|
|
|
|---|---|
| nu ska 325an 93an ut för första vintern, känns lite surt, fin i lack o ingen rost än så länge, vill ju gärna ha min ögonsten fin till våren även efter en vintern. ha haft vinterbil innan men som krabbat så nu trött på det, jobbigt med 2 bilar oxå, besiktning o allt, o bilarna mår ju inte bra att stå still så länge heller. ska man köra in på tvätt 1 gång i veckan, så man underviker rost på det viset. något mer man ska tänka på tackar | |
Hälge |
Det viktigaste är att bl.a ha ett FULLGOTT ROSTSKYDD sedan kan det vara en god ide' att vaxa under list efter veckotvätten. Min garagegranne har skaffat sig Biltemas stora tryckspruta på ca: 10 liter (250:-) den använder han flitigt varje dag innan han ställer in bilen i garaget. Det ser mkt effektivt ut när han spolar med sin speciallösning: 5% Yes samt 20% avfettning, resten ljummet vatten, saltet formligen rinner av bilen. |
| Jag tror inte det är särskilt smart att avfetta bilen varje dag. Själv avfettar jag aldrig bilen utan att därefter lägga på ett lager vax som skydd. Men det gör jag inte varje dag. | |
Hälge |
Det handlar endast om 20% avfettning till 10liter vatten...kan knappast jämföras med koncentrerad kallavfettning. Fungerar dock klockrent på dagsgammalt vägsalt. (Bättre med en lack utan frätande saltlösning) |
| ok det låter intressant, ja ha ju kall garage, svårt o spola av sen köra in i garaget troligen kommer det frysa på eller hur? man vill göra det smidigt när man ska göra det så ofta plus kallt ute. men med spruta låter klart intressant o kul. | |
| Gör som alla andra, blunda tills det blir vår... ;) Vaxa vår och höst. Undvik avfettning på vintern. Avfetta bilen med kraftig avsaltningsmedel på våren. Vaxa... Osv in absurdum... | |
|
Lackbehandling innan vintern kanske? |
|
|
Montera stänkskydd runt om, orginal från BMW passar fint. ----BMW ///M3--- |
|
| 20% är väl ändå alltid 20% eller ... ;) | |
Hälge |
Vart vill du komma.....? |
|
Stänkskydd är det absolut bästa sättet att hålla rosten borta i det långa loppet. Tvätta en gång i veckan är ett hett tips oxå. Jag har avfettat typ 5 ggr varje vinter. UTAN att lägga på nytt vax. Vet dock inte om det är bra eller dåligt att göra på detta viset. Det visar sig i längden kanske. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.