AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.706

Missnöjd med E90 vägegenskaper på vinterdäck

Sida 1 av 3
Visa användare
60
Venomous
320d-05 E90
Har varit grymt nöjd med min E90 till i torsdags. Då monterade jag Nordfrost 225/45-17 dubbade vinterdäck på 7" breda fälgar. Bilen beter sig riktigt skumt, den är vinglig, mycket känslig för rattrörelser. När man kör om lastbilar så blir det riktigt otrevligt...precis när man passerar förarhytten på lastbilen så dras bakdelen av E90:n in mot lastbilen, känns som om det kommer en grym kastvind och tar tag i bilen.
Har inte provat med att ändra lufttrycket i däcken ännu, men just Nordfrost verkar inte vara någon hit på E90.
En annan iaktagelse är att "resume" på farthållaren inte går att använda när man åker med dessa vinterdäck, så fort man trycker in "resume" och bilen försöker återta tidigare hastighet kopplas Traction-kontrollen in. SURT!

/JP
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Skumt, någon annan som har en E90 och har bytt till vinterdäck? Några reflektioner?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
madseja , är det något som du kan relatera till med dina nya Comti TS810?

Är du nöjd med dessa däck? Bullernivån osv?
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Har inte E90 men samma fenomen med E46. Tror att felet ligger i däcket... har själv åxå Nordfrost 3 och upplevde bilen som jätte vinglig när jag satte på dem. Men man vänjer sig. Åxå traction kontrollen spökar ibland... när man accelererar för fullt ner för en backe på våt asfalt så lyser den gula lampan ibland.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Prova att åka E30 ett tag.... ;)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag kör också på NF3, min första reflektion när jag la på dem var att det kändes just "vingligt". Jag vande mig dock efter några mil och nu tänker jag inte på det.
Visa användare
60
Venomous
320d-05 E90
Pratade med Peter på Lindholms i Umeå och han har även själv känt problemet. Men med 3.1 kg luft bak och 2.9 kg fram så ska det visst bli betydligt bättre. Jag ska testa.

/JP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kan instämma med brännen. Troligen är det de mjuka stommarna i vinterdäcken som spökar, vilket bland annat kan orsaka varvtalsförändringar hos hjulen som ASC/DSC tolkar som hjulspinn eller annat som får systemet att ingripa. Ett högre lufttryck kan nog vara värt att prova.
Ja
8
Jannegt
330i -05
Och jag som var på väg att köpa denna kombination i morgon...
Har du sportfjädring?
Jag kör med 18" sommardäck med sportfjädring och visst är den aningen stötig men superb väghållning.
Är det någon som har en rekommendation för dubbade 17" vinterdäck som fungerar bra?

Si
70
SiggeL
330i e90 -05
shit.. samma här. Innan dess hade jag tänkt köpa Michelin X-ice north innan de sågades i teknikens värld. Nån som har en kombination som går bra? Återstår väl hakka4...

/S
E46 här också men lade på nya Yokohama dubbade 195/65 15 förra helgen, fy fasen vad bilen är känslig i syrningen och sidvind. Börjar dock bli bättre nu efter en 70-80mil. Får väl prova ännu högre lufttryck....
Mina Michelin Maxi Ice North åker på imorgon, rapport kommer...

Keep Your Distance!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är inte så att däcken är nya och nyligen tillverkade? Hur kallt har ni där ni bor?

Jag vet att på 530ia som jag hade är ju en tung bjässe på nästan 1800kg i tjänstevikt, fick jag problem med nya dubbade däck som då var väldigt fräscha i gummi då det nyligen kom från fabriken. Bilen var väldigt konstigt med dessa däck. Den var svajig och svampig och farlig vid omkörningar, Men det var bara i början! Däck verkstaden sade på telefon att jag får leva med detta i 2-3veckor framöver eftersom gummit var väldig fräsch. OCH det blir inte bättre om det är +10 grder varmt när man sätter på nya dubbade däck!
Efter ett tag så var däcken inkörda och ASC spökade inte längre som den gjorde i början. Sen var dom det bästa vinterdäck jag nånsin hade.
Så till 328 inskaffades ett par likandanna däck!

Det känns som om 328 T är välfig lätt i bakvagnen och det återstår att se mer av detta under vintern.

MvH Bmw 4-ever
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Någon som vet om WinterContact TS 810 vinterdäck är så kallade RFT däck?
Johan Strömberg
Har samma problem med min 330 cab-05. Åker Hakka Wr 225/40-18. Dessutom kännsbilen grymt överstyrd. Fick 3 kg i varje däck vid lev och detta var hopplöst. Gick sedan ned till 2,4 fram samt 2,8 bak och fick ett något bättre betende men inte acceptabelt. Vad göra

Mvh

Johan
Mina Michelin går perfekt. Har 225 45 17". Sportchassie. Dom går väldigt stabilt och inte stötigt som runflat sommardäcken. Låg ljudnivå också!
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
låter bra clubsport! Ska nog köpa dem trots teknikens världs dåliga testvärden för slaskplaning och älgtest. Undrar vad det var för temperatur under testet..

/S
Al
15
Allram
530xd -14
Har för mig att Automotor & Sport testade samma däck (kanske med andra dimensioner?) och hyllade Michelindäcken. Utryck som "superdäck" nämndes. Någon som läst testet?
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
allram: det stämmer bra det. Mycket förvillande.

/S
Visa användare
60
Venomous
320d-05 E90
Kollade trycket i mina, 3 kilo runt om. Vi får se om det blir bättre när dom rullat några mil till...är nu uppe i 135mil med mina nya Nordfrost. Har lagt in 3.1 kilo bak och 2.9 fram, sticker en vända på 30 mil imorgon, får se om däckan börjat sätta sig nu.
Erfarenheten hitintills är under all kritik.

/JP
Berra
Kör sedan någon vecka tillbaka på Continental TS810 (utan RF) på 17-tums fälg. Måste säga att de hittills varit till belåtenhet. Dock tycker jag att de låter mer än mina 18-tums sommardäck. Vinterdäcken är klassade H och således inte så mjuka så vi får se hur de uppför sig när snön kommer. Körde dock på Q-däck på min gamla 325:a och det var riktigt läskigt. Vid sidvind och undanmanövrar så riktigt kände man hur mjuka däcken var. Om man sedan växlade ner till 3:an för en omkörning så blinkade ASC-n konstant hela tiden. Läskigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.