AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
888

Går den bara på 3 burkar? Hur testa?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Misstänker att en av mina bilar bara går på 3 av 4 cylindrar...
den låter mkt mer än vanligt och så har den högre tomgång som då och då dippar ner ordenligt...

Kan man testa genom att medans motorn går lossa en tändkabel i taget å på så sätt mräka om det är en cylinder som inte tänder...? Eller är det farligt att hålla på med tändkablarna samtidigt som bilen går?
Gör man på detta sätt så märker man ju tydligt om bilen "tappar" en cylinder precis när man drar bort kabeln...

Eller hur ska jag annars gå till väga?

/Jonas
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Kan vara lite riskabelt att testa medan motorn är igång. Fick mig ett par rejäla stötar när jag gjorde det... Enklast är väl att rycka kablarna en i taget med motorn avstängd och starta och jämföra. Lite svårt att höra dock, men å andra sidan är risken för stötar minimal.

Om motorn bara går på 3 burkar brukar väl tomgången gå ner och inte upp? Och dessutom bli fruktansvärt kraftlös.
Mi
289
MickeM
2002-73
Du märker ganska väl om motorn inte går på alla cylindrar. Tryck ner gasen ordentligt, får du ingen direkt respons är detta troligen felet. Kolla även stiften om de är defekta.

Har den hög tomgång tror dock inte jag att det är felet. har du automatchoke? Kolla att den inte kärvar.

Mvh

Micke

Min sida
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ta på dig ett par rejäla handskar så är det inget problem att rycka i kablarna.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
bilen svarar bra på gas.... då e de nog inte de som e felet då...
men den väsnas å låter "opigg"... nya stift kanske man skulle prova!?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
kan det va så att den drar "tjuvluft"?

/Jonas
Dra aldrig loss några tändkablar under drift. Förutom läskiga stötar så skjuter du sönder isoleringen i spole, fördelare eller kablar med fina smygfel senare när fukten gjort sitt. Om man vill testa just tändning eller inte på nån cylinder så kan kabeln kopplas bort och kortslutas till godset innan man startar osv.
Som redan skrivits, ett bortfall på 25% märks tydligt utan att koppla bort tändningen. Om du startar kall motor några sekunder så kan man oftast känna vilken del av grenrör, topplock osv som förblir kall.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.