|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! I sensare numret av tidningen Slitz står det på följande sida 110. 250 inte nog. Nu ökar tyskarna farten. I alla fallMrecdes,Bmw och Opel, tidigare ströp man bilarna på maxgränsen 250km/h. Man har insett att detta är för tok mesigt och har nu ordnat så att du och jag kan bränna däck i över 300km/h. Fråga: Är detta bekräfta av Bmw? | |
|
e60 M5 går att beställa utan fartspärr. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| opel har väl ingen bil i produktion som klarar över 250 blås? | |
kilroy |
Det har varit en hel del internt "gnäll" både hos BMW och Mercedes när det gäller överenskommelsen att begränsa topphastigheten till 250. Det är ju ganska mycket en "pseudodiskussion" eftersom den begränsningen inte alls har medfört att de senare årens prestandabilar fått mindre motorer eller sämre prestanda, tvärtom. Det fanns ju i den gemensamma överenskommelsen också en from förhoppning om att hästkraftjakten skulle avta något...vilket inte blev fallet. Det är nog inte helt osannolikt att 250-begränsningen försvinner framöver... Mvh kilroy |
| Opel Speedster Turbo borde väl göra 250+ eller? | |
|
Det är bara värstingmodellerna som fartspärren slopas på. M-modellerna slipper spärren men inte 330 E90 som kanske gör 260 utan spärr. Keep Your Distance! |
|
|
Är det den exakta formuleringen blir nog många besvikna när deras 316 inte ens når 210 km/h. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Den exakta formuleringen är att endast M-modellerna slipper fartspärren. Keep Your Distance! |
|
|
Enligt uppgift från en god vän som får sin E60 M5 imorgon så kostar det 10k att slippa fartspärren. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
wmb50 |
Vet inte hur många av er som kört eller åkt i 250 km, men ert sätt att föra diskutionen tyder på att ni ej varit med om detta, testa först sen innser ni hur dumt det låter att ta bort 250 spärren |
|
wmb50: Vad är det som är dumt om man tar bort 250km/h spärren? Och ja jag har kört snabbare än 250km/h utan större problem både för mig andra trafikanter? |
|
wmb50 |
Sorry jag tror inte att du legat och tryckt i 250 km en längre stund för då hade du vetat vad det handlar om, utan jag är övertygad att du tagit upp din bil i 250 kankse eller det stod åtminstone så på mätaren en liten stund och sedan är du expert. Nej åk ned till autoban mellan tyskland och Amstedam där det som regel är ganska lite trafik, ligger man och kör 250 en längre stund är det väldigt lät att bli minst sagt fartblind och inte bar det man kan mycket väl invaggas i att tro att man har situation under total kontroll med medtrafikanter men vem vet vad nästa bil du du tänker köra förbi kan göra - en plötslig gir eller byte av körfält ! vad tror du då händer?. Dessutom har ingen eller mycket få av oss som finns här utbildning hur vi hantera en bil i dessa hastigheter man är bara dum om man tror att det är lätt som en plätt. Därför skall begränsningen finnas kvar |
|
wmb50: Vad du tror är en sak vad jag vet är att jag med två olika bilar kört snabbare än 250km/h. Den ena gången mellan Berlin-München ca:20mil från M mitt på dagen 4 filig väg med ett vittne på min högra sida. Någon expert är jag inte utan kan bara uttala mig om mina egna erfarenheter som jag själv har upplevt. Under total kontrol hade jag inte utan kontrol över mig och andra trafikanter och visst blir man fartblind av den höga hastigheten. Jag anser fortfarande att det är fel av bil tillverkare att ha ett stop vid 250k/h och tydligen är vi flera som tycker det då flera har tagit bort spärren. |
|
wmb50 |
Ja ja Du kan kanske tala om vilka fantastiska bilar du körde och i stark tarfik dessutom då det var mitt på dagen, vilket omdöme du visar! Men strunt samma vill man vara stor så bjuder jag på det. Det som visar att du nog är lite naiv är att du säger att du hade kontroll över andra trafikanter Hur i hela friden kunde du kontrollera vad andra människor/trafikanter skulle eller tänkte göra, tänk efter vad du kriver, det låter minst sagt dumt. Jag vill påstå att du inte ens var i närheten av att kunna kontrollera andra trafikanter. Och detta är en av anledningarna till just att höga hastigheter bör förbjudas, då vissa som du, har en tro om sig själva som gränsar till totalt oförstånd. Ledsen om jag går lite hårt fram men som jag ser det ber du om det |
|
wmb50: på vilket vis skulle det vara dumt att plocka bort spärren? Det är väl upp till var och en att själv bedömma hurvidare man ska köra så fort eller inte, en del är helt enkelt bättre förare än andra. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
wmb50: situationen som du beskriver, händer bara i sverige. i tyskland och resten av världen, tittar man noga i backspegeln, och ger blinkers. folk ställer sig inte i omkörningsfilen utan vidare, dessuton är det olagligt att hinndra en bil som kommer i omkörningsfilen, om du inte hinner göra din omkörning så att säga. olyckor sker dagligen, men att gnälla på höga farter enbart som en faktor är fel. prova på blinkersen och döda vinkeln nästa gång, så får du en mycket trevligare tur i trafiken. |
|
| Nånstans måste väl gränsen dras eller? På farter runt 250 km/h är man en trafikfara oberoende om man är erfaren eller inte. Man kan ju trots allt inte kontrollera sina medtrafikanter... | |
|
Cim: Det är också olagligt att överskridar 110 km/h i Sverige. |
|
|
Wyatt: Jag kan inte hålla med dig om att man skulle vara en trafikfara bara för att man kör 250 km/h. Vid dom tillfällena det går så fort så är det oftast tunt om medtrafikanter eller så är omständigheterna på annat vis dom rätta. Jag är säker på att en erfaren och bra förare är betydligt säkrare i 250+ än vad många oerfarna och dåliga förare än i 120km/h. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
wmb50: Trafiken var vid detta tillfälle mycket glest då många jobbar alt äter lunch där av kunde jag och med med passargerare säkert åka över 250km/h. Du har säkert som många andra kört i i Tyskland där man respektera de som kör fort och de som kör fortare= man håller sig till vänster något som inte fungera lika bra i Sv. Givetviss kan jag inte läsa av vad alla trafikanter skulle göra men om det finns många kör fält kan man läsa av trafiken och på så sätt planera sin körning utifrån det gjorde jag bedömningen att man skulle kunna köra fortare än 250km/h. Då detta gick utan några problem så anser jag att detta INTE var gjort utan förstånd. |
|
|
Wyatt* det är tillåtet att köra 120 på E6/E20 i Halland om väglaget tillåter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.