|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns inte en chans att en orginal 3.8 hänger med en e39 M5 körde polarns e 39 m5 hade full bil och fanskapet klara 270 kmh utan några problem och det klarar inte en full lastad 3,8 inte en chans men det är roligare att köra en 3.8 eller 3.6 a Inget är som BMW muller=) |
|
|
m5toureg@ Instämmer till 100% därför jag haft 2 M5 e34or, skulle gärna byta bort min mot en 95a i nyskick, problemet är att sådana inte existerar längre !!!!!!!! |
|
|
pimpen; Dom finns, men är svåra att hitta och oftast dyra. Mvh Stephan |
|
|
Fast mycket last brukar ju inte påverka toppfarten så mycket! Mera accelerationen. Han som jag känner har iaf haft 290på mätaren i sin E34. Vet iof inte hur mycket man ska dra av för att får verklig fart. Tror nog att mååånga E34 vi det här laget är lite otäta i topparna kanske.. M.V.H. |
|
|
men bmw släpper inte en nyare m5a som går sämre än dom gammla det är ju som att säja att den nyaste m5an med 510 hk är tröttare än e34 m5 Inget är som BMW muller=) |
|
|
Jag skulle aldrig byta bort min M5 -95 mot en M5 E39, m.a.o. så tillhör jag de få %:en :) //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Bättre är en definitions fråga, bättre på en hel del punkter är både E39:an och E60 jämfört med E34, men vilken man får mest känslor för behöver inte vara densamma, ett exempel, jag var på Borgsbil tidigare i år, utanför stod en E60 M5, en bit i från, en Oxfordgrön M5 E34-95, vilken som fick mitt hjärta att dunka? Inte var det E60:in, nej det var E34:an jag kikade detaljerna på, och den jag fick vill ha känslor för. Ps; Som jag skrev i en tidigare tråd, jag skulle inte byta min 540iM 6vxl-96 mot en Facelift Estorilblå M5 E39 med navi, trots att det är den ultimata bilen för mig, det innebär inte att jag inte vill ha en, men byta aldrig, bryt loss mina kalla döda fingrar, då kanske jag släpper den i från mig, men troligtvis inte;) Mvh Stephan |
|
|
Men du undrade skillnaderna i prestada och där drar e 39 M5 från 3.6 &3.8 sen är det ju olika saker som får en att tycka om bilen Inget är som BMW muller=) |
|
| Bra schnitzer !!! | |
|
åströmarn@ det är säkert så som du säger MEN intressant skulle vara vilken av bilarna som går för det snabbaste varvet på t.ex. Knutstorp-Ring - för att ibland så svänger ju vägen också ;) - annars håller jag med dig, BMW hade inte heller låtit M-GmbH bygga 3.8 E34 M5 OM den inte hade varit bättre i objektiva avseenden än föregångaren 3.6 E34 DET var t.o.m. riktlinjen för bilen utvecklings-team - M5touring register |
|
|
Japp det var ditt jag ville komma själv tycker jag min 3.6 är det roligaste jag kört den är helt perfekt på vägen och på krokiga vägare är den skit rolig =) ställer ut röven direkt hehe Inget är som BMW muller=) |
|
|
Jag tillhör också de procenten då. E34 M5 är en handbyggd specialbil med riktig BMW M-känsla, byggd i relativt liten upplaga. E39 M5 är en i jämförelse massproducerad löpande band konstruktion som inte har samma "själ". Det är vad JAG tycker, jag accepterar att det finns folk (antagligen flertalet som "Tomas" skrev) som hellre vill ha E39:an. Tror att många yngre E34-ägare i Sverige strävar efter att få E39:an när den börjar närma sig 100k, för en viss typ av ägare är det bara hästkrafterna som räknas och det får de ju fler i E39:an. Köregenskaper, bygghistorik, kopplingar till motorsporten mm är inget som den gruppen av M5-ägare ser på i första hand. Prioriterar man prestanda, komfort, utrustning, ljudnivå, låg ålder, vardagsduglighet o.d så SKA man välja E39:an och inte en gammal E34, till det är den helt felt bil (prestandan är ändå godkänd för åldern men på övriga punkter faller den platt). Körglädje, byggkvalité, MOTORLJUD, Motorsport-anor samt att den börjar bli riktigt sällsynt i gott originalskick är det som talar för E34 M5. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
m5toureg: Håller med dig fullständigt. En riktig BMW ska ha den raka sexan. Skulle själv aldrig byta min E34 mot E39:an. Visst den går kanske bättre på nästan alla punkter men är endå inte en E34. De är något speciellt med en E34 M5 tycker jag. Har inte med tråden att göra: Själv blev jag besviken när BMW ska montera en V8:a i ny M3:an. Den ska ha sexan!! ///Micke |
|
|
Jag kan krypa till korset och erkänna att jag skulle bytt direkt om jag hade varit i dom kläderna. Visst kan jag hålla med om att det ligger lite mera känsla i "äldre" bilar, men en M5-E34 är väl inte direkt ovanlig, att hitta en som är körd på söndagarna av en präst är väl lika svårt som att vinna 122 mille på lotto. Men jag håller med vissa av er om detta med känsla, en gammal 323'a med M20-motorn låter och är otroligt charmig att köra, men man kan inte sticka under stol med att en 323-E46 är bättre, problemfriare bilägande. Den har inte samma charm osv., men man slipper glapp i diverse leder, utslitna silentblock och andra problem, den är tightare mao. Likaså måste det vara med M5'an, en 93'a som haft lika många ägare som den är gammal kan inte vara lika tight i chassiet och drivlinan som en 00'a med 2 ägare. Visst går det att hitta en M5-E34 med 1 ägare och 3000 mil på mätaren, men då är frågan vad ett sånt exemplar betingar i pris. Så min åsikt är: Gammal bil = Charm, känslor, körkultur, men kräver mycket omvårdnad i form av pengar och reservdelar för att få tillbaka den tighta känslan i chassie och drivlina. Ny bil = Inte lika charmig, inte lika mycket känsla och körkultur, men avsevärt tightare i drivlina och motor och mer användarevänlig som vardagsbil. Kostnaderna tror jag ligger på nästan samma nivå om man ska hålla båda bilarna i samma skick. Det som den gamla bilen kräver i extra reservdelar tar den nyare i form av sjunkande andrahandsvärde. |
|
|
Håller med er BMW ska ha raka sexor finns ingen finare sång än en bmw sexa Inget är som BMW muller=) |
|
|
JA, charmen och lystern över E34 M5 överglänser E39 med hästlängder tycker jag. E34 M5 ger ett mera bastant intryck, av sport och M-power som E39 V8 inte kommer i närheten av. Sedan så tror jag nog att det skiljer mycket mera mellan V10<--->V8 än vad det gör mellan 3,8<--->V8:an. M.V.H. |
|
|
Tomas@ du har inte helt fel från den standpunkten MEN när jag talar så menar jag enbart bilar i JÄMFÖRBAR skick - en E34 M5 årsm 95 kan mycket väl vara i samma skick som en E39 02, den 'nyare' bilen kan t.o.m. vara -MERA- sliten - - det är ju DÄRFÖR en E34 M5 95 i topskick också skall ha ett pris därefter, med rätt underhåll så är ju båda bilar i samma klass - SEDAN kommer 'smaken' och 'prioriteringar' in i bilden och det är där åsikterna är olika och det är också helt i sin ordning - som tur är vill inte ALLA ha en 'gammal' E34 M5 och det är väl tur det eftersom priserna annars snart kommer att vara astronomiska - - jag får mer o mer än känsla av att det dags att köpa NU, innan det är -för sent- = Schnitzer@ was 'just in time' och lite tur hör också till, grattis !! M5touring register |
|
|
m5toureg: Ja, håller med dig. Det är ju precis som du säger att "nu" är det dags att köpa. Fick min M5 för ett riktigt skampris för att de blev tvungen att bli av med den snabbt. Som jag nämnde, det finns en grön M5 touring på autoscout24 för EUR 14200.- i München samt en cosmosschwartz M5 touring på mobile för EUR 14xxx.- har jag för mig. Både -95:or! Ser man på de så får man betala en hel del, men det verkar vara bilar som är riktigt fina. Nästa bil i samlingen (med den som jag har nu) får bli en M5 touring -95. Måste bara dra in lite pengar innan tyvärr :( //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
jag håller inte med det där med e34. jag har haft en sådan modell och har nu en e39-- e34 är gammal och har ingen köregenskaper, men v8 är grym och snygg |
|
|
johanna25: Tycker att man är ute på djupt vatten om man säger att E34 M5 inte har några köregenskaper. Det är ju precis det som den är känd för. Sabine som har kört alla M5 har dessutom sagt att E34 M5 var bättre bil på banan än M5 E39. M5 E39 var mer för den amerikanska bilmarknaden och det är precis det stuket som den modellen har. Där har de verkligen uppfyllt för amerikanarna, som t.ex. V8-motor, mycket vrid redan på de lägre varvtalen jämfört med E34 M5. När jag tänker M5 E39 så är det crusin' i Californien det första som dyker upp i huvudet. Tänker jag på Nürburgring så befinner jag mig i en högvarvig M5 E34 :) //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.