AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.718

Knäckt oljetråg och fortsatt körning.

Tjenare!
Som topicen lyder så gick min kompis oljetråg sönder på sin BMW 320 1986. Och vi fortsatte och köra. Tills oljetrågslampan lös.
Då stannade vi vid vägkanten och kollade oljan.. Den var snustorr.
Sedan så fick bilen väldigt ojämn tomngång och motorvarv. Den gick väldigt konstigt.

Har motorn tagit skada av detta missöde?

MVH Fredrik M
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Det kan ni nog räkna med ja. I vilken omfattning är omöjligt att svara på. Kamaxlar är inte glada för att gå torra. Har ni tur räcker det kanske med att laga oljetråget och fylla upp med ny olja. Köp i så fall en lott med ;)
Okej jag köper en lott i samband med detta :D Tack för svaret..
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Hur mycket gick motorn efter lampan tändes....

Det är ju den tid som motorn gått utan smörjning. Någon minut utan olja ska inte vara någon fara.

Problemet är väl att motorn gått med minskande oljetryck ett längre tag. Oljetryckskontakten är ju dimensinerad för minsta tillåtna tryck på tomgång. Med lite varv på bitarna så måste ju trycket vara högre för att undvika skador.

Enklaste sättet att veta är att testa.
ed
35
edlund
320i -89
tomgången blev förmodligen så pga av att vevhusventilationen går rakt ut.. typ samma effekt som när du lossar oljepåfyllningslocket när bilen är igång..

mvh/jonas
ed
35
edlund
320i -89
har ett tråg liggandes om ni behöver =)..
Okej men iaf. Jag tror inte motorn mår bra..

Kompisen fick hem ett nytt tråg idag.. Men tack ändå Edlund
ed
35
edlund
320i -89
tror inte de e nån fara om ni stängde av bilen när lampan började lysa.. fattade sm att ni gjorde de.. för innan lampan börjar lysa finns de ju tryck..

mvh
Nja vi fick lov att starta den igen för att vända på bilen.. och då slammrade ventilerna som aldrig förr.
svintoleffe
Har man kört sönder olje tråget, Så ska man man omdelbart stanna om man inte vill ha skdor på motorn.

När olje trycks lampan lyser då kan det redan vara för sent, det har far min erfaranhet av, då han fick flera vev stakr som tittade ut igneom blocket.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ed
35
edlund
320i -89
självklart ska man stanna direkt, men de hade han ju inte gjort.. förmodar att din far hade ganska höga varv då också eftersom vevstakar tittade ut??

svintoleffe
Nä det var inte alls så höga varv, men det berodde helt o hållet på att oljan hade försvunnit.

Det slutade med att vi fick bogsera en merca buss med person bil.=))

Det slutade med slut koppling på bilen=))

Länk Bimmern
MVH Leffe
ed
35
edlund
320i -89
haha låter som en kul utflykt =)..

någon som vet någon som e duktig på el?? behöver nog lite hjälp om 1 till 2 månader.....

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.