|
|
|
|---|---|
|
Min E30 vill inte längre göra som jag vill. Problemet är att när bilen blir varm så tappar den orken, Det går helt enkelt inte att dra till varvstopp på växlarna. Jag har i rent undersökningssyfte testat och varva ur växlarna innan bilen nått normal driftstemp. och då är det inga problem, den går som vanligt. Men när den blir varmare så börjare den strejka. Först så blir det trögt och motorn orkar inte över t.ex. 5000 varv för att efter ytterligare en stunds körning inte orka över t.ex. 3500 varv. Vattentempen är normal hela tiden och passerar inte mitten. Kysystemet är provtryckt utan problem för några veckor sedan och bilen har i förra veckan fått ny olja, nytt luftfilter och nya tändstfift. Hoppas någon kan hjälpa mig på vägen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
|
Svensk såld eller import ? Liknar väldigt mycke mitt problem ( 1990 ), och många andra 318is ägare , när bilen var ny så gick pjällhus kontakten sönder , och bilen gick väldigt bra , så länge den var kall - halvljummen , botmedlet var en ombyggnad bakom spjällhuset , och en annan kontakt , ( BMW fixade detta på garanti på den tiden 1990) Så har du en 4 kantig alu platta bakom spjällhuset , så är det nog redan fixat , och är nått annat problem . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
hej Krister. Bilen är sv-såld. Intressant det du säger. Jag gick ut till bilen med kameran i högsta hugg och tror att jag fotograferade på rätt ställe :) Länk alt="Image hosted by Photobucket.com Länk alt="Image hosted by Photobucket.com Det ser väl ut som den ombyggnaden som du pratar om? Om det nu är så, du har inget annat tips på vad som kan vara fel? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jupp , det där är ombyggnaden jag pratade om . Nej några andra förslag har jag inte , om det skulle vara billigt , så skulle jag rekomedera en tur till BMW och deras service dator , men det brukar kosta klöver . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
okej, tack för hjälpen. Vi får se om någon annan har någon kreativ idé annars blir det väl verkstad. :( /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
500 kr tog automax i kalmar för att läsa min felkoder. kan det vara värt! Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Nu vet jag inte om detta kan ha något samband men jag glömde säga att bilen länge har varit svårstartad. Tar ibland väldigt lång tid innan den orkar skutta igång. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hm om det bara hadde varit att den går dåligt när den är kall , så skulle jag tippa på en givare till motronicen ( kallstart ) så igentligen , var det bara ännu svårare att sia om felet . Krister. finns på rejsa me . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
om den är så svårstartad, testa att skruva ur ett tändstift innan den har startat (men efter lite försökande) och kolla om det är plaskblött. är där torrt så ligger felet troligen på soppasidan och då kan du försöka höra om pumpen låter helknas. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Efter att det i veckan luktat väldigt mycket bensin i bilen. (har luktat en del innan) startade jag motorn med huven uppe och kollade där under. Hittade då ett ordentligt soppaläckage. Var riktigt mycket soppa som sprutade ut. Ska köpa nya slangar och byta i veckan. Nu till frågan. Kan detta läckaget ha ett samband med att bilen är extremt svårstartad och går dåligt lite då och då, speciellt när den blir riktigt varm? Jag har märkt att när det t.ex. inte går att vara över 3000 varv med motstånd dvs när man kör så är det inge som helst problem att varva till varvstopp när bilen är i friläge... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
klart det kan vara det! läckage = lägre tryck = mindre soppa kommer in när spridarna öppnar. och när den är kall så kanske den går som normalt (kanske har den varit aningen svårstartad?) men varv så fattas soppa.... Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Karl: Precis, den har varit extremt svårtstartad. (förmodligen fått för lite soppa för att tända?) Sen har den gått perfekt när den varit kall för att gå sämre ju varmare den har blivit. Vore ju underbart om detta var felet till alla symptom. Blir till att byta soppafilter också när man ändå håller på. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
köp nya slangklämmer när du ändå håller på. lite krångligt att komma åt slangarna vid insuget och gamla slangklämmer där är tråkigt.. fråga inte hur jag vet... :P Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Det ska jag göra. Återkommer senare i veckan när jag fått ordning på slangarna. Håller tummarna för att problemen är borta sen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| hoppas inte bilen börjar brinna för dig!!!! Farligt med soppa läckage juh... lycka tilL!! | |
|
Heinz: Tackar för omtanken:) Nu är det ingen fara för jag kommer inte köra med bilen innan det är fixat. Men man kan vara glad att inget hände innan... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Nu är slangen bytt. Så läckaget är borta vilket är skönt. Har dock kört för kort sträcka för att kunna avgöra om de övriga problemen är borta. Tror dock inte på en så enkel lösning... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.