|
|
|
|---|---|
|
Årsmodell 1992, vilken motor sitter i en sådan? Litervolym? Hästkrafter? Vridmoment? Prestanda? Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! | |
|
kolla in www.alpina.de // Martin |
|
|
Enligt vad jag vet har samtliga Alpina B10 BiTurbo samma motor (åtminstone i orginalskick). Motor: R6 med dubbla Garrett T25 turboaggregat. Effekt: 360HK vid 6000RPM Vridmoment: 520NM vid 4000RPM 0-100 km/h: 5,5 sekunder Maxhastighet: 300+ km/h Tillverkades i 507 stycken exemplar mellan januari 1989 och juni 1994. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Några rättningar:) 0-100 km/h 5,6 s Maxhastighet 290+ km/h Tillverkades mellan 1/89 och 6/93 Allt enligt Alpina. |
|
|
Tobbe: Vilket nr har du på Bilen? Hur länge har du haft den? |
|
|
B10Tobbe: Tackar för din rättning. Råkade bli en 4 istället för en 3 där... Däremot har jag läst (fråga mig inte var, tyvärr) att Alpina som alltid underskattat sin bil, och att de siffror jag angett faktiskt stämmer. Detta är vanligt i Alpinas historia (vilket jag tror du är medveten om), att de underskattar sina bilar. Deras bilar har mer än en gång bevisats gå bättre än vad de själva uppgett. Kan tala om att jag själv färdats i en otrimmad Alpina B10 BiTurbo i 300+ km/h. Detta var den första BiTurbo (prototypen), herr Bovensiepens personliga bil, som sedan fick produktionsnummer 001. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
B10Biturbo394: Jag har nummer 270, och har haft den sedan September förra året. Alecci: Jag har sett tester som säger att BiTurbon gör 0-100 km/h på 5,2 s, men jag har aldrig sett någon som fått upp den i över 300 km/h. De flesta har faktiskt knappt lyckats komma över 290 km/h. Detta gäller dock riktig, uppmätt fart, inte vad den visar på hastighetsmätaren. Blir lite avundsjuk på din resa med nummer 1, hur gick det till egentligen? |
|
|
Tobbe: Har du bytt bromsar på din bil? i såna fall vad köpte du för bromsar, och av vem? |
|
|
B10Tobbe: Det gick till så satt större delen av familjen (två föräldrar + fem barn) vallfärdade ned till München och bosatte sig där en vecka för att farsan skulle kunna köra Alpinan (den B7 Turbo jag sedan köpte av honom) till Buchlohe. Han ville att de skulle se över motorn på den, och eventuellt trimma den lite, eftersom han tyckte att den gick "lite töntigt" (farsans uttryck). När vi var där fick farsan höra talas om prototypen, och när han frågade om en provkörning fick han tala med herr Bovensiepen i egen hög person. Till en början var denne tveksam, men när han fick höra att farsan var en Alpina-fanatiker som kommit med sin B7 Turbo från Sverige, så gick han med på det hela. Och ut på Autobahn... Detta var i februari 1989 (har jag för mig), och den B10 BiTurbo som Bovensiepen då ägde var den enda B10 BiTurbon som fanns ihopmonterad, så att säga. Den hade fått nummer 001, och hade dessförinnan varit prototypen för B10 BiTurbo. Och så var den sagan slut! =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
B10Biturbo394: Nej, jag har inte bytt några bromsar på min bil, de var ganska nya när jag köpte den. Det jag har hört om frambromsarna, är att beläggen fram kan vara samma som till någon Mercedes modell, typ 190 16v eller någon SL modell. Annars finns det firmor som kan lägga på nya slitytor på befintliga plattor. Alecci: Coolt :) |
|
|
Ang. prestandasiffror så har man kunnat läsa i olika bilmagasin om acceleration 0-100, från 5.2 till 5.6 sekunder. Differenserna beror troligen till viss del på förarnas olika förmåga att hantera materialet, till viss del på däcksutrustning, väglag etc. Någon kanske t o m har glömt avaktivera ASC´n!?. Vad jag tycker själv är att acc. är enorm, för att inte säga brutal. Om bromsar kan sägas att en omgång belägg fram till BiTu kostar 2800 SEK.(Jarls Bils. Helsingborg) "Hårda bud i Mellerud, men värre vare´i Gällivare!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.