|
|
|
|---|---|
brimba |
hej, jag funderar på att köpa en bmw 318is -90, var är ett normalt pris för en sådan bil? och kan man köpa till klimat anläggning till en sådan, pris i sånna fall. mvh anders |
|
Tja brimba, 318is ligger runt 30.000-45.000kr. Det går väl att lägga i en klimatanläggning eftersom det fanns som extrautrustning till E30, men frågan är om det är värt besväret och pengarna. Har dock ingen aning om vad de kostar nya om de ens går och få. En sak med 318is kolla så att det inte hörs något extra skrammel från topplocket, är kamaxlarna nernötta blir det dyrt! Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
^LS^ |
Skrammel från topp..? Oj.. min motor låter lite allt, dessutom har jag nåt vitt skum på oljestickan som kan innebära vatten i oljan. Undra vad en M42 utbytesmotor kostar, eller renovering av topp? |
^LS^ |
En ubytesmotor till 318iS -90 (M42) kostar 31.000 kr. Kollade nyss. :P =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
^LS^--> Det kan vara vatten eller kylarvätska, kolla så att inte topplockspackningen är trasig. Dessutom kan du kolla om det finns olja i expansionskärlet då är det nästan garanterat packningen. Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Det här med skrammel har väl mycket med kamkedjan att göra. Kedjan och framför allt spännaren kan behöva bytas kring 20.000 mil. Det är samma med E30 M3 som skramlar mycket på tomgång. Men det där med kammar och dyra reservdelar lät jävligt oroande. Att en utbytesmotor kostar så j---a mycket! Kan man slänga i en standard 318 spis om det skulle gå åt fanders? Mr C |
|
^LS^ |
Utbytesmotor är nog att ta i för min del iaf. Däremot skulle jag gärna vilja fått toppen översedd. Resten är nog schysst. Att renovera den kanske "bara" 15.000.. *ugh* Äh, vafan.. Kostar att ligga på topp! ;) Boooze: Om det är olja i expansionskärlet, är då vattnet färgat eller måste man mäta det? =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
Apropå priset så tycker jag att en 318 IS 90-91 aldrig ska kosta över 35.000.- Värdet är ungefär som en 325'a tycker jag, vissa kanske tycker att jag sticker ut hakan. Detta motiverar jag med att 318 IS har halva försäkringspremien. Mr C |
|
|
^LS^--> Om det är olja i kärlet så är kylarvätskan brun och klimpig. Är allt ok så är vätskan svagt grön (glykolfärgad) Mr C--> Jag tog kanske i en smula angående priset men en "mint" 318is kan faktiskt kosta upp emot en 40.000kr. Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
^LS^ |
Booze: Tack. Men jag tänker ändå åka förbi nån verkstad för att kolla upp det hela eftersom jag det vita skummet på stickan ibland. Kommer det vatten ner i vevlagren blir det dyrare än att renovera topp. Dessutom kan jag istället kasta pengar på att trimma topp & kam kanske. /Mvh =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
| Skrammel, samma här:( har en 318is 92:A och det låter i motorn när man kommer till ett visst varv. typ 2500-3000 rpm. sedan när man varvar lite mera så försvinner oljudet. Det är j-vligt störande. själv tycker jag att det låter som om en plåt skulle vara lös någon stans, men vardå??? nån duktig som vet? | |
^LS^ |
boooze: Kollade expansionsvattnet som hastigast i morse, och det var lätt rostfärgat vatten där. Kunde inte se några klumpar, men jag kollade inte så noggrant. PS Det smakade inte gott! :P /Mvh |
|
^LS^ Om packningen brustit och det har kommit olja i kylarvätskan så märks det nog, vätskan är vanligen så pass skummig och brun att t.o.m locket på kärlet är fullt av skit. Problemet är dock att topplockspackningen kan ha brustigt ändå, det behöver inte synas på kylarvätskan. Men nu ska vi juh inte måla fan på väggen! =) |
|
Frode H. |
Snussel: Kjør til BMW forhandleren din og kjøp en ny registerkjedestrammer. Hadde akkurat samme lyd i min bil, som forsvant når jeg skiftet denne delen. Dette kostet ca, 400kr og var gjort på 5 min. Eneste du trenger er en fastnøkkel (tror det er 19mm) Ang. vatten i oljen: Somregel er det ikke toppakningen som er defekt på M42 motoren, men en pakning på et deksel foran på toppen som ikke "tåler" kjølevesken. Denne pakningen er nå kommet i en forbedret utgave. For å kunne skifte denne pakningen, må toppen demonteres |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.