|
|
|
|---|---|
| Idag bytte jag ut mina hög/lågnivå omvandlare mot 2st Soundgate ISO2 Länk och mkt riktigt blev det märkbart bättre ljud.Iden fick jag från ett inlägg jag läst på X5world men liksom honom har jag nu ett svagt generator vin i högtalarna , han bytte isolatorer mot ett par ljudmässigt sämre men med metall chassie och blev av med störningarna.Nu till min fråga: Om jag bygger en låda till mina isolatorer borde inte det gå att "stänga" ute störningarna då? Och vilket torde vara bästa materialet för denna låda? Aluminium ,rostfritt ,plast eller annat? | |
Robsarve |
Beror helt på vad störningarna beror på. Drivs den på 12V ? Isåfall hade jag först provat att driva den via ett annat batteri (det kan sitta i en annan bil). Det är väldigt ovanligt att generatorvin kommer instrålat utifrån, men du kan ju prova att vira in den i aluminiumfolie. |
| Nej den drivs inte av 12V man kopplar bara på rca kablar , nu har jag "samlat" ihop alla ingång kontakternas(RCA) jord och dragit dessa till radiomodulens chassie för så var hög/lågniva omvandlarna kopplade som jag hade förut , kanske jag borde ändra dessa och koppla in dom på radio modulens minus utgångar istället? Men jag har för mig att radio modulen har "common ground" så det bör inte spela någon roll. Här är länken till inlägget på X5world som jag fick tipset ifrån: Länk | |
| Billjud är så jävla sugigt. Fan så mycket mer man får för pengarna om man investerar i en riktig hemma HIFI. | |
| Ja, fast den verkligt kostnadseffektiva åtgärden för hemstereo är att akustikreglera sitt lyssningsrum. Där kan man verkligen tala om "bang for the buck". Tyvärr kan man ju inte göra samma sak i bilen om den skall förbli körbar. | |
| Och vad har detta med mitt inlägg att göra? | |
| Ingenting egentligen. Försöker bara få lite förståelse varför folk slänger ner tusentals eller tiotusentals kronor på billjud, ändå låter det kass. | |
| Med tanke på hur dåligt originalljudet i BMW är så behövs det inte så mycket pengar för att få till en påtaglig förbättring. | |
| Mitt billjud låter nu mkt bra enl mig själv men det svaga vinandet som hörs mellan låtarna vill ju jag bli av med. Har lagt ned ca 20000kr på stereon , har ett hemmabio system för ungefär samma pengar och jag tycker inte den låter bättre änn bilen. Jag tror inte du får speciellt mkt hemma HIFI för dom pengarna eller? | |
|
Det som menas är nog att förutsättningarna för naturtroget ljud enligt "gängse normer" är någorlunda i hemmet men obefintliga i en bilkupé som redan från början är alldeles för liten för ljud med våglängder på flera meter. Fast som vanligt är det bara jag själv som kan bedömma och tycka hur just jag uppfattar ljudet...) Till problemet: Fattar jag det rätt när du fick generatorstörningen efter byte till annan nivåomvandlare? Isf verkar denna inte ha nån inbyggd jordavbrottsfunktion, vilket den borde ha. En bra dylik med någorlunda kvalité på sina LF-trafos ger både bra ljud och isolation. Du skall inte behöva koppla någon extra jord utöver RCA-kontakterna, och definitivt inte behöva skärma lådan heller. Om du är bekymrad för induktiv påverkan från kablage eller magnetfält så är det ju magnetisk skärmning du bör göra, det duger bara med magnetiskt "ledande" material isf, ej koppar, mässing, aluminium osv som man ser ibland. Bäst är u-metall men lite svårt att få tag på. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.