|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Efter att jag bytt det sista som jag ansett kunde ha gett upphov till trögstartad bil kan jag bara konstatera att det inte hjälpte. Accamulatorn är nu ersatt till en ny, men bilen behöver några sekunder för att starta trots detta. Det som är nytt och bytt är båda bensintankarna, bränslepumpen, bränslefiltret, tändstiften, tändkablarna, bränsleledningarna/rören, rotorn, fördelardosan, (kompressionen diffar 10% mellan max och minvärde och håller sig i snitt över 11), spridarna är delvis demonterade och har fått uppsmörjda tätningar, samtliga sprutar bra, tändstiften får alla gnista, kallstartsventilen fungerar men är utbytt till en som garanterat fungerar som den ska. Är det -10-15 är det riktigt krävande att starta, tar typ 30sekunder eller mer, svårare desto kallare det är. Vad är problemet egentligen? kan spridarna vara orsaken då dessa + bränsletrycksregulatorn är det enda som inte är bytt och har med detta att göra. | |
Hälge |
Vågar nog satsa en bra slant på att det är spridarna som är orsaken... |
| De sa BMW också, men något som är intressant är att det bzzz som normalt hörs när man vrider om tändningsnyckeln till första hacket finns inte längre, det är helt tyst. Detta försvann efter att jag bytt till en ny bränslepump, ljudet uppstår om man (med nyckeln i första hacket) drar på lysena, väldigt konstigt. Men om spridarna är "dåliga" varför startar bilen omedelbart om man stängt av den efter att startat den? Detta sker även vid -15, räcker att nöta igång bilen i 3 sekunder sedan stänga av och den startar omedelbart om man försöker att strata en andra gång. | |
| Kan någon guru på K-jectronic och E21 svara på denna fråga? | |
|
kan det tänkas att startmotorn och batteriet är på g att lägga av?? en tanke bara |
|
| Batteriet 1 år gammalt och uppmätt, laddar som det ska. Startmotorn går runt relativt lätt och är den dålig så borde bilen vara lika svårstartad helatiden så att säga. | |
|
Här kommer lite tips från en teoretiker..... Om pumpen inte går, men går om du sätter på lyset så skulle jag börja med att kolla spänningen till pumpen, i mina öron låter det som om ett elfel smugit sig in. Vet inte exakt hur matingen till pumpen sköts men brukar inte pumpen gå en tid ca 5 sek och sedan stängas av om motorn inte går. I så fall kan man ju misstänka fel i relät som styr pumpen, kan ju vara signalen som indikerar att motorn snurrar som strular. Det enklaste är ju att skaffa ett elschema och börja nysta i vilka signaler som styr pumpens till och frånslag. Eftersom du misstänker att pumpen inte går ingång som den ska, så skulle jag testa att dra en separat matning till pumpen via knapp som man du kan slå på själv. På detta sätt kan du ju kolla om det är så att pumpens tystnad vid tändningstillslag är felet. - - - - - Lite djupa funderingar... vet inte hur systemet ser ut på din bil men... K-jetronic har ju dessutom envädigt kul kallstartsfunktion. Sitter en klump på blocket med en eluppvärmd bimetallfjäder som styr trycket i systemet. Och på detta sätt blir blandningen fetar per insugen luftenhet när motorn är kall. Motorn värme håller bimetallen varm när motorn kyls ned och på så sätt "chokar" systemet inte en ljummen motor. Det kan ju vara så att denna komponent har hängt sig så att blandningen inte blir fet nog vid riktigt kall väderlek. Vissa K-jetronic har också en elstyrd kallstartsventil som sprutar in extra soppa när motor är kall. Denna brukar styras av ett rela som pulsar ventilen till och från olika mycket beroende på temp. Det kan ju vara så att tempgivaren denna insprutare börjar bli trött, eller tempgivaren eller relät som styr det hela. |
|
Hälge |
Bespara dig tid och arbete genom att byta ut samtliga bränslespridare... |
Hälge |
Här kan du beställa:Länk |
Hälge |
Såg just att det ej fanns spridare till just din E21. Men det är bara att kontakta någon av alla säljarna och fråga om han ev, kan fixa även till E21. Skam den som ger sig. Välj med fördel en säljare som har flera nya spridare till salu..Annars är det väl bara att beställa nya hos BMW kostar ca: 1,300:- stycket x sex. (7,800:-) |
|
Kolvsallad, intressanta fakta! jo jag har en elektriskt styrd sådan kallstartsventil, men den fungerar som den ska. Jag har även bytt den till en garanterat fungerande och både den och min gamla fungerade kunde jag konstatera efter att plockat loss den och kört motorn. Bränslepumpsreläet verkar fungera, då jag bryggade över detta men pumpen snurrade iallfall inte. Det jag vet är att pumpen är ny, men är avsedd för 728,732, 633, 528 bla, men det borde inte ställa till det tycker jag då dessa har elektrisk pump. Hälge jag misstänker att det är spridarna, då bilen har ryckt lite, trots att allt i tändning är bytt och nytt samt inget vacumläckage finns. Jag märkte detta även när jag gjorde komptest, stiften verkade inte få så mycket bensin överhuvudtaget så det verkar som om spridarna har för dåligt tryck. Jag har tagit loss 3 av dem och konstaterat att de sprutar iallfall, med det räcker inte för att konstatera att trycket/volym per tidsenhet är tillräckligt. Vad jag har för mig skulle spridare kosta ca 1000kr styck och det är hutlöst! Kan man tvätta/renovera de gamla eller hur gör man ? |
|
Hälge |
FRIFART: Det finns de som ultraljudstvättar sina spridare med gott resultat (ett tag). Dock så handlar det fortfarande om en sliten del som istället behöver bytas ut för att kunna fungera optimalt. Dessutom är det mkt dyrt att ultraljudstvätta spridarna, sista priset jag hörde talas om var 500:-st. Då skulla jag nog hellre lägga till en femhundring och få helt sprillans nya. Jag har tidigare råkat ut för exakt samma spridare problem som dig. tyckte liksom dig att BMW:s reservdelspris var skrämmande högt. Men eftersom jag avsåg att behålla Bettan lång tid framöver, så kostade jag på henne nya spridare. (Problemet försvann omgående) |
|
undrar varför de behöver vara så dyra? Då var 125kr/styck ganska bra pris då, det jag betalade för 2 nya från MotorNords utförsäljning! |
|
Hälge |
FRIFART: Det var verkligen ett "Fyndpris" Kolla förslagsvis med Hasse hos MN om han inte har några extra liggandes i en låda? Förresten vad är det för nummer och färg på dina spridare? |
| hm det kommer jag inte ihåg, har tyävrr bara öppnat dem som hastigast och konstaterat att det var spridare jag fick, betällde en hel del grejor och har snart för mycket grejor till E21an. Vad jag kommer ihåg såg de helt metallfärgade ut, lade inte märke till någon färg. | |
| Hur tar man loss spridarna egentligen? | |
Hälge |
Det finns ett mikroskopiskt art nummer instansat på el-kontaktens sockel. Brukar börja med siffrorna: 0280 150 ??? (Det är de tre sista siffrorna som är intressanta) Fixa siffrorna så kan jag kolla vad som finns.. |
| Okej, jag ska fixa detta så fort jag kan! | |
Hälge |
På min E30 var det bara att lossa hela spridarebryggan under insuget, det var lite pill, men till slut så fick jag bort hela rasket i ett stycke. Se bara upp med spridaremunstyckenas plasthylsa, den går mkt lätt sönder både vid demont samt montering. |
| Alltså jag måste lossa var för sig, dvs en spridare i taget och det är så trångt ikring mittsektionen av insuget att jag nästan tror att insuget måste demonteras. Men när man har själva spridarröret i sin hand, hur sitter själva spridaren fast i det. Det verkar som om mina spridare (K-jectronic) ser mycket annorlunda ut än de du beskriver på din 320E30 som har Motronic system (kom väl 88-89)? | |
Hälge |
FRIFART: Jag trodde först liksom dig att hela insuget måste väck, men så var icke fallet. Det går nog förhoppingsvis att även lirka ut dina spridare en och en. Beror väl kanske lite på hur de sitter fast i själva spridarebryggan. Mina satt endast nedstuckna i bryggan samt var fastlåsta med ett litet clips. Hittar du clipset till dina spridare så är det bara att dra ut clipset samt dra upp spridaren så lossar den. (Sitter fast ganska hårt, du får nog bända loss dem) Ta det försiktigt...Försök att dra ut spridaren RAKT UPP vinklar du den det minsta så går spridaremunstycket i plast sönder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.