|
|
|
|---|---|
|
Halloj, Har sökt på vinterförvaring men om ngn kan svara på följande 2 frågor så vore det kanon. Ska ställa av bilen idag! a)Har ett kraftigt ganska nytt batteri, hade tänkte att varmköra bilen ett par ggr under vintern, räcker det eller måste man koppla ur batteriet ändå? Räcker det att koppla bort minuspolen? b) Hur stor vikt ska man lägga vid varm el. kallgarage? I nuläget ska den stå i en cont. inomhus men ej uppvärmt, funderar på att lägga in en "torrboll" för att hålla bort ev. fukt. Kommentarer Tack Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." | |
haimaul |
a) Varmkör inte om du inte kan köra omkring med bilen på riktigt. Tomgångskörning sliter bara mer på motorn. Då är det bättre att låta den vara, det klarar den. Men koppla ur batteriet, alternativt underhållsladda det några gånger. b) Varmgarage är bättre för då är det en jämn temperatur. Om den växlar, som i kallgarage, blir det kondens. Tanka fullt också, även om det svider, så undviker du kondens i bensintanken! Pumpa upp däcken rejält och rulla även bilen någon halvmeter framåt alt. bakåt då och då för att undvika plattor på däcken. __ When in this charming car, this charming man... |
|
Jag står i varmgarage men har ändå en torrboll i bilen.. under senaste 4 veckorna har jag ändå fått ett par deciliter vatten i den... Det blir väl ändå temperaturväxlingar i garaget antar jag... /M |
|
|
Sedan kommer jag, trots att haimaul inte rekommenderar att, starta bilen någon gång under varje månad utan att köra med bilen... Jag tar hellre en kallstart än att behöva strula med AC-systemet i vår... I och med att jag står i varmgarage så kan jag även forcera en start av AC (vilket kan vara svårt i ett kallgarage givetvis) /M |
|
|
Tack för svaren! Tror ni att det räcker att koppla ur minuspolen på batteriet? Ingen stor grej men det kan vara kul å veta vad som sägs om det, har hört lite olika.. Batteriet sitter ju lite bökigt till också... Jag tänkte i så fall köra ut lite på gårdsplanen på jobbet där jag har bilen och köra runt lite om det är en torr fin vinterdag utan snö..:) Kommer ju inte upp i några hissnande hastigheter men ett par växlar hinner nog gå i..;) Är, som också nämnt här, lite oroligt för AC:en.. "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Hej, En fråga, hur stor vikt skall man lägga vid att ha full tank innan man ställer av den i kallgarage? har ca halvtank i nu och den är redan avställd...suck. Vad har ni för erfarenheter?? Vet att det är bättre med tanke på kondensen och i värsta fall får man väl hämta soppa med en dunk och hälla i.. Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Låt batteriet sitta kvar i bilen och underhållsaladda det med jämna mellanrum. Det är rekommendationen i båtbranschen och i vårt klimat så är ju nästan 100% är vinteravställda, så de bör ha korrekta erfarenheter av vinteravställning. |
|
|
Hej Mats, Tack för din kommentar! En helt annan fråga, ser att du har en 530, E60. är du nöjd med den? Tanken är att skaffa just en sån vid nästa bilbyte. Mvh F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
F Jag är helnöjd med bilen som sådan och utrustningen också mht till att jag hittade en mycket välutrustad bil. Köpte den 950 mil gammal och har nu tillryggalagt ytterligare 950 mil sedan i Augusti. Dock var E39:ans standardstolar skönare än E60 sportstolar. Dels för att sportstolarna är för hårda för min smak (eller bak), och dels för att det justerbara svankstödet är för stort även i minläget. Men andra lovordar dessa stolar så det verkar vara individuellt från person till person. MVH Mats |
|
|
Mats, kul å höra att du är nöjd med bilen. Det förstärker bara min inställning till att också införskaffa en E60. Får se upp lite med stolarna då, men som sagt så är ju smaken som baken..:) Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.