|
|
|
|---|---|
|
En liten fråga till någon som har biltemas polarmaskin(298:-),den med dubbla polerdiskar.Roterar dessa,eller skakar dom bara(oscillerande)?? Funkar den ok? | |
| Har bara tittat på den inte provat men den ser ut att vara "samma" som Rustas, Classes, och Micros ocilerande maskin och således helt O.K. Polertrissorna är däremot helkassa och några passande finns inte att köpa hos B-tema. Micro säljer däremot AutoSmarts hättor som är helt O.K. Själv så är jag i grunden Biltema misstroende så jag hade nog valt någon av dom andra tillverkarna... --> Länk | |
| Jag har kört ett par timmar med den och måste säga att den var bra mycket bättre är min ganska utkörda Micro-maskin.... Frågan är väl bara hur länge den orkar med och om det verkligen är någon skillnad mot de andra märkena... | |
|
har en -03:a som jag ska polera.Endast lite små tvättrepor.Räcker det med vax polish,och däreftrer vax? |
|
|
Petter1, Rekomenderar att du kör Cleaner och därefter vax, alternativt att du endast kör vaxpolish. Jag har aldrig fattat varför man ska köra BÅDE vaxpolish och vax... Bra produkter för "nybörjare" är Sonax Professional- serien, som för övrigt funkar ypperligt ihopa med nämnda maskin. Mvh, Kalle |
|
| Det räcker med SONAX PROLINE Wax-Polish som finns att köpa hos bland andra Auto Experten. Icke att förväxla med Sonax konsumentprodukter som inte alls är samma. | |
|
Dubbla rondeller roterar på olika håll. Att oscillera betyder svänga fram och åter, dvs i fallet med polérmaskiner så gör rondellen små svängningar på 1-2mm samtidigt som den roterar, iaf om man inte belastar den. Problemet brukar vara att exentermekanismen och konstruktionen i polérmaskiner gör att de mest står still och vibrerar när man försöker polera med lite lagom tryck för att få rätt värme osv på vaxet. OK att lägga på och arbeta in cleaner och polish med men poleringen sker bäst med roterande maskiner. Konsten är att ha rätt varvtal och hela tiden röra maskinen så att inga polérrosor uppstår, det är där maskiner med dubbla roterande trissor kan vara en fördel. FP |
|
| För att plocka tvättrepro föreslår jag en roterande maskin (typ Flex) med ställbart varvtal, runt 1000-1200 rpm tycker jag är lagom varv att polera med. Maskera alla lister med maskeringstejp, polera bilen med exempelvis Lahega no.17 eller 3M Foam Polishing, om det är en mörk lack gör samma procedur igen med en ocillirande maskinen för ta bort ev. rosor, tvätta av polerresterna, torka och därefter kan du vaxa bilen. Perfect! =) | |
|
Någon som har erfarenheter av Julas polermaskin för 395 kr. ? De anonserar en polermaskin på 1200 watt, 180mm, elektronisk varvtalsregl. 1000-3000 rpm. |
|
|
Har en hemma som jag hade tänkt att testa idag alt. i morgon, återkommer när jag har något att meddela! /M |
|
|
Kört biltemas maskin ca 7 timmar. Känns gick i alla fall inte sönder under premiären. Fick inte bort djupare tvättrepor körde med gula kuddar från micro och cleaner utan slipmedel. -Phil |
|
|
Nu för att återkoppla lite... "Någon som har erfarenheter av Julas polermaskin för 395 kr. ? De anonserar en polermaskin på 1200 watt, 180mm, elektronisk varvtalsregl. 1000-3000 rpm." - Ja, nu har jag testat min maskin i c:a 20 minuter och bestämde mig å det raskaste att lämna tillbaka den! Den är lätt och smidig, låter lite väl mycket men det finns det bot för men den orkar inte för feeem öre! Jag ställde den på 1200 varv per minut (vilket är den mest vanliga inställningen jag skulle ha den på) och satte sedan ned trissan mot lacken.. Trissan stannade! Sedan för att få den att hålla c:a 1200 varv när man trycker på lite så blir man tvungen att höja varvet till nästan 80% av max! (Bara för att sekunderna senare ilsnabbt trycka ned den till 25% igen när man släpper på trycket) Nej, den fungerade inte alls tillsfredsställande för det arbetet jag ville använda den till. Tyvärr.. /Marcus P.S Jag har fortfarande inte sett några nackdelar med Biltemas maskin, fungerar ypperligt! |
|
|
Vilket varavtal kör du med på Biltemas maskin när du polerar? |
|
|
Den enda gången jag använder något polerande medel med biltema-maskinen är för att ta bort polerrosor från den andra roterande maskinen, därmed blir det ett mycket lätt polerande medel och de brukar oftast inte ha någonting emot att köras på högre varvtal ---> jag ändrar aldrig varvtalet från max... |
|
|
Min skakade ner från maxvarvet så jag fick justera upp den då och då. Är ganska nöjd med den ändå, 300kr är ju ingenting. För ett par år sedan gick det knappt att köpa en vettig maskin överhuvudtaget (för överkomliga pengar). -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.