AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.568

HJÄLP! Får inte ner HC-hallten på 750in!

Sida 2 av 2
Ur
29
UrbanP
740-e38
Hejsan... Har haft en Sierra som drog 1l. olja på ca250 mil och det var aldrig något problem med bes, och 4 år i rad, men kolla detta så kanske det kan hjälpa dig.
Bilar som avgastestats hos Svensk Bilprovning söndagen 30/7 anordnat av Classic Car Week i Rättvik.

Både CO och HC värden har avstämts och fordonen använder olika blyersättningsmedel.
HC värden avspeglar oförbrända partiklar, ju högre värde man har ju mer oförbränt släpper man ut i miljön mera sot bildas i motorn och den går oekonomiskt.
Högsta gränsvärde får HC är 100 för bilar nyare än 1989-års modell.

Bilar som kör med TriPak Bensinbooster:
Chrysler Imperial 57 reg nr PBA 589
CO 0,3 HC 120
Ford Ranchero 57 reg nr PAK 619
CO 0,3 HC 95
Mercedes 200 T 88 reg nr NAJ 055
CO 0,04 HC 135

Bilar som kört med andra blyersättningsmedel när de avgastestades och som fick TriPak islaget och körde ca 15 - 20 min och sedan åter avstämdes
Corvette 67 reg nr NRS 016
Före CO 1,0 HC 1100
Efter 15 minuters körning med TriPak
CO 0,3 HC 330
Mercury 57 reg nr KMS 255
Före CO 1,2 HC 280
Med TriPak CO 0,4 HC 120

Bilar som kört med bensin utan tillsatser eller med oljebolagens och andra tillsatsmedel.
Chrysler New Yorker 61 reg nr DSE 778
CO 3,92 HC 1918
De Soto 59 reg nr NUD 457
CO 1,0 HC 500
Chevelle 74 reg nr HUA 997
CO 9,0 HC 1380
Chrysler 66 reg nr TTX 247
CO 7,9 HC 385
Ford Popular 54 reg nr LYP 958
CO 2,4 HC 1246
Caddilac 65 reg nr NWO 556
CO 4,79 HC 428
Face Vega 64
CO 2,76 HC 280
Plymoth 72 reg nr HRL 312
CO 1,9 HC 320

Genom denna studie kan man konstatera att fordon som använder TriPak Bensinbooster ligger c:a 70 – 90% lägre vad gäller både CO och HC utsläppen.
Fordon som fått TriPak Bensinbooster islaget och som kört endast 15 minuter med produkten får snabbt lägre avgasvärden. De äldre fordon som kör med TriPak ligger på utsläppsnivå för nya fordon med katalysator.
Många nya fordon försedda med katalysator har problem med för höga HC värden. Även dessa fordon har stor nytta av TriPak Bensinbooster både vad gäller lägre utsläpp och i många fall lägre bensinförbrukning.

Säljes av välsorterade lastbil, mc, skoter, biltillbehörsbutiker och varuhus som säljer biltillbehör.
Mvh. Urban
Ur
29
UrbanP
740-e38
Jag glömde en mkt. viktig sak och det är att motorn Måste vara GenomVarm
för annars blir det höga värden. Mvh. Urban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
UrbanP, tyvärr ser jag ingen vetenskaplighet alls i ovanstående påståenden!
Låter mer som försäljningsargument hämtat från TV-shop...

Det är möjligt att Tripak eller annan bensintillsats har gynnsam effekt på HC-värdena, men då måste man nog göra en ordentlig vetenskaplig undersökning innan man påstår detta. Då måste man testa SAMMA motor under SAMMA driftsbetingelser med och utan tillsats i bensine!
Det finns mängder av "mirakelmedel" på marknaden som inte har någon som helst positiv effekt (ofta kan de däremot ha negativ dito inom något område), trots att det lovas guld och gröna skogar i reklamen...

Har man för höga HC-värden tyder det oftast på ett mekaniskt problem och/eller trasig avgasrening och dessa lagar man inte genom att tillsätta något medel i bensinen...det är bättre att laga motorn eller dess avgasrening än att försöka slå i olika mirakelkurer som man aldrig har riktig koll på vad de gör i motorn.

Har man tur är det en så enkel sak som en ordentlig service som kan fixa problemen, men då får man byta ut slitna (och kanske felaktiga) tändstift, byta fördelarlock och rotor (där det är aktuellt), ev byta slitna tändkablar, byta blaskig olja mot ny fräsch sådan, byta luftfilter så att motorn inte går fett etc. - alla dessa åtgärder är rent mekaniska åtgärder för att låta motorn få rimliga förutsättningar att fungera som det var tänkt en gång från början.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ur
29
UrbanP
740-e38
Hejsan Johan B. Vetenskap eller ej.Det är helt frivilligt att prova, en flaska kostar ca 200 kr och hos BMW har det kostat ca 30 000 kr redan, och då utan resultat. Sen kan jag väl hålla med om att det är bättre att laga felet än att låta det kvarstå, men som sagt det är helt frivilligt och Tänk om det skulle fungera !
ge
158
geson
E12 528i -79
Jaha, då är man med dom andra m70 ägare med höga hc-värden.

Hc: 383

Blir väl till att göra en stor service, kolla vevhusvent. o.dyl.
Hoppas på det bästa.

/Geson
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
usch jag lider med er som har problem med det,har själv gått igenom det där.jag lämnade in bilen helt enkelt till bmw istället för att hålla på med "konstgjord andning".jag bad dom fixa HC så man skulle slippa ha huvudvärk innan varje besiktning framöver!.20 papp senare hc 1 lamba 1.00 och det har jag fått dom 2 senaste besiktingarna.ni är väl nyfikna va dom gjorde då förstår jag! byte tändstift,byte fördelarlock*2,byte rotor*2,byte tändkabelsatser*2,byte vänster kat,byte 4 insugspackningar.4 månader innan det där byttes även ventiltätningarna i samband med att toppen fixades.nått av allt det där var väl boven till högt HC men jag bad dom byt allt som har med HC att göra.och tur var väl det för det mesta av grejorna va ju dåliga,ena katten hade rasat ihop inuti,blivit överslag under motronic locken,läckage på insugspackningen varvid oförbränd bensin kom ner i oljan = högt HC! jag har väl haft otur med min men nu så är allt fixat! hoppas det är lite till hjälp i eran felsökning! Mvh Morgan Länk
Paap Reeder
Tack Morgan för utförlig beskrivning.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.