AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.895

Stereon hänger sig

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min stereo har börjat strula lite konstigt. Ibland bara dör ljudet, men skärmen är fortfarande framme och de går att stänga av stereon.
Låter man de bara stå en stund så kan det hända att den inte går att stänga av. Försöker man byta radiokanal så hoppar den i 0,5MHz steg väldigt segt och de händer inget.

Är inte 100%-ig men det kan vara så att det händer när bilen kör på ett litet gupp eller nåt. Kan det vara glapp nånstans eller vad kan problemet vara?
Jag har senaste programvaran i MKII, SW2-1/81 tror jag den heter.
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har samma fenomen på min MK2, inte just med att radion hoppar i 0,5Mhz steg men att den hänger sig helt ibland och är helt tyst, men ibland så verkar allting fungera men det är helt tyst i högtalarna. Riktigt jkla irriterande men vad ska man göra, det lär väl kosta hur mkt som helst om man lämnar in den hos BMW.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tror du det sitter i MK2-enheten eller i mjukvaran?
Har du uppgraderat din mjukvara? Jag har fått för mig att mitt har kommit efter jag uppgradera.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om radion bara har 0,5Mhz steg så måste du gå inn i radions service meny och ändra land , nu står den troligtvis på Amerika istället för Europa. Hur man gör finns att läsa i diverse trådar här om du söker.Sök på: servicemeny
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Den gör inte alltid så, bara när den "hänger" sig...
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag uppdaterade min programvara häromdagen till senaste v26 men tyvärr ingen skillnad..

Hittade ngn tråd om att man kunde få stereon "resettad" hos BMW och att det kanske kunde lösa problemet.. Men har även läst att det kan vara ngt fabriksfel på stereon och att den måste bytas mot en ny... :(
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Reseta kan man göra själv genom att släppa pluspolen på batteriet en stund. Detta hjälpte en tid för mig men nu har problemet kommit igen.

Är väl bara att inse att man får byta om man ska bli av med de. Men är det MKII-emheten som ska bytas eller nåt annat?
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
ok, annars får man väl satsa på en välriktad spark på den kanske ;)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har läst på en del forum att om man får till en riktigt bra hoppspark mot huvudenheten så kan problemet vara löst! :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ravve: Hur har det gått för dig? Jag verkar ha ett liknande problem med min stereo. Ibland så har ljudet försvunnit när man har varit ute och åkt. Startar man då om stereon/radion så fungerar det normalt igen. Senaste gången detta hände så fick jag dock inte igång ljudet igen. Allt ser dock normalt ut på skärmen. CD-växlaren fungerar och byter skivor (inget ljud från den heller) och jag har kollat att det kommer ström på remoten till slutsteget därbak.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag rev ut allt där bak vid stereo, växlar, navi, hela skitet...
Detta gjorde jag pga att när stereon hängde sig så tömde den batteriet.

Efter ett tag satte jag i allt igen och då va navin stendöd. Däremot så funkar allt annat klockrent. Radion tystnar korta perioder ibland och de vet jag inte varför. Kan de vara att den tar onödigt lång tid på sig vid RDS-växling?

CD, TV och telefon har alltid funkat perfekt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hade du ljud från CD, TV och navi? Jag har inte ljud från något annat än telefonen, men det är ju ett separat system.

///Jesper
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur menar du?

Jag har alltid haft ljud från allt utom radion när den hängde sig. Men när de hängde sig på riktigt så gick det inte kommåt åt nåt system alls.

Däremot har jag alltid saknat ljud i diskanterna i höger dörr. Har försökt kolla glapp osv överallt men hittar inget. Högtalarna är kollade och de är inget fel på dom. Hur ska man gå vidare?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ok.. Jag har inget ljud från någonting förutom telefonen. Alla menyer fungerar bra och det går att byta låt på CD:n (man hör ljud från växlarens mekanik) och kanal på radion utan problem.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu har jag varit ute i bilen och fixat lite. Drog loss den 11-poliga kontakten till slutsteget och satte tillbaks den igen. NU fungerar allt igen!

///Jesper
jo
2
jope
530dA Touring -01
Jag har samma problem med min stereo, den lägger av var 5-10 min men går oftast igång igen när man låtit den vara avstängd några minuter. Ruskigt irriterande.

PS Var hittar jag den 11-poliga kontakten till slutsteget? Har en 5-serie Touring -01?

// Jonas
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Slutsteget sitter innanför den vänstra luckan bak. Det är den gråa lådan med 2st kablar som går in på ovansidan. Den kontakt jag hade glapp i var den främre (högra).

///Jesper
jo
2
jope
530dA Touring -01
Tack för hjälpen! förstäkaren låg i min bil under luckan framför reservhjulet. Hoppas att det fungerar ett tag nu....

Tackar :)

Jonas
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Anledningen till att min navi inte funkade var att jag hade glömt koppla in sladdarna igen när jag monterade tillbaka alla enheter :-)

Dock fanns problemet med radion kvar så jag köpte en "ny" begagnad radiomodul och nu funkar det igen.

Problemet med avsaknad av didksnatljud i höger framdörr finns fortfarande. Har t.o.m. provat byta DSP (förstärkare). Rivit alla sladdar ut och i, försökt kolla efter skador på sladdar men hittar ingenting. Måste vara en kabel nånstans men var...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.