eftersom jag kunde få en i mycket bra skick till samma peng som en e38 som var skrot.

Jag provkörde många e38 och e32 och kom fram till att den optimala bilen för mig var e32 740 med den "nya" askkopps konsollen i mitten =0).

e32 är för mig mer känsla och lyx medans e38 är mer A-B utan känslor.

Men jag är fortfarande lite nykär i min V8:a så risken finns att jag är lite partisk. =0)
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Själv har jag haft både 750 e32 och har nu 750 e38 och tycker e38:an känns ljusår nyare i både utseende och kvalite` .
Framför allt mkt mer modern..
Men som sagt har inte haft min e38 speciellt länge så jag är väll fortfarande lite nykär jag me :)

Mvh Richard
Det är som natt och dag.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad är det för skillnad mellan askopparna som speedy talar om?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
mugge
jämför inredningen på min förra 750ia 91a Länk
med inredningen på min 740ia 94a Länk

så ser du skilnaden..
annan större askopp i trä.. kromade dörröppnare, intarsiainlägg i trä på vissa versioner.. mer rynkad design på läderklädseln mm. är skillanden på E32or som kom sent 92 jämfört med dom tidigare.. väldigt mkt snyggare och ger bilen ett stort lyft innuti

BMW CS #5139
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för upplysningen J.L det var något som helt hade undgått mig.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hur är det med motorerna? e32an har jue 2st snurror med dubbla allt. har E38 en "riktig" v12a?

robz
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, som natt o dag, är sant, till E32:ans fördel! Det är en bättre o mer välbyggd bil i allt som kan tänkas! E38:an är tyvärr drabbad av sparkraven...
E32 = Världens bästa bil ;-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Robber,

E32:an har en riktig v12:a! Alla 60 graders v12:or, (Rolls Royce Merlin, Ferrari, Allison, Mercedes, Lamborghini), är mekaniskt uppbyggda som två raka sexor som delar vevaxel. P.g.a. detta kan man använda dubbla motorstyrningssystem från en rak sexa och fasförskjuta dem 60 grader.
Bra för att hålla nere reservdelspriserna. Det sitter t.ex samma fördelarlock på M70 som på M30, fast två st.
Till din fråga, V12:orna i E32 och E38 är i princip identiska när det gäller uppbyggnad. E38:an har dock mer robust elektronik.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
M73 sitter även i Rolls Royce Silver Seraph, Länk

Grym motor =)
Då kan man kanske sammanfatta med att E38 är nyare men har inte samma kvalitet och "själ" eller personlighet.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Ungefär så lyder mitt omdöme om modellerna.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Själv så gillar jag körkänslan i min e32 bättre än kompisens e38 och även den nyaste e65an. Det kan ju låta helt tokigt men jag tycker man får mer känsla av att köra ett skepp med de nyare. Vill man däremot bara åka bekvämt så visst...

mvh jocke

/mvh j
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
KRAFTWERK.

Du har sagt mycke klokt på detta forum... har en bytesaffära på gång till en 750ial -88...

priset i fråga är inte mycke... men´vad ska man kolla förutom att bilen går "rent":=)

"Vad är det för fel på häst och vagn?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.