AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.263

Otät suflett? Hur avhjälpa?

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hallå allihopa!

Har en Z3 som verkar hygglig på gång, dock vill inte säljaren besikta den innan köp, dock är den besiktad i maj med backning ang spindelled och fick byta den, Mtest däremot är ok att göra.

Vad säger ni, anledning att glömma den bilen, att han ej orkar/vill besikta den?

Sedan säger han sufletten läker in lite vatten vid hårt regn och bilen står stilla och han tror sig veta att det är en av några ca en cm stora gummipluggar som lossnat någonstans på caben och att det därför läcker in. Vad säger ni, nån som känner igen problemet?
Nån som vet om det är lätt att fixa isåfall, eller ska man av den anledningen hoppa över denna bil?

Mvh // David
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ett M-test är bra mycket mer ingående än en vanlig besiktning så på den punkten tycker jag inte det känns osäkert.

Beträffande vattenläckaget så känner jag igen det. På både min och Caspars bil är det en liten glipa i skarven mellan suffletten och vindruteramen. Det är gummit som torkar med tiden och drar ihop sig. Tror det är rätt enkelt att byta.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Några gummipluggar vet jag inte om, låter märkligt tycker jag. Be honom förklara detta närmare.

Med tiden så tappar gummit sin spänst, trots silikonbehandling så är det ett faktum att gummit åldras.

Jag hade tidigare ett läckage vid A-stolpen, uppe vid hörnet, där den svarta plastfilmen runt rutan på dom tidigare årsmoddelerna brukar knöla till sig. Genom ändring av rutans anläggningsvinkel så löste sig det, dock så har gummit fått en del stryk genom den ökade rutvinkeln så gummilisten är inte hundra. Läcker ej vatten men det känns som om det bara är en tidsfråga.

Jag gjorde ett prisförfrågan på vad gummilisten runt framrutan kostar, både hos BMW och hos Styla Bilen. Priset för hela listen, från nedre delen av A-stolpen- över rutan- till andra sidans A-stolpe var 1900 på Bmw och ca 1500 (inkl. frakt) på Styla Bilen. Den dag min list ger upp så är det ett inköp som känns befogat.

Byta listen borde fungera även för en vanlig dödlig.
Mats
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Samma här har haft problem med läckage vid hö Astolpe, läcker in GENOM listen då den är ihålig, då centerdelen av gummilisten är gjuten med ytterdelen och det är själva svetsfogen i gummit som gett med sig.
Limmade dock i hop det med gummilim(som tog en jäkla evighet att bita).

/PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.