AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

Problem med nivåreglering 540 E39

PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Blir snart tokig.

Har stora problem med nivåregleringen på min BMW 540 E39 -96. Har spökat i ett halv år ungefär och det har varit upp och ner hela tiden. Jag har bytt bägge nivådämparna, vänster nivågivare och reläet till kompressorn. Nu är det följande problem. Bilen sjunker ner över natten och vägra att gå upp på morgonen. Luftpumpen/kompressorn starta ej. Om man kopplar i från batteriet och kopplar på att igen så går pumpen i 1 sekund, sen slår den av. Likadant är det om man kopplar ifrån kablaget till styrdonet för nivåregleringen. Men om man gör så cirka 10-15 gånger så starta pumpen riktigt efter ett tag och bilen går upp till sin rätta nivå. Men när man kommer ut efter natten så vägra han att går upp igen.

Vad tusan är felet? Kompressorn? Styrdonet? Börja tröttna på att lägga mer pengar på skiten nu. Jag fattar inte heller vad som läcker? Bägge dämparna är täta.

Oerhört tacksam om någon vet vad det kan vara.

//Peter
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Ingen som vet vad det kan vara?

Fick koppla ifrån kablaget till styrdonet 14 gånger i morse innan pumpen gick igång ordentligt.

//Peter
Visa användare
111
EBS
520i -88
Det är inte så att det är glapp i det kablaget då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vanligaste felet är ju att kablarna från nivågivarna skavs sönder åtminstone på Touringarna där kablaget ligger helt regelvidrigt draget utan kableskydd.
Vet inte hur det ser ut på en sedan.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.