|
|
|
|---|---|
|
Ville kolla med någon som antagligen haft detta fenomen på sin 523:a eller E39. Jag bytte termostat för en vecka sedan pga att tempmätaren gick ojämnt och närmade sig rött flertalet ggr. Termostaten var mycket riktigt kass men efter en veckas körning är det tillbaka igen :( Kan det fortfarande röra sig om luft i systemet eller är det pumpen? Tacksam för alla svar. B M W | |
|
När börjar den koka? har du kollat fläktkopplingen? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det kom helt plötsligt efter en vecka ungefär. Den kom upp på det röda när jag kört ca 5 min och det gick fort! Stannade genast för att förhindra kokningen och kände på slangen till höger sett framifrån (till expansionskärlet) den gick inte att hålla i och nått vatten i den det var tveksamt om det fanns. Hur kollar jag kopplingen? Fläkten löper fint om man känner på den. B M W |
|
|
Kolla först och främst om du har tillräckligt med kylvätska. Kolla även att du har rätt glykol halt, för hög halt glykol försämrar kylvätskans värme upptagningsförmåga. Luft även ordentligt, ställ gärna bilen i en uppförsbacke med motorn som högsta punkt. fläkt kopplingen kollar du genom att låta motorn gå på tomgång och kolla om tempen stiger förbi mitten sträcket, och om den gör det så ska fläkten börja snurra snabbare. varvar man motorn då ska det låta lite som en volvo 240 när man varvar. Lätt att känna igen om man ser det. I beg-guiden står: Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kökörning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.