AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.587

Nybliven E34 ägare!

Ei
42
Einarsson
Ford Expedition 5,7L V8
Volkswagen Passat 1,8T
Har nyss köpt mig en 520i -89. Har nu några frågor....
1. Casterstag... dyrt? Svår att byta? Går det att bara byta bussningarna? Det klonkar lite där man bromsar, plus att bilen "vandrar" lite över vägen när man kör! Så vitt jag förstår så är det Casterstagen... eller är jag helt fel ute?

2. AngelEyes... Realcar har några, är dom något att satsa på eller ska man ta dyrare alternativ...?

Jag har ingen koll på bmw, har åkt Audi och Volvo förut! Men nu känner jag att jag har hittat rätt bil iaf!
Tack på förhand!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att bilen har ett vingligt beteende i höga hastigheter, beror oftast på slita silentblock (bakvagnsbussningar). En visuell kontroll kan ge svar, men man måste veta vad man ska kolla efter.

Att det klonkar när framvagnen belastas beror oftast på slitna stabilisatorstag, även en visuell kontroll kan ge svar.

Casterstag ger oftast (kraftiga) vibrationer i motorvägsfart, men det är givetvis svårt att säga utan att ha sett bilen.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ei
42
Einarsson
Ford Expedition 5,7L V8
Volkswagen Passat 1,8T
Den vinglar inte, utan mer som om man har otroligt mycke toeout (Spårkänslig) Och det klonkar, knackar lite när man bromsar lätt.... Vid högre hastigheter känns eller hörs det ingenting mer än att den är spårkänslig..! inga missljud! Ska köra upp den på en billyft imorrn och kolla närmare!
Att det klonkar vid inbromsning är med 99% dåliga casterstag med tillhörande bussnings fel. Stabilisatorstagen väsnas vid ojämnheter så som brunnslock, hål i vägen osv. Det går att bara byta bussningen till casterstaget, men oftast är även leden kass.

____
Reach the door with a breath and a scream.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade en precis likadan bil som du för en del år sen,ett tag efter jag köpt den började det "klonka precis när man tryckte snabbt på bromsen,det var någon av spindellederna som var glappa,lyft upp bilen och kolla lederna,du bör märka det när du rycker i hjulen.

Ei
42
Einarsson
Ford Expedition 5,7L V8
Volkswagen Passat 1,8T
Okej! Men leden är fastjuten i själva staget då eller? Äch... det visar sig imorrn! Men tack för snabba svar! Jag återkommer efter kontrollen!
Ulke
Hej!

Casterstagen är detsamma som bakre bär/länkarm och har en bussning i ena änden som brukar bli glapp, kan bytas separat....men i andra änden sitter en spindelled som också kan vara sliten, så byt ut hela armen.

Den kostar ungefär en tusenlapp och orsakar med stor sannorlikhet även de tendenser till vandring i sidled som du känner av....

mvh Ulke
Ei
42
Einarsson
Ford Expedition 5,7L V8
Volkswagen Passat 1,8T
La mig under bilen och kollade lite idag! Det var ingenting man kunde se eller känna som var fel! Slet och drog, banka och slog.... men inget som verkade misstänkt! Men jag byter ändå Casterstagen så får vi se vad som händer! Läste lite på andra inlägg. Det verkar som om dom kan vara lite bökiga och byta! Och en annan som inte har ett garage att vara i! Får ligga på parkeringen eller fara till en gds-hall! Hoppas det går ganska smärtfritt och byta dom jäklarna iaf.!
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hur gick det sen? Bytte du stag och blev det bra då?

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Ei
42
Einarsson
Ford Expedition 5,7L V8
Volkswagen Passat 1,8T
Nä.... Bytte aldrig några stag! Fick hjälp av min far när han var på besök.. En låg under och den andra slet lite i däcken! På så sett kunde vi se att armen som går från styrsnäckan och bakåt (pittmanarm) glappade något! Drog åt den muttern och "spårkänsligheten" försvann! Men... klonkandet vid lätt inbromsning finns fortfarande.... men betydligt mindre!
Men nu till ett mycket roligare fel! Hastighetsmätare, Ekonomimätare och Vindrutetorkare funkar inte när det är fuktigt eller regn! Har läst och kollat lite på forumet och vad jag kan förstå så ska jag kolla jordpunkter och kabeln vid hastighetsmätargivaren på bakaxeln....?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.