AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.357

Trimma 540 E39 !

Hur mycke kan man få utav en 540 å hur mycke kostar de i runda slängar ?

sise
du kan nog få ut mkt o de kan kosta hur mkt du vill också =)

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
hur långt är ett snöre?

- skämt o sido: oöppnad motor + kompressor/intercooler 400-450hp.
- sen blir det riktigt dyrt .....
Haha ok... men ja tänkte normala priser :)

540is : Hur mycke kostar de me kompressor ? De e väl en 40.000...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är "billigt" med en Esskompressor om du jämnför krona per hkr i jämnförelse med mekanisk trim el OLW/Estrella :)
Förutsättningen är en lågmilad välservad motor annars monterar dom inte.

///MVH Hasso
Länk
hasso: Ok .. på ett ungefär vad kostar en sån kompressor ? En kompressorsatts från autorptor kostar cirkus 70.000 å de e fan mycke, mer än va ja kommer ha råd me iaf !

Har du en aut 540 kommer inte växellådan elr bakaxeln att hålla vid inspirerad körning med Ess Tunings kompressor sats.

MVH/ Qvarnis
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Har lite funderingar att stoppa i en kompressor i min 540 (dock som ett vinterprojekt) o vill höra mig för så gott de går o även leta upp de billigaste alternativet men inte de sämsta.
Sökt mycket o de mesta länkar till Ess,kittet verkar kanon men de kostat 6000 euro!
Körde en corrado g60 innan o de är kännda för sin kassa g-lader,folk i dessa kretsar handlar därför Kompressorer från BBM,rotrex mfl.
Dessa är betydligt billigare o min fråga är om ex en rotrex C38-61 kan funka till en 540?
Givetvis får man mappa bilen men frågan är,får man byta spridare också lr räcker org till?
Tankten var inte att ladda så mycket som ess kittet som landar på 0.6 bar? utan hålla sig på runt 0.4 bar.
Effekten stiger ju väldigt mycket ändå o iom att man gör nog säkrast i att byta vattenpump,oljepump o även byta olja i växellådan så sticker pengarna iväg.
Hur funkar ess kittet annars,kan man skicka efter det eller måste de ha bilen för montering?
länk till rotrex kompressorer:
Länk
tror de kostar ca 40 000
men skall du köpa nytt avgas med kattar kostar de över 10-15 000, öppet luftfilter 1000kr, chip 5 000, osv, bara där är du ju uppe i 20 000 och då har du fått max 20hp
allt ovan är mina uppskattningar och gissningar :P
Länk
5300€ kostar det, men då får du ju över 100hp till!!
är det effekt du vill ha är det nog den vägen du får gå tyvärr...
dyrare att spendera 20 000 och få ut nada än 50 000 och få ut 100hp bättre lämna stock annars, om du inte vill ha avgas för ljudet skull, bara ljudet lär ju ge 50hp! :P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag monterade ess på 2ton krutis, 55k ungf. Sen m5-hjul&däck, ferittakattar, chassie och bromsar ungf lika mkt. Div slitdelar som minskar i livslängd lika mkt som effekten ökar dvs ca 30%. Det närmaste m5 e39 t man kan rimligen komma. Blev helt okay tider runt gelleråsen och sviestadsbanan men framför allt underbart vrid. Körde ca 6.5k mil m bilen innan jag sålde den. Däremot hörde jag senare att bilen rullat blackrace och såklart rasar kylare mm då med den typen av körning... Ska man bygga själv tar det rejält m tid att få det bra, nya spridare, mappning, mm. Köp en m5 är ett alternativ. Eller en jänk, då kan man göra donuts.. Mvh Asken
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
bilen är mappad/chipad av tidigare ägare i tyskland.
Bilen har högflödeskattar o 3" avgas från ferrita.
Hade insats filter innan men tycker inte de gav nånting gentemot orginal.
Bilen är bänkad till 314 hk o 474 nm i motorn.
Bilen bänkades tyvär inte innan modifikationerna men nått har de allt givit!

4825 euro får jag ge för att få ner kittet i min 97a.
Helt klart ett ok pris,jag såg nått innan som kostade nästan 6000 euro,måste varit nån annastans.
Fråga igen,kan man montera detta själv lr ska jag behöva åka iväg med bilen?
Man får ändå räkna med en 10 000 utöver detta kitt,för oljepump+olja o filter,vattenpump (de grejerna gör jag själv) sedan lämna iväg den för att byta olja i automaten då jag absolut inte har möjlighet till en lyft vilket man nog bör ha för att underlätta de hela.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bobba:

Varför byta oljepump och vattenpump pga kompressor?

Sen säger du att du inte kan byta automatolja eftersom du inte har lyft. Hur kommer du åt oljepumpen då? Sitter inte den lite dumt till under bilen utan lyft?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
byter gör man ju isf för att bilen kommer gå hårdare o då får dessa grejer jobba mer,bilen är inte ny så att byta lite pumpar gör de inte sämre.
Oljepumpen kommer man lätt tillhissar bilen fram.
Oljan i automatlådan ser jag som krabbigare o har mekat allt för mycket på detta vis så att lägga ett par lappar för att få de gjort gör inget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.