AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.109

ABS problem

Ha
19
Hamid
316 Coupe
Abs problem!

Hej!
Jag har problem med ABS systemet sedan 1,5 års tillbaka

ABS lampa började lysa konstant och jag lämnade bilen till BMW verkstad i Solan.
Efter undersökning dem sa att det fel på ABS Hydruagregat som kostar 14.000:-
Köpte på skruten och lämnade bilen till JWR AB i Tyresö och efter byte då funkade ABS i några veckor och då började lysa lampa då och då och mer och mer.
Han på verkstad sa att det fel på Styrenheten och måste bytas.
Köpte på skruten och de byte Styrenheten i Maj månad och fram till slutet av Juni funkar allt fel fri , men då började lysa lampan typ varannan vecka.
På verkstad de visste inte vad kan vara fel och han radera felet och typ progeramerad om data chipsen…. Men samma sak igen.
Jag har själv byte Reläen och nu finns inget annat att byta (utom givare)
Problem nu:
jag parkera i värm garage och varje morgon som startat bilen då lyser ABS lampan tills jag har kört CA 5 km och stänger av motor och starta bilen sedan då funkar allt bra hela dagen även jag parkera bil i timmar eller om det kallt eller reng….osv. Allt funkar tills jag parker under natten tills morgon då börja samma sak.
Jag har byt ABS Hydroagregat, ABS Styrenhet och 2 st ABS Reläg. Men inte (givare)

Tack för tips
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Min har också bråkat, mycket mer nu på hösten, varför?

Joooooo, givaren har en tendens att spricka knappt så det syns eller inte syns alls, men nog för att den ska ge upp, nu på hösten då fukten kommer så la min av helt.. mätte helt sonika med multimeter i hjulhusen, alla givare gav ca 1.1 kohm utom en, den visade avbott, sagt o gjort, köpte ny givare på BMW och det funkar klockrent.

Är ju gratis att mäta givarna, bara lite jobb att ta av hjulen, så det tycker jag du ska prova. Såg att nya modellen var annorlunda, den var gjuten i ett helt stycke, inte som dom gammla som var delad i 2 "kapslar", så troligen har dom löst problemet med fukt i givaren.

Prova på det, mät upp givarna och återkom,

För övrigt ska en diagnos på BMW kunna säga EXAKT vad felet är, på min sa den "Felaktig signal, givare vänster fram", vilket stämde till 100%.

(Tog en diagnos i sommras då den lyste lite då & då bara)
Ha
19
Hamid
316 Coupe
tack för svaret .
men det som är konstigt att bara på morgonen när jag starta bilen och då det funkar felfri hela dagen
data säger att det fel på ventil vänster fram .
och samma fel innan jag byte hydroagregat.
mvh
hamid
Ha
19
Hamid
316 Coupe
Hej!
Jag har kolla värden på givare.
Förare sidan är 1.091 kohm och andra sidan är 1.1 kohm.
kan det vara fel på givaren?
tack för att tips.
E3
1.828
E36
USA bilar
Dina värden är nära lika så de är ok
Men om du får ventilfel.. så har du nog fel där, en beg enhet är begagnad.. så den kan ju ha gett upp..
Ha
19
Hamid
316 Coupe
hej!
kan det vara fel ventil.. i hydroagregat, det bara problem när bilen är kallt, efter när det blir värm då allt funkar. även efter när jag byte hydroagregat.
under sommar funkade nästa fel fritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.