|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen på insp II för några veckor sen. Den är ju inte alltför billig med 5500 kr. Men är inte helt nöjd med servicen. Jag trodde service innebar att man skulle få bilen servad eller? Hur som helst så redan innan servicen när jag bokade tid så meddelade jag servicekillen på BMW att jag hade dålig bromsljuskontakt, en abs givare var trasig och att jag hade vibrationer i ratten. När jag hämtade bilen så hade dom bytt bromsljuskontakt, men inte absgivare för den hade dom inte hemma, konstigt tänkte jag när jag hade sagt till om det. Men jag kunde redan då när jag hämtade bilen beställa en ny tid för att få den bytt för 1600 kr till. Sen var det fortfarande vibrationer i ratten när man kör men speciellt vid inbromsning så var det fruktansvärt. Är det ingenting som jag kan vänta mig att dom gör nåt åt på en service för 5500 kr i grundpris?? | |
|
Alltså det du betalar 5500 kr för är att de ska byta olja, filter, luftfilter, tändstift, bränslefilter och eventuella microfilter till AC samt att de ska kontrollera det mesta på bilen. I en INSP II ingår också att man tar loss bromsklossarna och motionerar oken och gör rent där osv. Att byta ABS givare har aldrig ingått i en service, och det kommer alltid att kosta extra. Sedan kan man ju tycka att de kunde ha passat på att byta allt på en gång när bilen ändå är inne. Vibrationer ingår inte i en service, även om de ska kontrollera bromsarna. Men de borde i alla fall ha kikat på det, speciellt när du poängterat att du velat ha det åtgärdat. tycker att du ska framföra ditt missnöje till verkstaden. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Byte av ABS-givare och bromskivor (skeva skivor brukar ge vibrationer vid inbromsning) ingår aldrig i de normala serviceintervallerna. Vad som ingår i en inspektion står i serviceboken. Det är dessa punkter som skall genomgås av verkstan. Men det är slarvigt av dem att inte se till att de har material hemma om du meddelat detta i förväg. De gånger jag haft min BMW på inspektion har de gått igenom bilen och påpekat ev. brister via telefon och sagt vad de kan åtgärda bums och vad som är "beställningsjobb". Kostnadsförslag får man alltid i samband med detta. Denna strategi har gällt de gånger jag haft bilen hos Theanders i Lund eller på Förenade Bil verkstäderna i Malmö. |
|
|
Grejen är ju att dom sa innan jag lämnade in bilen att dom om dom hittade nåt fel kunde höra av sig till mig och om jag medgav så kunde dom fixa felet och då utan eller med reducerat pris för arbete. Jag fick veta på övriga konstaterande som dom srev på ett papper dessa fel: fläktrem, absgivare (som jag redan sagt till om), bussning i länkarm fram (kan det göra vibrationerna när jag bromsar?) Och bussningar till länkarm till en e36 och en fläktrem måste väl ändå en Bmw verkstad ha hemma? Men hur som helst så ringde dom inte ens och frågade om hag ville ha det fixat..... Ratten vibrarar även när jag kör.... |
|
|
Som sägs ovan så är det du räknar upp tilläggsarbete men som i vissa fall kan bli något billigare då det görs i samband med service. Det verkstaden skött dåligt är att inte ha haft delar hemma för saker som du påtalat i din bokning samt att dom inte hört av sig under dagen med förfrågan om dom ska åtgärda saker som hittat. De enda gånger jag stött på liknande är på den tiden jag körde Golf och var hänvisad till VAG-verkstäder. ___ //Ulf |
|
| Ja jag tycker det är sjukt....har haft bmw i en månad och jag är besviken. Bilen som sådan är den bästa jag haft, men om man kan förvänta sig såna här saker vid service från Bmw så blir det nog inte fler bilar av detta märke. Men men, det är väl så att dom ska tjäna så mycket pengar som möjligt på en som alla andra..... | |
|
Jag hade riktat missnöjet direkt till verkstaden ifråga så snabbt som möjligt, och påtalat det du skriver med förslag på t.ex byte av ABS-givare till endast materialpriset eftersom de ändå hade hjul osv borta vid servicen. Det leder ju inte till något att ventilera det här, dvs det är väl OK i sig men vänta inte med att kontakta verkstaden. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.