|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Länk | |
| CIM :situationen som du beskriver, händer bara i sverige. i tyskland och resten av världen, tittar man noga i backspegeln, och ger blinkers. folk ställer sig inte i omkörningsfilen utan vidare:Du har nog inte varit i Tyskland o kört mycket va? jag har nog kört mer än 15000 mil på autoban både i låga å höga hastigheter dom gör sånt med bara kör ut framför en utan att blinka eller att titta hur än fort man kommer ,bussarna e värst tycker jag dom har nog skapat många olycker med deras körsätt har fått panik bromsatt många gångar, tror du inte mig är det bara att ner å köra i tyskland några mil så märker du rätt snabbt.. | |
wmb50 |
Vi tänker helt olika jag kör gärna fort men då endast när det är mycket eller ingen trafik alls, för jag vet att skulle någon hitta på något som att plötsligt byta körfält i låt säga 120-130 km och jag kommer i 250 har jag i princip ingen chans att rätta till det, och som sagt det är väldigt få om någon som har utbildning att köra i så pass höga hastigheter i vanlig trafik av oss, och därför är det nog bättre att låta hastigheten vara begränsad. |
|
wmb50: Hur pass snabbt man reagera kan beror på flera punkter: *Ålder *bil val *väg skick *hur pass erfaren man som förare är *bredden på vägen *vädret Dessa faktorer och andra har tydligen gjort att någr av de största bil tillverkarna väljer att ta bort spärren: Jag TROR inte att de skulle göra detta om det inte hade/har gjort en noggran undersökning och vägt in fördelar mot nackdelar. |
|
|
I och för sig spelar de väl ingen större roll om man kör 250 eller 270, byter framförvarande körfält är man i vilket fall som helst lika illa ute. Kanske har tillverkarna dragit denna slutsats. Hastighetsbegränsningar, fartkameror och polis är inte bara till för att jävlas med oss. Anledningen till att vi har hastighetsbegränsnigar på våra vägar är ju faktist för att skydda oss själva och våra medtrafikanter. Högre hastighet i kombination med övrig trafik leder utan tvekan till att olycksrisken och olyckorna blir större. Olyckorna leder i sin tur till obeskrivliga sjukvårdsutgifter som vi skattebetalare får stå för. För att inte tala om förödelsen för de ofta oskyldiga personer som drabbas... Nä enligt mig är 250 km/h tillräckligt nog på allmän väg. |
|
kilroy |
Att ta bort hastighetsspärren har inte så mycket med säkerhetstänkande att göra. Om en olycka inträffar i 235 eller 250 eller 265 är snarast av akademisk betydelse. Resultatet blir troligtvis katastrofalt i vilket fall som helst. 250 är ju ingen magisk gräns på något sätt, bakgrunden till beslutet var väl att flertalet av de mest kompetenta prestandavagnarna hade toppfarter runt 250 eller strax däröver. För att frivilligt minska prestanda- och hästkraftjakten beslutade ett antal biltillverkare att införa en toppfartsspärr vid 250. Den förväntade effekten av 250-spärren uteblev... Mvh kilroy |
|
Bara för att man tar bort spärren betyder de väl inte att alla kommer susa fram i 300 knyck jämt? Troligtvis utnyttjas den här extra hastigheten mestadels i kortare "tester". Jag tror få kommer dra upp bilen till 300km/h direkt när de blir en lucka i rusningstrafiken. Jag tror alltså inte att borttagna fartspärrer kommer öka olyckorna nämnvärt. |
|
|
jodå buffy11 har varit i tyskland och resten av europa några gånger, och en sak kan jag med säkerhet säga: vi har ganska glest trafik i förhållande till lands ytan. det som utmärker oss här i sveariket är orespekt för andra trafikanter, sen om vi är duktiga på att hålla gällande hastighet, ger jag inte fem öre för. jag bor i sthlm, och du får gärna höra av dig, så tar jag ut dig på en rundtur i det fantastiska trafikmjlön som vi har. det är olagligt att köra fortare än vad lagen tillåter, men att peka ut farten som boven i dramat är inte riktigt sant. BRISTEN PÅ RESPEKT SKAPAR KAOS UTE Í TRAFIKEN. läs gärna mitt inlägg om nisse som lyckadesh med bedriften att åka sthlm uppsala i vönster filen. det säger allt. |
|
|
Faktum är att när man är ute och kör i framförallt tyskland så är det folk från två länder som utmärker sig genom att vara utomordentligt dåliga förare, Svenskar och Holländare. Bilister från dessa två länder gör saker som man knappast kunde föreställa sig, bla ligger och myser i vänsterfilen i 150km/h när filen ett steg till höger går minst lika fort och/eller är tom, byter fil utan att kika i backspegeln och/eller bryr sig inte det minsta om att ge tecken innan. Det är enligt min åsikt farligare än att köra fort, i princip så går det inte att styra det mänskliga beteendet med hjälp av elektronik i detta fallet, även om det hade varit på sin plats. Nu vet jag inte om förespråkarna för fartspärren i denna tråden tillhör denna typen av människor som gör på detta viset, men resonemanget verkar ju vara att det är just farten som är det farliga och inte människan bakom ratten, det är människorna oavsett hur fort det går som ställer till med olyckorna. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| CIM: hehe tack för inbjudan ! Du kan komma till Malmö med o kolla hur dom kör här, jag håller med dig det är brist på respekt till varandra i trafiken här nere är det nog inte annorlunda än hos dig.Vi har en som bor i vellinge som åker till Malmö varje dag i vänster filen 100 kmt i 2 mil o hindrar andra,för att han ska svänga vänster vid slutet på motor vägen,finns så mycket idioter här nere rena kriget bland bilisterna hämskt.. | |
|
hehehe buffy11 såna idioter som han i vellinge ska man möta i en mörk gränd. många människor inklusive politikerna uppför sig som strutar. stoppar ned huvudet i en hål och tror att det är natt.hahahah i stockholm har vägverket påbörjat ett teststräck för tyst asfalt. är en sträcka på c:a 2 km. "experterna" har redan börjat slå i kongo trummorna att folk kör för fort, för att det är tyst asfalt. jag säger bara: ooooooooooooooooch!!??? de "kanske kör fortare" men å andra sidan åker de bekvämmare och säkrare. tsaros: håller helt o hållet med dig! svenskarna bl.a är ett trafikfara nere i kontinenten. de är medvetna om det också. jag pratade med en tysk polis som är gift med en vän till mig, och hon vägrar komentera svenska billister, istället skrattar hon bara.( undrar varför) :-) |
|
|
buffy11: Bor man i Vellinge tyder väl det ganska låg intelligensnivå i sig, har själv bott där i 16 år. Många där är inte helt hundra, men jag tänker inte generalisera mer än jag redan gjort. I frågan om fartspärren måste jag säga att jag är kluven. Över lag är jag emot begränsningar, censur och liknande. Därmed stödjer jag borttagandet. Men det finns för många människor som överhuvudtaget inte borde få vistas i trafiken oavsett om det sker i bil, på cykel eller som gångtrafikant. Och jag kan därför oroa mig att en sådan person sätter sig i en bil med de fartresurser som finns att tillgå utan spärr och gärna vill "visa" hur fort bilen går. Jag har själv kört E22:an dagligen mellan Hörby och Malmö vid 0300 och 0600 under ett års tid. Och tyvärr måste jag säga att jag blev dagligen rädd när jag såg hur trafikanter bar sig åt i trafiken. Naturligtvis är jag ingen expert och tänker inte heller kalla mig skicklig förare. Visst jag kör oftast snabbare än vad lagen tillåter, men jag använder speglarna mycket flitigt och försöker att alltid signalera, och framför allt håller jag full koll framåt. Därför kan jag nog tyckas vara tråkig om det går snabbt och någon passagerare pratar med mig. Är en aning disträ då... Men så kommer också passagerarna fram hela och oskadda. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
wmb50 |
Fler och fler här börja komma till samma slutsats att "vi" som människor och bilförare inte är varken kapabla eller inte minst utbildade att hantera så höga farter. Att sedan testeronstinna biltillverkare som tror att prestige och självkänsla ligger i hur fort bilen kan gå försöker att alltmera höja ribban är bara patetiskt och visar hur låg nivå de spelar på |
kilroy |
"Fler och fler här börja komma till samma slutsats ..." Vilka är dessa "fler och fler"...? Jag läste precis alla inläggen i tråden, är det kanske så att alla dessa "fler och fler" har fått sina inlägg borttagna...? Och var någonstans ger dessa uttryck för den slutsatsen...? Ge gärna uttryck för din egen åsikt men försök inte ge några okända "fler och fler" någon kollektiv åsiktstillhörighet... Mvh kilroy |
|
Ett problrm kan väll vara däcken. Alla snålar vi, ja me när det skall handlas gummi. Highrev |
|
wmb50 |
Dels verkar du ej kunna läsa men det är ju ledsamt men du kan säkert lära dig, dels verkar du tro att du på något sätt får tala om för mig vad jag kan och inte kan göra , lille vän vi spelar totalt i olika divisioner så en som du rör mig inte ens i ryggen. Så tjafsa du på någon annan stans på lekis eller så, så mår du nog bättre sen bör du nog skaffa dig en BMW innan du säger att du har någon :-) |
|
Highrev: För att vara föredetta banåkare med SM medaljer så verkar du ha väldigt lite förståelse för dom krafterna som är involverade i höghastighetskörning. Blanda inte in mig i ditt begrepp med "Alla", jag snålar aldrig på säkerhetsdetaljerna, framförallt inte på däcken som är den enda kontakten bilen har med vägbanan. PS2 runt om. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
wmb50, "Att sedan testeronstinna biltillverkare som tror att prestige och självkänsla ligger i hur fort bilen kan gå försöker att alltmera höja ribban är bara patetiskt och visar hur låg nivå de spelar på" De handlar inte om vad biltillverkare tror utan vad de vet säljer. Hästkrafter och toppfart säljer. Det handlar inte om att de spelar på någon låg nivå ö.h.t. utan biltillverkarna, precis som i alla andra branscher, producerar varor som efterfrågas och där de kan tjäna pengar. "Dels verkar du ej kunna läsa men det är ju ledsamt men du kan säkert lära dig, dels verkar du tro att du på något sätt får tala om för mig vad jag kan och inte kan göra , lille vän vi spelar totalt i olika divisioner så en som du rör mig inte ens i ryggen. Så tjafsa du på någon annan stans på lekis eller så, så mår du nog bättre sen bör du nog skaffa dig en BMW innan du säger att du har någon :-)" Det här inlägget visar vem som håller låg nivå, uppenbarligen inte biltillverkarna utan du! Dels förstår jag inte riktigt vem inlägget är riktat till eftersom det verkar helt taget ur luften, men jag antar att det är riktat till Kilroy eftersom han skrev inlägg till dig senast. Att skriva nedlåtande om honom som person och dessutom inte svara på någon av frågorna p.g.a. ni har olika åsikter är riktigt lågt och får mig att undra vad du gör på ett diskussionsforum. Pinsamt! |
|
kilroy |
wmb50* Usch vad tråkigt det känns när jag märker hur underlägsen jag är...Jag hoppas vi kan få ha dig som intellektuell och språklig förebild framöver här på forumet...? Några exempel på din eminenta svenska... diskutionen - vi andra obegåvade brukar stava det som diskussionen... innser - en annan vanligare stavning är inser kankse - jag, mitt korkade nöt, brukar skriva kanske autoban - jag har kört säkert 1000 mil på Autobahn men aldrig på autoban... Amstedam - det finns en holländsk stad som heter Amsterdam tyskland - statsnamn brukar stavas med stor bokstav men det var ju när jag gick i skolan, du är säkert mer uppdaterad... lät - lät i det här fallet stavas lätt...men det kan ju inte vara lätt att veta... händer?. - punkt efter frågetecken är ett djärvt nytänkande, kul! trafikanter Hur - visst är det lite klämmigt att blanda stora och små bokstäver? Den här slutligen gillar jag verkligen... "lille vän vi spelar totalt i olika divisioner".... wmb50...du vet inte hur rätt du har...!! Jag skall på måndag anmäla mig till en kurs i svenska så att även jag (eventuellt) kan nå upp till din exceptionella litterära standard... Mvh kilroy |
|
Kilroy, jag tror inte att särskilt många här är intresserade av att få veta hur duktig du är på det Svenska språket. Verkligen sandlådestil på dig just nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.