AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
596

Funderar på M3:a

Hej

Har aldrigt ägt en BMW förr men funderar på detta nu en M3:a då är frågan vilken årsmodel som ni föredrar som har små sjukdomar om ni förstår mig rätt..?

M3 -95 och äldre
M3 -96 och nyare till 97 lr 98 typ

95:an och äldre sägs det att motorn är mer hållbarare än dom motorerna i 96:an och uppåt stemer detta

anledningen till att jag vill isåfall ha en 96:a är ju för den 6växlade lådan och 3,2L motorn 321hk i =)
eftersom dom jag pratat med säger dom att 96:nyare är det alu block och går sönder lr krånglar mer är dom äldre ..stämer detta?

mvh
Finns massor att läsa om du testar att söka på detta ämne men generellt kan man ju säga att -96 och framåt håller bättre när det det gäller motorn men att just 96:or som har RR Vanos brukar gå sönder, 97 blev det Sasch vanos som standard. Vevlagrerna i 93-95 är det som brukar gå sönder snabbast och det kan vara vädligt kostsamt att laga.

Jag skulle med andra ord satsa på en 96:a med bytt vanos alt en ännu nyare M3 då det är stor skillnad i ork när det börjar gå fort mellan dessa bilar samt att en 6:e växel är väldigt trevligt vid motorvägskörning. 3.o:an ser dessutom ganska gammal ut inredninmgsmässigt när den saknar den digitala kliman tex.

/// mstrutsen
Det är väl inte alublock i 3,2:orna?
Utan annat foder i cylindrarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.