AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
620

Föräkringspremie på M3,M5,B6,B3....

El
10
Elken
Vadå BMW?
Tja.

Har funderingar på att köpa mig en M3 eller Alpina B6/B3.

Att inköpspriset är högt kan jag leva med, men hur dyrt är det att äga dom?

Vad betalar ni för dessa i helförsäkring och helår?
Jag är 23 år och bor i en småstad.

Jag kollade på en Alpina B6 på internet....och den skulle kosta 36000, vilket givetvis är otänkbart...=/

Hur är servicekostnaderna på dessa.

Har hört exempel på att en vanlig service på en M3 kostar 10 lök.

dessutom funderar jag på om det är motiverat att köpa en Alpina. Då får man 240/250 Hk, och dessa hänger väl knappast på en M3 3,0 va? Vad är det ytterligare som skiljer??

Ha´t bra...
Det där med försäkringar är en hel vetenskap! Ring runt och fråga alla bolag du kan namnet på! VARJE år! Det skiljer stora pengar och bara för att ett bolag är billigast när du köper bilen så är det inte billigast året därpå!

En M3 skriven på mig fick jag förra året prisuppgift på vilket skulle hamna på ca 14 000:-/år helförsäkring. Jag var då 24 och bosatt i Stockholm. Nu är jag 25 och har försäkrat en "M535" -87 till vilken premien låg mellan 11 000 och drygt 18000:-/år.

Min gamla SAAB-turbo kostar för jämförelsens skull ca 13000:-/år på mig. Sjuka pengar som varierar kraftigt från bolag till bolag och år till år!

Dock är detta säkert; Bor du i småstad som du skriver blir det billigare. Likaså om du bor i villa och parkerar i garage.

En bättre prisuppgigft än den här är svår att ge eftersom det verkar vara så individuellt. Ett tips kan dock vara att ha en gammal skrotbil skriven på dig själv som bruksbil och sedan teckna en entusiastbilförsäkring till M3:an. Då blir det billigare men lite andra regler...

Lycka till!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Går endast att entusiastförsäkra M3 cab!!!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
När jag ringde o fråga om entusiast försäkring sa dem att bilen måste vara minst 10år gammal o ska vara stylad o grejor..

The eye is quicker than the mind..
Mmm, det är sant det där med att bilen skall vara minst 10 år gammal! Glömde...

Dock har jag inte hört ngt alls om att det måste vara en cab för att få den sortens försäkring. Observera att det finns olika entusiastbilsförsäkringar beroende på vilket bolag man väljer!
Grusse
Jag har entusiastförsäkring på båda mina M3:or. M3 E30:n 1018kr/år och M3 E36 1101kr/år hos länsförsäkringar.
5.800:- helår, helförsäkring på länsförsäkringar. Bor dock en bit utanför stan...

Peter
Grusse hur lyckades du med det?? LF i sörmland vägrar försäklra m3:or.. hmmm.
pe
68
peko
M3 SMG 1997
Grusse!
Jag är också nyfiken på hur du kunde entusiastförsäkra M3 hos LF?
Bruno!
Hur fasen lyckades du med det? :-)

Jag ligger på 10,5k om året för min B8 hos länsförsäkringar...
Antar att jag måste bli lite äldre dock...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Grusse
Var inga större problem alls, gäller bara att bilen är grymt fint skick och har bra dokumentation.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
5800:- för min M3:a hos länsfösäkringar.Dock kräver dom som många andra bolag att man har larm,etsar in reg numret på rutorna och att man kodar om nycklarna detta om bilen är impoterad som min är.

funderar på hur man lyckas fösäkra en M3:a från 94 som entusiastförsäkring om dom kräver att bilen ska vara 10 år gammal?Så då skulle det alltså gå med min modifierade 520i -84,med annan spoiler tonade blinkers och dekaler och feta 17" m.m eller?
En sak som ingen av er nämner är er egen ålder eller åldern på personen bilen står skriven på. Det är ju också en betydande paramater precis som vilken stad man bor i. Hmm, nu har jag ju iofs inte kollat era profiler...

-> Ricke!

Jag fick veta att min M535 -87 (med S38) skulle kunna entusiastbilförsäkras men det sprack på några andra punkter för mig såsom parkering i garage med mindre än 8 bilar mm.
Ji
6
Jimmy_thn
M3 Limo -95
Jag har min M3 skriven på morsan och den kostar mig 5500 om året och då bor jag i Trollhättan. På mig skulle den ligga på en 36000 om året ungefär. Så visst skiljer det sig :)
Grusse
"Ricke" Båda mina M3:or är entusiastförsäkrad i klassen som omfattar bilar äldre än 5år, vet inte vart du hört att bilen måste vara 10år gammal?

E30:n är värderad lite lägre och går i 80-120.000kr värderingsklass. E36:an hamnade i 120-170.000kr värderingsklass, därav den lite högre premien.
Har en M3-94 helförsäkrad i lf. Betalar ca 3200/helåret. Bor i villa utanför stan. Jag är 40+, och har mer än 20 skadefria år.
Betalar 3800:- för min M5a när den står på morsan. Hon bor i Blekinge och är 50. Bilen är försäkrad hos LF. På LF gäller inte reglerna om Imob, märkta rutor och larm på en bil som är äldre än 9 år. Däremot skadar det ju inte att ha det. Mitt larm skrämde bort några puckon i förra veckan. Fan att man inte kan få ha sina saker i fred!
LF har höjt min premie från 5.800 till 7.100 under tiden bilen varit avställd (5 mån)
Jaja, det e väl bara och betala..

/B

Har min 540 -95 försäkrad hos sockenbolagen (går inte om man bor i storstad) och betalar 2500:- i kvartalet (10000:- / år) för helförsäkring, men med hög självrisk på vagnskada (6000:-) och det är väldigt billigt med tanke på att jag inte har någon bonus då jag tidigare blivit av med kortet (fortkörning) och är 23 år. Samma försäkring hos t.ex Trygg hansa tror jag skulle kosta ca:25000:- Förresten så tror jag aftonbladet gjorde en undersökning för ett tags sedan på olika försäkringar för olika personer och åldrar.

*Allt eller inget*
av
167
ave
520dAT -12
Kan som referens nämna att det skulle kosta mig 17300 att försäkra en M3 cab -94 och 21000 för en Alpina B8 -95. Då bor jag i Jönköping och är 27 år. Detta gjorde att jag får köra med min nuvarande 328iC -97 lite till. Den kostar mig ca 6000. Alla uppgifter från if...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.