AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.791

Hur ska man vinterförvara bilen

km
4
kmarcus
1600/2 -68
2002 -72
Snart är den kalla och tråkiga vintern här, då man får ställa in sin 02 för vinterförvaring
Och sen får man gå och längta till den härliga våren då man kan plocka ut sin pärla igen
Finns det någon som har några bra tips vad man bör tänka på ?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Sök gamla inlägg, finns enormt mycket skrivet om det!

Det gamla vanliga + massa ovanliga frågor om varmgarage är bra eller inte osv.

Viktigaste är att ha i fräsch olja och underhållsladda batteriet, tvätta bilen ordentligt innan. Kanske vaxa & polera. Sen om man vill ha den inomhus eller utomhus får du avgöra själv.

Sök så finner du!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tror att om man använder bilen dagligen är det bättre att ha den i kallgarage med motorvärmare. Men om du ska förvara den över vintern är det bättre att ha den i varmgarage. Snabba temperaturväxlingar är inte bra med tanke på rosten. Baserar detta på några års erfarenheter. Inte nån doktorsavhandling direkt men ändå.

Helt klart är att kallgarage är långt bättre än att ha bilen stå ute under vintern. Det ser man på min bil t ex. Om jag får säga det själv så tycker jag den ser riktigt snygg ut i lacken. Å jag undrar om den sett lika fin ut om den inte fått stå i garaget under vintrarna de senaste 5 åren.

mvh
km
4
kmarcus
1600/2 -68
2002 -72
Jag komer att använda bilen tlls det blir snö
sen kommer den att stå i ett kall garage
Någon säger att man ska ha full tank så att det inte
bildas kondens i tanken, kan det stämma ?
Har även hört att man bör palla upp bilen så att hjulen hänger fritt ?
någon som vet ?
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
det finns en tråd om just detta kmarcus, står nog allt du vill veta där =)

DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Länk

DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Tycker att en sak fattas i den gamla tråden, nämligen att se till att kopplingen inte fastnar. Visst det kanske inte är jättestor risk att det händer, men desto jäkligare när det gör det.
Du gör på följande vis: Kila fast en planka av lagom dimension mellan stolen och kopplingspedalen, så att pedalen hålls nere. Glöm bara då inte att lägga stoppklossar vid hjulen så att du hittar bilen där du ställde den...
Oj?
Kan en koppling fastna? Hade jag aldrig hört talas om tidigare!

/Marcus
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hmm inte jag heller, jag som ställt av bilen och inte har ordnat med kopplingen. Hur pass vanligt är det att den fastnar och vad är det som gör att den fastnar? Svårt att åtgärda?

DTM system och rak 6a ;)
Jag har aldrig varit med om det de 5 år jag ställt av bilar... (både kallgarage och varmgarage)

Det kanske är vanligare på äldre bilar?

/M
Har heller aldrig hört talas om att den skulle fastna.
Däremot kan jag tänka mig om den står belastad med planka som beskrivs ovan att tryckplattan blir utmattad och på så vis fördärvar kopplingen.

///Micke
Min cabrio → Länk
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
mm funderade det jag också Micke, borde ju slitas att ha den så..

DTM system och rak 6a ;)
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Om kopplingen fastnar bör du med fulladdat batteri lägga i fyran, trycka ner kopplingen och försiktigt köra startmotorn. Det har fungerat för mig. Startmotorn drar loss lamellen.

/Anders C
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
skulle heller ej göra plankan, dvs. belasta kopplingen, det är ju hydraulik som förblir under ständig tryck... bränn kopplingen lite innan, dvs. att man kör på 3-4an i 70-80 och trycker till ett par gånger på kopplingen med fullgas, det rensar lamellerna mm. från ev oxid...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Låter som ett klart mer genomtänkt alternativ.

///Micke
Min cabrio → Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Äger ett par Triumphar där kopplingen "alltid" fastnar vid parkering i torra kallgargage. Har även testa att "värma" kopplingen innan parkering utan skillnad. Det går defenitivt inte att köra loss den med startmotorn heller. Min lösning är att köra ner i ett närbeläget sandtag och ge fullgas i sanden med nedtryckt koppling. Då släpper kopplingen med en ljudligt bang.

Tror det är märkesspecifikt, för jag har inte noterat samma sak på någon vinterparkerad BMW eller annat märke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.