AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
701

Bättre bas i e39 sedan?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Upplever helt plötsligt ett stort problem.

Min bil har DSP HIFI anläggning med Business CD-radio och har tills nyligen haft ett bra ljud i mitt tycke. Nu är det så att jag införskaffat en annan bil (en SEAT) som ju rent definitionsmässigt borde ha en sämre stereo. Stereon i BMW kostade ju en rejäl slant extra jmft med standard, men nu är det ju så att SEATen har rejält mycket bättre tryck i basen.

Kan man fixa det med några inställningar i equalizern, har försökt det mesta men tycker inte det blir bättre??? Är det bara att köpa nya högtalare, i så fall vilka och var.

Baslåda är jag inte så sugen på, vet dessutom inte heller hur koppla såna saker.

Alla tips från forumet mottages tacksamt.

Kör försiktigt där ute!!

Niklas

Fransosen
Robsarve
Tyvärr är väl BMW´s stora stereosystem ungefär lika prisvärt som att bli rånad. Största problemet är högtalarna som närmast är snodda från närmaste klockradio. Eftersom du har DSP så är det dessutom rätt besvärligt att göra något åt saken.

Det man skulle kunna tänka sig som är någorlunda enkelt/billigt är att byta ut 5,25" högtalarna runt om till något mer baskapabelt. Men skillnaden är inte epokgörande, eftersom de styrs av EQ-kurvan ifrån DSP´n.

Det jag brukar föreslå är att ta ur DSP-steget och ersätta det med ett 5-kanalsslutsteg och nya högtalare runt om.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Tack för tipset!

Är det nåt man kan göra själv? Byta högtalare är väl närmast en fråga om att köpa nya (tips?) och skruva bort den gamla sk-ten och skruva in de nya. Borde ju inte vara svårare.

Men att byta DSP-steget, kan jag göra detta själv? Är inte så händig i det elektroniska dessvärre. Det nya steget (tips även här) vart sätter man det? På DSP:ns ställe eller nån annanstans? Hur koppla ihop helheten? Får inte Businessstereon fnatt när man bara plockar bort DSP:n?

Vad talar vi för pengar, ca ungefär grov skattning självklart.

Känns ändå lite trist att man betalar dyra pengar för nåt man trodde var bra, bara för att märka att det är MYCKET bättre i en SEAT som har budgetoriginal-stereo.

Fransosen
Robsarve
DSP-steget kan man ta ur och sätta tillbaka igen relativt enkelt, det som händer då är att DSP-kontrollerna försvinner ur radions menyer och ersätts med en mer traditionell bas/diskant variant.

Det som kräver lite mer är att man bör löda in ett par kontakter på den gamla kabelstammen till DSP-steget. (för att koppla in ett standardsteg) Det är ett ganska snabbt moment, om man vet vad man skall göra.

Som allt annat är det fråga om vilken nivå man vill ha på prestandan vad det kostar, men för att komma upp i bättre än SEAT-klass räcker det egentligen med ett fyrakanalssteg (ca 3000:-) och nya högtalare fram och bak (3000:- till)

För en maffigare anläggning så skaffar man ett femkanalssteg (5-6000:-) istället och en liten baslåda (ca 1500-2000:-). Det går oxå att börja med fyrakanalaren och lägga till basen och ett separat bassteg senare.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Tack för hjälpen.

Ska sätta mig ner och fundera på detta.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.