|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har ett tips på vad som kan tänkas vara fel på min kompis 735:a... Har mätt på kontakten som sätts fast i lamphuset och där är det enbart 10 V när ljuset slås på. Ingen upp eller nedgång vare sig hur ljusomkopplaren står. Mäter jag på andra sidan, dvs höger halvljus så får den 12 V när ljusomkopplaren vrids... Tack på förhand för alla tips. | |
|
10V med lampan bortplockad? Det är nog bara den kraftigt strömbegränsade spänning som läggs ut för att kontrollera om lampan är trasig. Jag skulle kolla säkring, relä och sedan börja löda om lödningarna i LKM, det har fått bort alla mina ljusrelaterade fel på 7'orna. //Magnus |
|
| Ok... Abblendlicht, är det framljus eller bakljus. Kommer inte ihåg. Vet du vilket relä det är som ev brukar strula? För det är inget som sitter under baksätet? | |
|
Jag tror det är halvljus, men byt till engelska så slipper vi gissa vad det betyder. Tändningen i läge så bara färddatorn ska vakna, håll inne höger knapp på instrumentet till den byter språk, upprepa för nästa språk osv. (Man får hålla knappen inne lääänge) Jag tror det finns mekartips om reläet och LKM modulen, annars sök här så hittar du info, reläet kallas ibland senapsreläet pga färgen på vissa årsmodeller. //Magnus |
|
|
Abblendlicht betyder halvljus. Finns stor anledning att gissa på LKM som problemhärd i detta fallet. Har råkat ut för liknande symptom vid flera tillfällen. Jag erinrar mig också det så kallade senapsreläet som en dylik felkälla men har för mig att det då gällde bakljus som mankerade. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
| Tack för tipsen, fick tag på en annan LKM-modul idag och prövade. Där var felet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.