|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått lite rost på min E39:a. Tänkte fixa det till nästa år. Finns det någon risk att rosten sprider sig nu under vintern? Tänkte ställa av den nu, och låta den stå i ett garage under hela vintern. Mvh | |
|
Vad är det för årsmodell på din bil? Är den yngre än 6 år så fixar Bmw dina problem kostnadsfritt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det är tyvärr en 96:a :( | |
|
Vilken typ av garage kommer den att stå i? Varm- eller kallgarage? För att undvika att rosten sprider sig/utökas under vintern bör du se till att bilen står så torrt som möjligt. Det bästa är ett svalt garage med jämn temperatur samt en luftavfuktare som håller luftfuktigheten under 60% vilket är gränsen för att det ska börja rosta (i praktiken räcker det om man håller sig under 80% RF). Ett varmgarage är att föredra enligt min mening eftersom yttertemperaturen påverkar ett kallgarage med risk för kondens som följd. Det viktigaste är dock att hålla ner luftfuktigheten. Du bör även se till att bilen är väl rengjord så det inte binds fukt i eventuell kvarvarande smuts på utsatta ställen. Lycka till! |
|
|
Det kommer till att bli ett kallgarage, tyvärr ej ett isolerat garage, men tätt! Kommer man till att behöva ett antal luftavfuktare då? |
|
|
Den relativa luftfuktigheten bör hållas under 50% ingenting annat. Under konstant 50% i relativ luftfuktighet rostar det normalt sett inte... Lite "torrbollar" i kupén skadar ju inte.. Mvh Janne. |
|
|
M_King: Du bör ha nån form av luftavfuktare. Ett antal torrbollar i kupén som Janne T nämner är en bra idé, tyvärr kommer de inte att förhindra fortsatt rostbildning/spridning om du inte har rost INNE i kupén. Luftfuktigheten under vintern är normalt sett lägre än under övriga årstider. Är bilen riktigt regjord kommer rosten mest troligt inte att sprida sig speciellt så länge bilen inte används och utsätts för smuts, väta samt salt. Ett tips är att behandla rosten med någon form av rostolja som inte dunstar (ej 5-56, WD40 eller liknande). Då bör du kunna vara säker. |
|
|
Kan väl skriva lite till>>>Det man kan komplettera sitt relativt kalla garage med som borde fungera bra är en luftvärmepump, om man inte har uppvärmt sedan tidigare,dels så räcker även en dylik i ett garage(inte så dyrt kan man tycka),dels brukar det finnas ett "torkläge" på en del moderna luftvärmepumpar som man borde kunna fixa automatik på som kan "se" när den relativa luftfuktigheten börjar stiga över 50% och då "switschar" pumpen över i torkläge från enbart värmeläget... Då slipper man kanske installera en luftavfuktare bara och gör då "två flugor på smällen" ;) dvs får både värme OCH möjlighet till avfuktning på ett smidigt sätt..återstår bara kostnadsfrågan då :/ Men om man nu ska enbart ha en luftavfuktare som enbart bygger på kondensprincipen installerad, så se då till att det finns en fuktspärr i form av plastfolie i väggarna,behöver dock inte vara isolerad annars...Sedan så klarar inte dem som fungerar enligt kondensprincipen att avfukta under ca 5-10grader så man kanske måste installera någon form av värme ändå i sin "lokal". Men>>en liten risk finns då att de fryser sönder finns också...så.tja...Det där men luftvärmepump med både värmeläge och avfuktningsläge vid en 50% luftfuktighet vore nog inte så dumt...OM man vill kosta på det "bästa" :) Dyrt kanske.. Men rost är inte "gratis" det heller ;) Mvh Janne. |
|
|
Hmm,lite rörigt skrivet ser jag nu :/...Om man ska sammanfatta allt jag skrivit så att det blir "lättfattligt" blir det väl något dylikt>>>Förvara bilen TORRT och i ett VÄL ventilerat utrymme :) Mvh Janne. |
|
|
aa hade tänkt mig ett antal torrbollar. En annan fråga också. Är det sant att fälgarna kan bli skeva om dom står på cementgolv? Har tyvärr ingen möjlighet att rulla bilen, eftersom det är precis så att jag får in den i garaget. Eller räcker det med att pumpa upp däcken extra hårt? i så fall, hur mycket? |
|
|
Jag har i en tidigare tråd rekommenderat 4 Bars däcktryck..Finns säkert någon som tycker detta är för högt. Men har du det i däcken så bör det inte bli "ståsula" eller för all del skeva fälgar under en avställning enbart "över vinter'n" anser jag. Jag ger ingen garanti att inget "pajar",men jag har själv haft detta i en bil under "några månader" och det gick bra. Mvh Janne. |
|
|
Okej! så det borde funka även om det är 18" fälgar på? Den ska stå avställd i ca 5 månader. Mvh Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.