AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
934

Vad är ett sportavgas ?

beemer_87
Någon vänlig själ som vill förklara lite kort vad ett sportavgassystem är för något ? alltså hur är det uppbyggt, skillnad från ett vanligt avgassystem, hur ger det mer effekt osv ? jag är helt okunnig när det gäller bilar.. änså länge så vill gärna veta lite :)

/nicke
Sportavgassystem betyder väl egentligen att avgassystemet har ett bättre flöde än org. Behöver inte vara större i storleken men oftsat är det så. Låter oftast lite mer men enbart avgassystemet ger inget effektvinst såvida det inte är flaskhals på motorn dvs motorn vill pumpa ut mer luft än avgaset släpper igenom

beemer_87
okej, så om man vill ha ut lite extra så beror det på vad man har för motor om det ska vara lönt att köpa ett sportavgasssystem då !?
Vad gör katten för skillnad i detta sammanhang ?
Sportavgas är ju ganska dyra så nåt mer borde det väl göra än lite ballare ljud ?
jag tror inte att jag har org avgassystem på min bmw nämligen, har iaf ett 3 tums utblås men det är inget sånt som är ditmonterat.. misstänker att det är något "gammalt" sportavgas.. ska försöka ta ett kort o få det bekräftat kanske.. låter som fan gör det iaf..

/nicke
E
1.156
E
320 ci cab -04
För att det skall vara lönt att montera "sportavgassystem" i bemerkelsen - mer effekt så krävs det att du gör något mer med motorn. Att bara trycka dit ett sportsavgassystem ger sannolikt ingenting (mer än möjligen ballare ljud). Sätter du i nya kammar, höjer varvtalsstopp sätter på sportcat och sportavgassystem samtidigt som du optimerar motorn på rullande landsväg så KAN det ge effektskillnad.

E
beemer_87
På så vis, tack för svaret !
En annan fundering jag hade då avgassystem "bara" är rör för mig, är det svårt att bygga själv (inte jag personligen då jag ine kan svetsa) eller be någon yrkesman bygga efter ritning ? kan väl inte va så dyrt.. tex om man vill ha dubbla lr 4 st utblås !?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.