AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
842

Bmw e36 325?

Je
11
Jens85
Funderar på att köpa en bmw 325 coupe med vanos
Tjenare alla! håller på att fundera över att köpa mig en bmw e36 325..ungegär en 93-94 årsmodell..
Undrar om dom är väldigt dyr att ha??
Tänkte bensinmässigt och srevice och så?
Är det stoora skillnader mellan 318, 320, 325? när det gäller driftskostnaden och så? självklart vill jag inte köpa en 318 eftersom det känns som om det är alldeles för lite att köra med..=/ så alla som har ägt/äger en bmw 325 kan ju skriva ett litet inlägg om vad ni tycker..

tacksam för svar..

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Allt är relativt, tycker själv att premierna på dessa bilar är skandalösa! Skatten är inge vidare den heller, runt 2000tkr för en 325 93a, men själva ägandet av bilen är otroligt billigt, aldrig haft en så problemfri bil, underbar att köra är den också. Min drar ca: 1.3 med ac'n ständigt inkopplad då blir det rätt mycket stadskörning så jätte snåla är dem juh inte. Brukar alltid ligga över literna iaf.

Det du kommer lägga pengar på är att få använda bilen, inte i reparationer osv.

// Martin
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Allt är relativt, tycker själv att premierna på dessa bilar är skandalösa! Skatten är inge vidare den heller, runt 2000tkr för en 325 93a, men själva ägandet av bilen är otroligt billigt, aldrig haft en så problemfri bil, underbar att köra är den också. Min drar ca: 1.3 med ac'n ständigt inkopplad då blir det rätt mycket stadskörning så jätte snåla är dem juh inte. Brukar alltid ligga över literna iaf.

Det du kommer lägga pengar på är att få använda bilen, inte i reparationer osv.

// Martin
Je
11
Jens85
Funderar på att köpa en bmw 325 coupe med vanos
okey...tack för svaret...får se om det blir köp..=)

Jag har en 92:a och den är de inga bekymmer att köra under litern. Kör både stadskörning och landsväg. Visserligen så beror de väl på hur tung högerfot man har. :) Försäkringen väl de enda som inte e roligt med den...
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Om man ser realistiskt på sitt bilägande och -körande, räcker det kanske med trafikförsäkring? Jag har Tennant och betalar ca 2300 kr/år. Inte så farligt! (sedan - inte coupé)

Kör man som en indisk matt-tjuv kan man bränna mycket bensin, men för oss yngre medelålders hamnar det snarare under litern, även vid blandad körning.

Vad gäller service gäller det att hitta en bra privat verkstad, och absolut inte betala de hutlösa priser som BMW begär.

325 ger otroligt mycket förarglädje för en ganska liten slant!
Det är knappast bensinräkningen som är den stora kostnaden för en 20 åring när det gäller 325 E36, det är försäkringspremien.

Skulle rekomendera halv- eller trafikförsäkring. En 325 går att köpa loss för runt 30kkr och förmodligen lär en helförsäkring för din del landa på runt 15kkr/år på en 325.

Servicepriserna är inte så hutlösa på BMW som många tror, men jag rekomenderar ändå att leta upp en mindre verkstad som kan BMW till en såpass gammal bil. På BMW ligger servicepriserna mellan 1500-5000kr (liten resp. stor service) för en 325.

Annars har du 318is coupe som är ett ekonomiskt alternativ till 325. Visserligen utan 6:ans ljudkuliss men med mycket bra vägegenskaper och rapp fyrcylindrig motor. Försäkringspremien och servicekostnaderna ligger på ungefär samma nivå som för vanliga 318, dvs klart billigare än 325.
Om ekonomin är en viktig faktor hade jag siktat in mig på en 318is om man kan vara utan 6:an.
Jag trodde/hoppasdes också att trafikförsäring skulle räcka...jag betalar 7000 för den, är 20 år och bor i jämtland. Inte jättebilligt. Men för en månad sen så blev den stulen och då ångrade jag att jag inte hade halv. Dom e tydligen rätt inbjudande för tjuvar och bilen inbjuder till rätt mkt lek så jag rekommenderar halvförsäkring.
Emil-Rokkar
Precis allt är relativt.
Beroende på tex vilken körstil du har mm
Har ägt min i några månader nu, "fan tiden springer snabbt iväg"
Drift kostnaderna är väll helt ok till vad du får.
Stora problemet ligger i försökringen som är snuskigt dyr, men det kommer du inte ifrån, skatten är dyr den också samma här.
Ett minus bara. när du kört 325 vill du bara ha m3 så det kommer blir en dyr affär hehe =)
Mitt råd är det är bara att slå till, du kommer inte ångra dig =)
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Hej, jag har en 325:a -92 som jag betalar 10000kr halvförsäkring/helår.
Är 19år
An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Mitt tips är att provköra alla modellerna om du kan, körde själv 328/323/320 innan jag köpte, det blev en 320
Skatten och försäkringen var ganska mycket lägre på 320 än 328 betalar 1800 i skatt och 6600 helår helförsäkring är iofs över 24, 25 precis
Men jag tyckte inte att det var så stor skillnad mellan 320 och 323 men sen går nog min 320 jäkligt bra?!
Kan bara rekommendera en sexa, riktigt sköna att köra/glida/finnas i :-)
Är ju fan nästan billigare för er "kids" ;-) att köpa en 318is och trimma den för försäkrings/skatt pengarna
Provkör är mitt råd!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.