AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.809

Läckage av kylvatten från motorn E 30

bums
Hej
Min bil ( 318i -88) läcker kylvatten i strida droppar och det tycks mig som om det läcker från högra motorfästet.
Spricka i toppen eller vad tror experterna ?

Jag är ingen stjärnmeckare precis.
Jag har fått tipset att använda wondarwelds motorsvets.
Någon som har någon erfarenhet från detta ?

Vidare så har man sagt mig att om jag vill byta topp så är det skroten som gäller. Någon som har koll på priser på topplock och packning, nytt respektive begagnat.
Vidare precis hur jävligt är det att byta toppen vad gäller tid och jobb ?
Är det någon som gjort topplocksbyte hos mekaniker och isåfall hur mycket kostade det ?

Vore trevligt om någon svarar.
Känns inte kul när bilen är paj.

sa
124
saaek
320i -89
Vet inte priset på en ny topp, men returbilen tar 500 kr för en begagnad.
Länk
bums
Tack för tipset om begad topp på returbilen, tur för mig att jag bor i Malmö.
Jag har provat att dra åt bultarna vid motorfästet och det hjälpte en smula, det droppar inte lika kraftigt. Jag ska använda wondarweld till toppen först då jag skulle vilja slippa allt krångel med att byta den. Funderar även på att testa med kylarcement. Risken är kanske stor att jag tätar elementen också vilket ju inte är meningen.

Vidare knackar och tickar biljäveln från motorn. Har sett att det finns nåt medel att hälla i oljan. Har någon testat och vet om det funkar ?

Inga rekommendationer någon ?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har du motorvärmare? Den sitter vid högra motorfästet och kan läcka i o-ringen.
det kan väl även va en frysplugg som är påväg att lossna,eller som Mats säger om motorvärmaren. att den tickar,gör som jag och ställ in ventilerna,hörde att det rekommenderas att ventilerna kollas upp och ställs in om så behövs var 2000mil pågrund av att lyftarna har kornisk inställning som slits fort. om det skulle va en spricka i vatten kanalerna i toppen så kan man kolla om det är en grå sörja på oljestickan eller under oljepåfyllnings locket. Du har ju även spolarvätskebehållaren ovanför höger motorfäste,kolla in den oxå.....vem vet :)
bums
Hej och tack för era tips.
Jo nåt skit med toppen är det garanterat. Jag har fått vitt skägg på oljepåfyllningslocket och det spottar vatten från avgasröret. Oljestickan visar dock på en fin olja.
Men nu läcker den inte längre. Jag drog åt bulten vid motorfästet och körde i kylartätning.
En provisorisk lösning tills vidare.
Alla dessa Kemikalier...
Ingen som lagat en topp med Wondarweld ? Har det fungerat ?
Vidare har jag läst om Wynns hydralic valve lifter fluid som skall kunna rensa ventil lyftarna från gammal skitolja. Om nu kammen är sleten så hjälper det väl inte men det kan väl knappast skada.
Sedan så kan jag ju inte justera mina lyftare, de äro självjusterande men tack för tipsen.

svintoleffe
Tyvär tyvär gjorde du en tabbe när du hälde i cylar kemcementen, det kan stoppa igen allt annat i motorn kan leda till dålig värme ochså.

Länk Bimmern
MVH Leffe
bums
Tabbe och tabbe
jag kunde inte ens köra en kilometer utan att motorn blev grishet innan kylartätningen.
Nu kunde jag köra 60 mil till min kära far, min egen bildoktor.
Vi rensade kylsystemet grundligt för att bli av med kylartätningen och för att kunna använda wondarweld. Körde i wondarweld för att täta toppen. Upptäcker att vattenpumpen rasat. Så vi körde rent från wondarwelden. I med ny pump, byte ny kylare. Nu jävlar om det inte håller.
Vi passade på att byta kamrem, spännrullar och drivrem. Hällde i Wynns oljetillsats mot tickandet. ( Dock var axeln sliten men det får bli en annan gång )

Dock så fick instrumentet fnatt och tempmätarn och varvräknarn la av.
Antiklimax !
Så det får bli att plocka ut instrumentet och kolla SI-batterierna och lödningarna.
Tack för alla era tips !
Lillbumsen knattrar och går igen !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.