|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tänker tona rutorna på min 325:a, men kan inte tillräckligt mycket om detta för att välja rätt. Har sett vissa som åker omkring med tonade rutor, som ser skitfula ut rent ut sagt. Andra har en väldigt fin toning. Beror det på om det är sk "proffs-toning" eller vanlig plast-film? Och vad är proffs-toning förresten? Vad säger lagen om vilka rutor man får tona, hur mörka de får vara o.s.v.? Detta kanske är något att fråga firman man lämnar in bilen till, men jag är lite skraj för att bli mäkta besviken om toningen blir ful... Tacksam för lite info kring det här med toning! Micke | |
betriebsanleitung |
Där iallafall en firma i teckomatorp som plockar ut rutorna och lackar dom.Det är inte så hemskt dyrt heller har jag för mig.Bakre sidorutor och bakruta får va riktigt svarta,framrutorna har oftast maximal godkänd toning original |
|
Så här lyder Lagen.....citerat från www.vv.se |
|
|
Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget krav. |
|
|
På Vägverkets länk Länk kan man läsa följande: "Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget krav. Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:5)" Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Ooops... 1 minut för sen - sorry! Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Är de nån som vet vars dom säljer bra film till ett bra pris och isåfall till dörrarna fram å till vindrutan |
|
|
Tack för svaren! Vad tycker ni andra BMW-ägare om tonade rutor, något att kosta på eller? Och är det "okej" att tona alla rutorna? Lite fräckt ändå att tona så ingen från utsidan direkt kan titta in och se vilken cooling som sitter bakom ratten i världens bästa bil och poppar så högtalarna svettas... |
|
|
nästa gång man får lite pengar över (skatten kom nu)=( så blir de heltonat...har redan från nån firma på bakrutan och på bardörrarna men nästa månad då blir de runtom =) å kanske man beställer en sänk.sats MvH Mr-speed |
|
| Det låter gött. Tyvärr är det alltid kosingen som sätter stopp för mina planer. Men man får ta en sak i taget, till sommaren är nog det mesta klart. | |
|
Proffs innebär att man gör det yrkesmässigt, och toning innebär väl att man färgar något med transparent lack...? Jeppe |
|
518i slow mobil |
dessutom, 2proffstonar" du framrutorna får du intyg på hur mycket ljus som kommer igenom... E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 Länk för bilder |
| Går det att tona med rutorna monterade eller måste de tas ur bilen? | |
|
tror nog att firmorna som tonar plockar ur rutorna eller ha ja fel =) go for 540 manuell |
|
|
Vad ska man ha intyget till? Varken polis eller bilprovning accepterar några intyg. Jeppe |
|
|
i somras blev ja stoppad på ett industriområde utanför Pite=)...då hade ja heltoning på bilen å ja sa bara till dom att de var godkänt av firma ja sa väl kanske på ett övertygande sätt ja vet inte...men böter för mina däck fick ja...Hade snört på nå gammla vintersulor men problemet var att de var inga vinterdäck när snutarna fanns där *FAAN* =) go for 540 manuell |
|
|
rutorna brukar dem ha kvar.. plockar sällan bort dem när dem ska tona.. The eye is quicker than the mind.. |
|
| Jesperado: Om jag har ett intyg från firman som gjorde toningen som säger att ljusgenomsläppet är 75% - då kan ju inte SBP eller Polis kräva att toningen tas bort innan dom bevisar motsatsen vilket enligt vad jag hört bara kan göras på ett fåtal testcenter i landet. Skulle ett sådant test visa att toningen är godkänd så måste ju SBP/Polis stå för testkostnaden. Om ljusgenomsläppet inte når upp till kraven så betalar toningsfirman alla kostnader. Så med ett intyg borde man själv iaf klara sig om det skulle bli problem. | |
| Ambush: Stdbilars toning gör ett ljusgenomsläpp på 80-90% från fabrik. Det finns ingen film som ligger under 25% genomsläpp så ekvationen går ju inte ihop. Ett intyg från firman lär inte vara gångbart då man inte kan intyga bort en lag. Krävs ett prejudikat eller liknande på detta område och den lilla koll jag gjorde visar inte på något sådant skulle föreligga. | |
|
Det stämmer som du säger att om vi anmärker på tonade rutor och kunden bevisar att dom vid besiktningstillfället hade en godkänd ljusgenomsläpplighet så står vi för alla omkostnader. (Prejudicerande fall finnes.) Skulle vi börja ta intyg så tar det inte många minuter innan första "Morsan lovar att kärran är ok, så ni behöver inte titta på den"- intyget dyker upp! Prejudicerande fall finnes. Jeppe |
|
|
De ska va heltonat eller inge alls Punktslut MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.