AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.569

HJÄLP! Får inte ner HC-hallten på 750in!

Sida 1 av 2
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Har en kompis som har problem med sin 750, Alla avgasvärden är bra förutom HC hallten (ligger mellan 180-220ppm) bilen har varit inlämmnad på en bmw verkstad och har felsökt å bytt ut saker för ca 30000kr.
bytta saker:
Lambdasonder
kattar+avgassystem
gasspjäll
gjort service
sköllt igenom olja 3ggr med magnatech olja
säkert lite mer saker också

Finns de någon som har något förslag eller som har varit med om ungefär samma sak så svara....han börjar bli trött på bilen nu!!!

bilen är en 750 -89
mvh Fredrik

Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR

Länk
Paap Reeder
...eldar den olja via ventilstyrningarna är det en omöjlig uppgift att få ner HC.

Kan vara EN möjlig förklaring.

På min hade jag tappat ett tändstift och fått fel gap (0,2 istf 0,7). HC sjönk från några 100:a till 2!! ppm när jag så besiktade.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hur långt har bilen gått,har den gått väldigtlångt så bör man nog ta sig en titt på kamaxeljusteringen, kedja o drev slits går att justera kamdreven.

Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
men de kanske inte påverkar HC?

Länk
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Raap reeder: de låter troligt, lite trökigt att byta bara:)

Bilen tror jag har gått 18000mil vet inte om den är S-såld

Tack för svar
Paap Reeder
... som sagt: det behöver inte vara "oilburning".
Vill inte leda in dig på nått "galet" men ..... det är troligt .... om "alla andra knep" är uttömda.

Att renovera en M70 topp kostar som en bra beg BMW av annat slag. Finns inga styrningar att köpa via BMW utan det blir ÖD- ventiler varvid man brotschar upp den sittande styrningen.

Skall nu researcha litet i från över vintern. Enligt min personliga uppfattning är topparna veka på M70. Om det är för varmt eller för litet oljeflöde eller för mycket vacum i plenum eller vad det är vet jag inte men topparna tar mycket stryk.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... är hon tät i avgasskarvarna före och efter kattarna??

MVH /// Paap R
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Svårt problem!
Själv hade jag tidigare en 750 med samma trassel. Jag testade också byte av kattar, lambdor etc. utan framgång. Av en ren tillfällighet upptäckte jag att vevhusventilationen inte fungerade. Efter åtgärd av denna föll HC:n långt under tillåten nivå.
Min gissning är att övertrycket fick oljedimma att passera förbi ventiltätningarna varpå olja förbrändes samtidigt med bränslet.
Är åtminstone en billig åtgärd och därmed kanske värt ett försök.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
mb
2
mb_62
750ia -91
745ia -86
Hej,
Jag fick samma anmärkning på min 750 -91 HC =200 för några veckor sedan.
Alla andra värden var helt ok. När jag kom hem tog jag ur stiften och de var alla svarta och lite blöta. Har haft bilen på diagnos hos BMW och fick följande diagnos fel:cyl 1-6 Lamdasond kortslutning till jord kortvarigt fel. Lastsign. tL 6,6ms och cyl 7-12 Lamda reglering. Blandningen kan inte göras fetare,regleringsgränsen är uppnådd. lastsign.tL 2,7ms. Detta fel kan uppkomma om lamdakablarna hamnat i fel kontakt sa de på verkstaden!?
Jag testade att växla kontakterna men då gick bilen inte bra.
Tacksam för svar om diagnos felen.

Mvh Mats

Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Raap Reeder: var in på en annan bilverkstad och dom trodde också på att oljan kommer in ifrån ventilerna, sen om tätningarna/ventilerna är slitna eller om vevhus ventilationen inte fungerar vet man ju inte.
Han har bytt avgassystemet under felsökning och de blev inte bättre

Tack för alla svar

Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR

Länk
Paap Reeder
.... lambdornas funktion kan man lätt pröva med en digivoltmätare och litet finurligt kopplande "nere vid kattarna".
Jag har beskrivit det i nån annan tråd.

Har ni provat att växelvis .... en .... i taget "jacka ur" LMM?

Att byta vevhusvent.ventilerna kostar ca 250:- per sida och är en baggis att göra.

MVH /// Paap R
mb
2
mb_62
750ia -91
745ia -86
Paap,
Har plockat ur lamdorna nu för koll.Vad skall ohm-talet vara? Pratade med en kille på katalysatorteknik idag och han sa att det bara är orginal lamda som fungerar till bmw? Så det blir väl i så fall att slanta upp 1750:- st och se glad ut (frugan är inte glad).Upptäckte för en vecka sen att en av backventilerna till vevhusvent var kass.(lite för hög oljeförbrukning) Har bytt båda men inte kört nått nämnvärt efter detta. Skall försöka att ombesiktiga på fredag så att bilen sen kan gå i vintersömn.

Mvh Mats

Paap Reeder
... kasta in lambdan i ett annat utblås.
Anslut en digivolt till sensor + och sensor jord. Starta ... och mät. Genom att föra lambdan litet ut och in skall värdena börja fluktuera ca 0,3 - 0,7.
Då är lambdan enligt min mening OK ... och 1750:- är bortkastade pengar.

MVH /// Paap R
Efter eget motorbyte och genomgång av den gamla motorn är jag ganska säker på att det är ventilstyrningarna som förorsakar oljeförbrukning och höga HC-värden. Om jag nu minns rätt så byter man inte ut styrningarna utan man sätter dit överdimensionerade ventiler. Jag valde att byta motor.

Mvh/////////////////CL
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Är detinte möjligt att leta upp en firma som kan tillverka nya styrningar? Borde bli lite billigare..

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är allt utom HC bra så är säkert lambdasonderna också bra, lambdavärde blir inte bra av en slump annars. Vill du testa iaf har jag två test: När jag ska testa lambdor i bilen brukar jag dela på kontakten till databoxen och mäta på baksidan där medan motorn går, är allt ok fladdrar värdet mellan cirka 0.3-0.7V som Paap skrev. Är sonden lös plockar jag fram gasolbrännaren och grillar sonden, typ 0,8V när den är i lågan och ett blixtsnabbt fall till 0V när man för ut den i friska luften talar för att den är helt ok.

Hur är det med oljeförbrukningen? Drar den mer än några få deciliter per 100 mil är det säkert där felet ligger. Sedan skulle jag i första hand se till att vevhusventilationen var helt ok innan jag börja riva topparna.

//Magnus

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Fusktips: Tanka E85 för besiktingen, etanol gör underverk för avgasvärdena! Vet inte hur mycket som behövs, men skulle tippa på 10-30%, och se till att kattarna är rejält varma vid mätning! Kör lite lungnare om du har mycket E85, den kan gå lite magert om adaptionsgränserna är snålt satta.
Högt hc =dålig förbränning(oförbrända kolväten)
Katten funkar som 'efterbrännkammare' och ska ta hand om (oförbrända)kolväten, men klarar inte hur mycket som helst.

Övrigt:
-är lambda-värdet ok?(går den fett får du högt hc)
-läckande spridare?(kan gå fett på en cylinder och lite magrare på dom andra 5 -när lambdan kompenserar)
-lukar avgaserna olja/blårök?
-Komp ok?
-gnista/stift ok?
-ryck ur vevhusvent för att utesluta den.

Kan inte komma på mer..

Åk till en verkstad med avgasmätare och exerimentera lite.

Angående ventilstyrnngar: ska gå att borra in hylsor och använda original ventiler också.
Paap Reeder
... när mim eldade olja på 10:ans cyl körde jag på ren E85 för att testa.
No use! HC sjönk inte en PPM men ASB fick in några kronor för testet.

Först måste du klura ut VARFÖR HC är högt.

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Rallyfinnen: Har du egen erfarenhet eller vet om någon som borrat in nya "ventilstyrningshylsor"? Vad kan det tänkas kosta, är det tidsödande och/eller komplicerat?

Mvh
Martin

Paap Reeder
BMW-beroende!

Rapport kommer nu på mån el tis då jag träffat min topp-renoverare.

Uppgift: tvätta + MÄTKONTROLL + maskinslipning av 2 st toppar V12 samt en till M30.
Han skall också då komma med förslag hur man skall göra vid för stort glapp.

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap: Det väntar vi spänt på, skall bli intressant att höra vad en upplyst fackman säger om problematiken!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.